Råttor iFokus

Råttor

Etikettburen-boende-inredning
Läst 4264 ggr
:')
7

Mina "råttplaner"

Ska bli råttägare för första gången om ca 8 veckor. Får hem en FT på onsdag. Hoppas bara att uppfödaren får några honor i kullen så jag kan få tinga 2 eller 3 stycken, hade gärna velat ha tre för att minimera risken att ena dör och den andra blir ensam.

Så 2-3 st råttor får dela på en FT, underbart! 😃

Har även planer på att bygga en råtthörna i ena delen av mitt rum där råttorna kan busa och gå på toa när de får vara lösa i mitt rum. Tänkte lägga plast tabletter som underlag där (http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/20235979/) och sedan ha en toalett, ett mysigt krypin och någon form av klätteranordning.

Har också gjort om en av mina tre garderober till en "råttgarderob" där jag har kläder jag tänkt kasta men som jag nu kommer använda som råttkläder. Kan ju hända att de kissar på mig nu i början eller att de gnager hål. Förvarar även alla råttsaker där.

Jag kommer lägga upp lite bilder här på hur mitt rum kommer förvandlas till ett råttrum 😊

3
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

En buslåda, tänker gömma lite godis/torrfoder där så de får böka runt och försöka hitta det. Ser även fram emot att springa runt och plocka upp pappersbitar lite överallt i huset senare 🤪😃

0

Min råttgarderob bild 1 🙂

1
Melissa V
0

Kul att följa dig här 🙂

Vi har också en råttgarderob, fast utan mina egna kläder då, skulle behöva en till då denna är packad så man får trycka in saker 😃

Där allt som har med motorer är samlat
http://bilslakt.se/Forum

0

#4 Vad bra :D

Ja känner på mig att den här kommer bli smockad. Har ju inte råttorna än ens och den är redan full haha 🤪🙂

Bananbullar
0

Jag har en garderob plus diverse lådor fulla med rättsosäker o ändå svämmar det över :o

0

#6 Haha ett vanligt problem hos råttägare alltså 😃

Allamej
0

1½ förråd av råttsaker, utöver det som finns i mitt råttrum 😃 som råttägare har man en tendens att samla på sig saker 😇

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

:holmgreen:
0

Åh vad kul! Detta ska följas! :)

0

#9 Jaa vad bra, måste ha några att dela mina ideer med😃

Zakaraa
14

Det är otroligt roligt att läsa alla dina trådar för du visar verkligen att du försöker läsa på mycket och planerar på bästa möjliga sätt inför dina första råttor! Så härligt att se nya råttmänniskor med din anda! :)

Ska bli jätteroligt att följa dig och dina råttor! Du är en sån där råttköpare man önskar sig som uppfödare, hehe :)

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

4

#11 Åh tack! Jag vill verkligen det bästa för mina kommande bäbisar och vill lära mig allt men borde veta. Allt blir ju 100 gånger bättre för både mig och råttorna om man är förberedd för alla situationer 🙂

Jag vill visa dom allt jag gjort till dom och jag vill hitta på kluriga sätt att hålla dem sysselsatta! Ett glatt djur är en glad ägare 😃

Har också börjat småplanera matschema och städschema också även om det är länge än innan de är här🤪

Något har saknats i mitt liv och inser nu att det måste vara råttor ❤️

Apootie
0

Gud vilken rolig tråd! 😃

Jag själv har en stor hög (eller ja, två stora lådor) med råttsaker, och i början tänkte jag att "men vadå, hur kan folk ha så mycket grejer till sina råttor?!", tills jag själv insåg att nu köper man ju saker till dem hela tiden, hehehe…. När jag får en egen lägenhet blir det att fixa något bra förvaringsställe åt dem! Ska även bli skönt att kunna råttsäkra hela lägenheten!

Jessiegirl1811
0

När jag se din garderob fullt med råttgrejer så inser jag att jag måste handla. Vishnu har allt som han behöver just nu, det får bli storshopping i helgen. :) 

Måste instämma att detta verkligen är en rolig tråd!

http://ask.fm/JessicaReips

0

#13 #14 vad glad jag blir :D Jag ska shoppa lite mer veckorna innan råttorna kommer för att köpa det sista såsom mat etc. Men det lär väl bli en sväng till IKEA till i helgen 😃

7

Har gjort en "önskeritning" där man ser hur jag tänker att mitt rum ska se ut när det är råttat klart med 😃

