Katt+Råtta=
Måste bara skriva av mig lite! 😊
Har tre katter här hemma.
En av dom, Lilith, ogillar råttorna (och andra katter..) och undviker dem. Har även raket-kräkts en gång när hon luktade på en utav råttorna för hon tyckte de var så otroligt äckliga.
Den yngsta, Utter, av mina katter älskar att ligga och titta på råttorna, och ibland sträcka ut en tass. Vill gärna få mysa med dem.
Nu till den tredje.. Lucien.
Tidigare var han väldigt stel och argsint i närheten av dem. Så pass att jag inte vågade ha honom i samma rum.
Men.. För någon vecka sen lånade jag hem en råtta av Zickan. En ensamhane som inte går ihop med andra råttor just nu. Min tredje katt, Lucien - blev då som ombytt. Han kröp nära buren, la sig på ryggen och spann. Ensamhanen gick då fram nära gallret, nosade lite på katten - och somnade.
Och nu..? Nu går Lucien fram till tjejornas bur och "slår" väldigt löst på gallret. Då kommer Greta och Vilda springades, dom studsar, popcornar och busar med honom genom gallret.
Vad hände!? 😃
Sitter och tittar på dem just nu.. Vilda springer ner, popcornar och sätter upp tassarna mot gallret. Då sträcker Lucien (som ligger lite halvt upp och ner utanför buren..) upp en av sina tassar och duttar försiktigt där hennes är - varpå hon börjar rusa runt igen som en galning.. Sen upp med tassarna igen och så fortsätter det.
Annan grej jag märkt som fick mig att skratta rakt ut är att Vilda ibland viftar på öronen, svansen och vibrerar när Lucien kommer nära buren.. Som om hon vore störtförälskad i honom. 😍 Han måste se ut som en väldigt stor och ståtlig råttherre!
Någon som har en.. liknande relation mellan katt och råtta därhemma? 🤪
Bonusbild: Busande råttflickor. ❤️