Råttor iFokus

Råttor

Etikettoff-topic
Läst 430 ggr
Värmdömorsan
0

Rex på prov

Hej på er alla

Jag måste slänga ut en tillsynes kanske dum fråga, men frågar man inget får man inget veta.

Jag hade råttor när jag var tonåring och nu i vuxen ålder så saknar jag de små liven som tusan. Jag har gått och skaffat mig en karl som är pälsallergiker men har läst att vissa allergiker klarar av råttor.

Jag vill inte chansa och köpa råttor för att det sen kanske visar sig att han inte tål dom. Mitt hjärta skulle inte klara av det.

Har även hört att fler tål rex bättre.

Så jag tänkte kolla med er som vet det mesta, kan man "låna" två råttor för att se om det skulle funka eller inte?

Jag är uppvuxen med djur och vill att mina barn ska få uppleva det också. Vår fisk Sverker är inte direkt den gosiga typen. ;-)

Melissa V
0

Kolla med uppfödAre nära dig. För inte så länge sen så låna jag ut två honor på samma grund, dom ville se om de funkade för allergi. I detta fall gick de dock inte men bättre få testa än som du säger köpa sig några och sen behöva göra sig av med dom igen. Ang red är de ju inte pälsen man reagerar på så där gör de nog ingen skillnad tyvärr men vissa klara honor men inte hanar eller vise versa

Där allt som har med motorer är samlat
http://bilslakt.se/Forum

zickan
0

Kanske skriva på var ni finns eller hur långt ni max kan ta er för att låna :-).

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Fillifionkan
0

Har ingen riktig koll på om rex eller slät päls är avgörande. Däremot är det fullt möjligt att låna hem råttor på prov, såvida du hittar någon som är villig att låna ut sina älsklingar.

Jag som har en bror som är pälsdjursallergiker hade turen att få ta hand om min kära väns två honor, och det visade sig att han tålde de rätt bra. Han kände inte mycket, om ens något, under de åren jag hade egna. 

Generellt sett så är det sagt att hanar är mer allergena än honor, för vissa är det dock tvärtom. Men se efter om du kan låna hem några du :)

Värmdömorsan
2

Vi bor i sthlm och kan nog ta oss en bit för att hämta några kompisar! =)

Man kanske skulle börja med att prova honor och se hur det funkar.

Jag vill så gärna att det ska funka och vi kommer att vara nitiska med buren och att hålla rent för råttornas och sambons skull.

Värmdömorsan
0

Kom på en sak:

Vi skulle även kunna vara råttvakt i sommar i 1-2 veckor för att se om mannen min tål de små liven.

Skulle han vara allergisk så märker vi det under tiden plus att vi skulle kunna hjälpa någon som ska resa bort. Och jag skulle få chansen att ha hand om någons hjärtan och få mysa med dom som om att det vore mina egna. Ödsla massa kärlek och tid på dom. ❤️

Värmdömorsan
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hittade en gammal bild på min älskade Charlie! Han vart 3,5 år och dog hos veterinären efter en hjärnblödning. =(

Han älskade att sova i min BH, springa fritt i trädgården (med mig inom synhåll), kunde puss på kommando och hans favoritmat var prickig korv. Älskade lilla vän, som jag saknar honom!

På bilden firade vi hans 2 års dag med en babybell-tårta.

Värmdömorsan
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

En gammal bild på en ung jag med Charlie på hans favoritplats 😃