Ser väldigt tomt och dystert ut men så är det inte i verkligheten såklart + lite slarvigt gjort men ni ser ju ett ungefär 😊

5

Kan tillägga att mitt OpenOffice dokument med all viktig råttfakta etc börjar bli ganska stort! 🤪

4

Förlåt att jag bildbombar men här är mitt senaste påhitt! Ska bli kul att se hur de demolerar denna…..hm… 😃

(Oroa er inte, de kommer inte fastna i den, den är större än den ser ut!)

kingston&charlie
0

Bra idéer du har! vart gjorde du ritningen på rummet? var det på en hemsida? :)

0

#19 Taack :D Gjorde i Photoshop c:

4

Dagens pyssel! En hängmatta med ett kryphål. Ett hängande hus/koja med kryphål och ett rep. Lilla nallen fick agera modell och leka råtta (den är ungefär lika stor som en råtta också). Allt gjort av lillebrors försmå mjukisar 😃

Hängmatta:

2
2
iluvkottar
1

Å vad kul att se! Du får gärna visa det du skrev i #17 för jag skulle tycka det var roligt att läsa :)

0

#24 Vad kul :D Visst laddar upp då. Det står lite allt möjligt där haha. Frågorna jag tänker ställa här sedan ska ni inte svara på nu även om ni kan svaret 😊

1
0
1
Mezzzanina
0

Vad trevligt att läsa.Jag önskar dig all lycka till med dina kommande småttingar! Fortsätt gärna att lägga upp fler saker samt berätta hur det går när du får hem dina pälsklingar!

3

#30 Roligt att du tycker det, ja det ska jag. Imorgon ska jag hälsa på de blivande föräldrarna, om jag får tillåtelse så kommer jag lägga upp bilder på dom så ni får se! 😃 Kommer även få hem buren på onsdag och då blir det mer bilder. Men efter det lär det väl stå still ett tag tills de är här. DÅ blir det bilder kan jag lova 🤪😊

Mezzzanina
0

Underbart!😃

0

Här är namn jag funderar att döpa mina råttor till, säg gärna om ni gillade något!

Chelsea

Rafiki

Quinn

Tapas

Chips

Embla

Elora

Akleja

Russin

Strumpan

Apootie
0

Chelsea, Rafiki och Embla gillade iallafall jag extra mycket från listan 😃

[Viiicksen]
0

Mysig tråd!

Jag har en råttis som heter Embla! :)

1

#34 Ja jag med :D #35 Åh det namnet är så fint! 😃

Status:

Idag, om ca 2½ timme (18.30) så ska vi åka och träffa föräldrarna. Spännande! ❤️

Sarakechi
0

Vilken härlig tråd :)

Jag varnar dig bara angående hängmattan, tugg säger det, sen är den uppäten :D

Jag har hängt in massa gamla t-shirtar o linnen osv, mina honor älskar sina små "krypin" :D

0

#37 Oja, fullt medveten om det! 😃

Åh ja måste fixa fler krypin ^^

MissFake17
1

Ha ett tema för vad du döper dem till, själv kör jag disney "prinsess" tema då den första tjejen jag fick av en kompis heter Belle, så fick lilla tjejen heta Esmeralda, har även bestämt min för att döpa mina framtida råttor efter åtminstone disney figurer :3

0

#39 Smart! 😊

Zizza
0

Vad härligt att du är redo och påläst om råttor, det är många som skaffar sina första råttor och så kan de varken "fram eller bak" på dem.

Och jag är väl ett relativt gott exempel på det, jag var rädd för mina första råttor.. så jag umgicks med dem 4 timmar på raken för att få bort råtträdslan.. Sen blev jag fast :) det är först nu 3½år senare som jag faktiskt ska lägga råttor på "is" ett tag.

Har min sista råtta som fyller 2år i aug :) han är ensamråtta (har valt det själv) efter det kommer de dröja innan fler djur kommer in i detta "hus".

Lycka till med dina råttor :) du kommer få många mysiga år framför dig :) (Beroende på hur länge du kommer hålla på)

Kram / Sanne

Mvh. Sanne & Djuren

0

#41 Åh längtar efter att få bli råttägare och hoppas på många mysiga år! 😊

4

Har varit och snusat på massa råttor och en ägare nu haha. Underbara och pigga djur och en underbar ägare. Håller tummarna för att parningen tar och att det blir några honor 😃

6

Nu är det dags att;

1: Städa mitt rum

2: Möblera om

3: Åka till Gävle och hämta buren

4: Städa och ställa in den i mitt rum

5: Sist men inte minst, inreda den!

