Råttor iFokus

Råttor

Etikettgenetik-utseende
Läst 1077 ggr
BellaLjungberg
0

Färg & Teckning?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har fyra stycken rådisar och har inte riktigt förstått mig på färg och teckningar änny och är väldigt nyfiken att lära mig mer.
Kan någon här hjälpa mig och kanske förklara lite hur man ser att det är just den färgen och teckning, hade varit jätte schyst! :)

På första bilden har vi lilla Vera :)

BellaLjungberg
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Yoshi :)
Vet att han är roan, så han har ju tappat färgen hel hel del. Hade bara ingen bra bild på honom nu.

Fjordell
3

Vera är black husky roan
Velvet är black striped roan dumbo
Yoshi är black striped roan
Yeti är s/black eubk dumbo

Roan avlöjas ofta via teckningen. Husky och striped hänger ihop med blekgenen roan. Ibland kan man ta en husky för ambk, eller en ambk för husky, men oftast går det enkelt att se på teckningen, om det är roan eller ej. Dessutom har roan typiska rödskimrande ögon som man ofta ser i ett visst ljus, eller på foton tagna med blixt.

En husky roan har mer färg neråt sidorna, alltså inte så mycket vitt upp mot sidorna. En striped roan har mer vitt upp mot sidorna, så att det bara blir som en rand längs ryggen. Roan har allra oftast en bläs, och ibland en bruten sådan eller pannfläck. De bleks alltid. Vissa mer, andra mindre.

BellaLjungberg
0

Tack så mycket! :)
Att man alltid lyckas få sig en roan, haha.

Fjordell
1

#5 Ingen fara! Hehe ja, de är lätta att råka sig på.. jag gissar på att det är den allra vanligaste varianten i Sverige idag, dock mest tack vare grossistaveln då det inte är så många seriösa uppfödare som satsar på varianten, även om den dyker upp i kullar här och där :) Hooded och eubk konkurrerar nog också ganska starkt om "vanligast i Sverige"-titeln.

Men det är tjusigt med de roan som blir riktigt vita, nästan så man hade kunnat tro att de är black eyed white. Dock ingen personlig favorit här hos mig, trots att jag har en alldeles underbar blue husky roan odd eye tös här hemma <3 Ofta är det ju faktiskt en särskild råttas charm som avgöra vilka favoritvarianter man har :)