Lite frågor :)
Hur ofta badar och klipper ni klorna på era råttor? :) tips på bra, aktiva uppfödare i Stockholms trakten? Jag funderar på att skaffa en tredje råtthona till mina två på ca 9 mån, vad är bäst? En bebis eller en lite äldre? Känns som risken för bråk är större om det kommer en äldre i "deras" bur?
Jag försöker bada mina råttor en gång i veckan men det händer att det blir oftare, klipper klorna är samma det brukar jag göra när jag badat dem :)
http://rattor.ifokus.se/articles/4d715692b9cb4622210687f9-uppfodarlista
Där har du iallafall uppfödarlistan här på rif, du kan du kontakta någon av dem :)
Själv badar jag Endast inför utställning eller om de är rejält smutsiga. Min älsta hona snart 1½ år har endast bara 1 gång, då inför en utställning. :)
Det finns ingen större mening med att bada råttorna då de i flesta fall är duktiga på att tvätta sig själva. Ställer man inte ut råttor så behöver man inte bada dem alls om de som sagt inte har smutsat ner sig rejält och verkligen stinker, badning kan göra mer "skada" än nytta.
De kan få diverse hudproblem och mjäll bland annat av för mycket badning samt att det kan leda till att de blir kalla och därmed få ex. förkylningar.
Klorna klipper jag ungefär varannan vecka då jag i nuläget har råttor vars klor inte växer särskilt fort. Man får kolla hur pass råttorna i frågas klor växer. Vissa växer som ogräs och kräver mer medan andra sköter allt själva och som man inte behöver göra någonting alls åt.
Ang. introduktion så är bebisar alltid lättast då vuxna individer har en mer bestämt vilja som krockar lättare än en bebis som ännu inte funnit sig så att säga :)
#1 en gång i veckan är extremt ofta, varför badar du dem så ofta?
med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning
Klipper och badar endast för utställning, klorna sliter de ner och tvättar sig gör dem själva. Ibland kan de gamla och skruttiga behöva hjälp med någon klo eller med tvättningen.
Oftast är det enklast att introducera en bebis till en ny flock.
Hur ofta badar och klipper ni klorna på era råttor? :)
Jag säsongs badar mina råttor eller inför utställning, råttor kan bli för torra om man badar dom för ofta och då gör man dom en björntjänst. För när dom är för torra, så luktar dom mer. ( som utsöndrar en olja för att se till att dom inte blir torra och det luktar illa )
KLoklippning gör jag ca 1 gång i veckan, men bara påunga och äldre djur. Jag har nyligen skrivit en artikel om ämnet om du vill läsa :)
tips på bra, aktiva uppfödare i Stockholms trakten?
Ingen aning tyvärr, kolla uppfödarlistan eller via SRS hemsida? du kan alt fråga i en annons och sedan kolla upp andra som skaffat från samma uppfödare för att veta vad dom tycker?
Jag funderar på att skaffa en tredje råtthona till mina två på ca 9 mån, vad är bäst? En bebis eller en lite äldre? Känns som risken för bråk är större om det kommer en äldre i "deras" bur?
Det är ju alltid lättare med en yngre råtta, men det kommer garanterat bli små bråk i början hursom då dom äldre ska visa att dom är 'störst bäst och starkast'. En äldre kan kortfattat innebära att introduceringen kan ta längre tid, men om man bara tar det chill så går det för det mesta bara bra :)