Ni ska såklart få före och efterbilder + bilder på en del nyinköpta saker. Hoppas jag hinner lägga upp ikväll annars blir det imorgon. Äntligen ska jag få börja pyssla med den. Vill också säga ett stort TACK för att jag fick besöka uppfödaren och gosa med råttisar. Blir det ungar kommer de bli underbara!😃❤️

orats
0

Åh vad roligt att du har förberett så mycket nu när du ska skaffa råttor :D Mycket saker du har fixat, och tror definitivt att råttorna kommer trivas!

DeniceP
0

Oh fy, att ha buren bredvid sängen gör jag ALDRIG om igen xD Vaknade på nätterna av att de kastade bajs och tidningspapper på mig, för att jag skulle ta ut dom haha! Ändå stod buren ca ½meter ifrån.. För att inte tala om hur mycket de låter!

Har också en FT, och bara en råtta rörde sig i den så lät det som om där sprang 10 råttor xD

/ Denice, Oddpaws Råttuppfödning
Bloggar på Tassliv, hur det är att leva med tre hundar och övriga djur!

Fillifionkan
0

#46 jag håller helt med dig. Har också en FT och har alltid haft råttorna i mitt rum. Dessvärre låter det sjukt mycket så att sova utan öronproppar har inte varit något alternativ då jag inte kunnat ha den någon annanstans. Men det är ju olika det där, vissa är inte ljudkänsliga alls :)

0

#46 #47 Vi får se hur jag gör sedan :)

iluvkottar
0

hur gick det?

0

#49 Har hämtat buren och ÄLSKAR den, lägger upp bilder imorgon när jag inrett den mer :D

Elsis_00
0

Gick det bra att montera den? :-)

[Emelie321]
0

Vilken mysig tråd ^^ Dina råttor kommer få det underbart! 😃

0

#51 Ja den va superlätt! :) #52,Thihi tack c:

2

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Här är en "Rat Cage Tour". Observera att den inte är helt klar ännu och att sakerna, hängmattorna till exempel, ska fästas bättre sedan. 😃Matskålar, vattenflaska osv. ska jag lägga till när det närmar sig inflyttning.

GAAALET långt inlägg, scrolla nedåt för videon! 😊

Saker i buren: 

Toarullar x4

Halsduk

Rör som följer med buren x2

Hyllor som följer med buren x3

Stegar som följer med buren x2

Rep/fläta gjord av mjukisbyxor

Hängmattor x3 (Gjorda av mjukisbyxor och kråkris (pläd -IKEA)

Hängande kruka (IKEA)

Borris mattor x5 (IKEA)

Hörnhylla (IKEA)

Grön korg (IKEA)

Kökshandukar x2 (IKEA)

Hemmagjord sovkorg av kökshandukar och toarullar

Skärp

Tidningspapper

Typbitar

Klädnypor x12 (IKEA)

Buntband (Biltema)

Länkar:

Grön korg (+Blå och röd korg utanför buren)

http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/90163257/

Kökshanduk

http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/10100909/?query=tekla

Pläd

http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/70242821/

Klädnypor

http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/30108607/

Kruka

http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/00213704/

Matta

http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/80186688/?query=borris

Hörnhylla (Hittar inte rätta, men du kan ta denna ist!)

http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/60154570/

Buntband

http://biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Bil-el/Kabelklammor-och-spannband/Buntband-100-st-35240/

+

Klicker

http://biltema.se/sv/Fritid/Husdjur-tillbehor/Hund/Klicker-for-hund-47069/

2

Och här är den lovade före och efterbilden. Mitt rum är ganska tråkigt men det är inget jag lider av. Jag har ju i alla fall mitt sjukt snygga täcke…eh.

Buren går på hjul så när jag ska sova så kommer jag rulla bort buren från sängen för att jag ska ha större chans att få sova haha 😃

Det ni ser i högra hörnet på den högra efter bilden är den påbörjade bushörnan och nu saknas det bara råttor😊

Haha tänk om jag aldrig får tag på råttor. Då sitter jag här med bur och hela tjosan. Å andra sidan så skulle min jobbiga lillebror få plats i buren….hm…

Apootie
0

Men gud vad mysig bur! Såg massor av smarta tips som jag garanterat kommer testa själv hemma, hehe 😃

Dessutom har du ett väldigt luftigt och trevligt rum, inte tråkigt 😊

0

#56 Åh tack, ja gör det 😃

4

Hej minns ni mig? För nu är jag tillbaka igen! Ingen stopp-knapp på mig inte. Nu har jag gjort ett litet "Hus" med två ingångar. Sedan som ni ser på bild 2 och 3 på den övre raden av bilder så är det en ramp upp till ett hyllplan med en liten filt på. Den står vid bushörnan :)

Sedan är det en påse av något slag. Tanken är att jag ska lägga något ätbart där som råttorna vill få ut. Eller så får den bara hänga där som prydnad och ett objekt att demolera 🤪

Min tumme har svullnat upp av allt klippande i hård kartong haha. Men det var mödan värt 🌺

(Hålet i taket på huset är för att släppa in ljus. Men det är tillräckligt stort att krypa ner i om någon skulle få för sig det)

0

Ser mot buren hela tiden och ser råttisarna framför mig, orkar inte vänta tills jag faktiskt får dem! ❤️

[Emelie321]
0

Gud vad fint! 🙂 Hoppas du kan sova med buren så nära sängen bara! 😃

[[Mellebelle]]
0

å vilken underbar tråd! lägger så klart en tass här och önskar dig all lycka med dina små gnagare! 😃

0

#60 #61 Tack båda 😃

3

Idag har jag införskaffat lite nödvändiga saker 😃

*Två keramikskålar

*En vattenflaska

*En kattleksak

*Transportbur

Blev även sjukt arg/besviken när jag kollade på hur zoo råttorna bor. De flesta bor i en glasbur med sågspån som underlag och utan något att klättra på. I matskålen låg det gnagarblandning. Stackars råttor! 😕

0
4

Tycker transportburen blev mysig, måste bara fixa bra matskålar + liten vattenflaska. Men det dröjer ett ta innan vi ska åka en längre bit så det fixar jag sedan😊

[[Mellebelle]]
0

har du hittat några råttor som ska få flytta in hos dig än eller? :) isf vad blev det för sötnosar? :)

0

#66 Jag har tingat två honor hos en uppfödare förutsatt av att hon får två honor i den kullen. Annars så har jag pratat med några andra uppfödare, så råttor blir det men inte förens om tidigast 7 veckor 😊

[[Mellebelle]]
0

jahaa jag läste nyss att du redan hade skrivit de ^^

men vad spännande! Minns själv hur spänd man var och så mycket planer man hade då man skulle bli råttägare för första gången. Du kommer absolut inte ångra dig kan jag lova! 🙂

2

#68 Åh ja längtar sönder mig! 😃

Fridborg
3

Nu känner jag mig neggo i denna underbara tråd, men jag vill bara lämna ett tips om att inte sova så nära buren. Eftersom ditt rum inte är så stort kan du inte göra så mycket av ljud, men för dina luftvägar är det bäst att ha buren så långt ifrån sängen som möjligt.

🤗

0

#70 Det är lugnt!

Buren kommer få stå där under dagen, men eftersom buren går på hjul så kommer jag styra den längst bort i rummet ev. ut i minihallen utanför mitt rum när det blir sovdax 😃

[Emelie321]
0

#63 Jag tänkte bara tipsa om att matskålarna ser rätt tunga ut, och jag skulle avråda att ha dom på ett hyllplan. Utifall att en råtta skulle putta ner en skål, och en annan råkar sitta nedanför och får den i huvudet. Plasthyllplanen är rätt "halkiga", så risken är rätt stor att nån kan ha ner den.

🙂

0

#72 Smart! Ändrar, tack 🙂

0

Bättre? Känns bättre, man vill ju inte ha en olycka! 😊

(Ursäkta den dåliga bilden men var tvungen att använda blixt…)

[Emelie321]
0

Fint! 🙂

Älskar förövrigt färgen på den där gröngula :O

0

#75 Bra! Ja jag med, så fin 😃

chade
1

jag vet inte om det står nånstans orkar tyvärr inte läsa hela tråden när jag är trött xD

Men sätt upp ett skydd på väggen där buren står, typ en plastduk eller nåt så att inte tapeten blir kissig, det hände mig för att jag inte var smart nog :P

Små stjärnor lyser också i mörkret.

Fridborg
0

#77 Haha! Jag har haft honor som verkligen klämt in baken mellan gallret och kissat rakt ut, så det där är ett jättebra tips! Själv har jag en skiva jag hittade i korridoren :P

chade
0

#78 hahaha jag fattar inte vart de får sina idéer ifrån hela tiden, råttjäklar xD

MissFake17
0

#74 jag har oxå en sån limegrön aktig skål med en matchande i orange fast mindre både jag å råttorna älskar dom! lätta att sitta på kanten å balansera på utan att dom välter å helt underbart lätta att diska xD Bor du i stockholm?

Fillifionkan
0

Skulle varmt rekommendera att ha något under buren också, om det visar sig att dina råttor gärna kissar utanför. Jag har haft en plastmatta som skyddat då mina brudar gärna satte rumpan utåt när de skulle ta en drill.

:holmgreen:
0

Mina honor har lyckats få tag i tapeten och rivit upp den. Det har inte ens varit riktig tapet då väggarna är nya, så de är gipsade, sen är det någon form av vit tapet på. De har alltså lyckats sticka ut armarna och tassarna ut mellan gallret, rivit tag i tapeten och klöst upp den. Kan ju lägga till att väggarna var helt nya med tanke på att vi hade bott här i två år, pch det är nybyggt. Därför skulle jag också rekommendera något bakom buren, i fall att de får något för sig. Sen även av anledningen som de ovan skriver. :)

0

Tack! Precis sånt här ni ska skriva :D Ska definitivt fixa det, var kan man hitta sån mjukplast eller vad jag ska säga? 😃

chade
0

Jag minns inte vad dom heter, men jag har en sån duk av plast som man kan köpa på rusta för typ 40 spänn. Vaxduk kanske det heter haha :D

0

#84, Vaxduk blir bra. Då blir det både färg och skydd. Tack! 😃😎

Apootie
0

På tal om skålar, jag har en ganska så tung plastskål till mina råttor. Eller ja, några stycken. Köpta på ullared och råttorna sitter jättebra på kanten. Tur att jag inte har keramikskålar, för mina råttor (eller iallafall en utav dem) brukar välta ner den när det är slut i den, och dum som jag är har jag bara fyllt på då. Så nu vet han att han får mat när den välts ner 😂

0

#86 HAHAH nej vad jobbigt…men urgulligt! 🤪😃

MissFake17
0

#85 snart kommer han väll springandes med skålen i munnen xD

0

Kan passa på att säga att den förhoppningsvis blivande pappan är agouti och mamman är mörk begie med lite gult i sig. Typ varm-begie, men vet inte vad namnet på hennes färg är 😊😃

Apootie
0

#87 haha ja! Men jag är ju dem dumme för råttor lär sig ju så snabbt 😃

#88 Skulle inte förvåna mig 😂

2

Här är två nya saker till buren, en hängmatta och ett sittställe av jeans 😃

0

En ny sak i buren, ett "hus" av mjukt tyg som hänger uppe i taket 😊

Ursäkta de extremt dåliga bilderna men hade en dålig kameradag 😛

1

En lite större nyhet är att jag möblerat om igen. Fick idén att jag jag skulle ha bushörnan i mitten av rummet. Resultatet blev jag väldigt nöjd med. Nu är mitt huvud längre bort från råttorna när jag ska sova + att jag har bättre koll över rummet och bushörnan (som inte är en hörna längre men whatever). Nu kan jag sitta i sängen och se ut över hela rummet och hålla koll på småttingarna. 

Love it! 😃

0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Video på bushörnan 😊

1

Idag kommer farmor och farfar ner från Norrland för att hälsa på. Kan lägga till att min farmor har fobi för råttor så får se vad hon tycker om att jag ska skaffa råttor *host*. Haha tur att dom inte är här så ofta 🤪😊

Terato
2

Hihi, gud vad du måste längta efter dina små!

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

1

#96 En aniiiiiiiiiiiiiing 😃

0

Sitter här och hjälper folk med sina "råttproblem" och frågor utan att ens ha fått mina egna än….HAHA tror jag är påläst nu 🤪😂

WarMinerTool
0

#98 Japp, jag har också läst! Men du är nog lite mer påläst! Haha! xD Tack! :)

Vad du än gör, tryck inte på Alt och F4!

0

#99 Du är nog lagomt påläst, jag sitter liksom och tar reda på hur jag ska göra i alla situationer x) Kan nog mer än de flesta veterinärer nu i alla fall…typ 🤪 Varsågod 👋

0

Skapar ny tråd :)

zickan
0

Trådskaparen bad om att tråden skulle låsas pga den blivit så lång. Ny tråd finns att hitta här: http://rattor.ifokus.se/discussions/51b207c9ce12c434390002c0-mina-rattplaner-2?discussions-1

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.
Inlägget är låst för nya kommentarer