Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 879 ggr
natriumkarbonat
0

Rossel

Min ena lilla rått-tjej (Lovis) som är 8 månader har under dagen blivit rosslig och låter nästan som en liten vattenkokare.. Hon är dock väldigt pigg och alert och verkar inte vara sjuk på något vis, ytterst lite blodig runt nosen. Kan det vara en vanlig förkylning? Och hur länge bör man vänta innan man uppsöker veterinär? Har gett henne lite ljummet té och lagt in en hel drös med extra filtar. Hon rosslar inte hela tiden utan nästan bara när man pratar med henne. Finns det något annat man kan göra som kanske kan funka?

[Alenzi]
0

För det första är det inte blod utan porfyrin ("snor") du ser runt hennes näsa. Grejen med förkylningar hos råttor är att det snabbt kan bli allvarligt, till exempel kan hon få kroniska besvär med luftrören och problem med balansnerven (snedskalle). Ju längre man väntar med behandling, ju allvarligare kan det bli. Jag hade inte avvaktat mer än högst en dag innan jag drog iväg till veterinären, om mina hade de symptomen du beskriver. Kanske du kan ringa till en råttkunnig veterinär (de flesta brukar rekommenderar Cecilia på Fågelkliniken) och fråga om råd om du känner dig osäker?

Zolah
0

Man brukar säga att man ska vänta en vecka på att det ska bli bättre, sedan åker man in med råttan

[Alenzi]
0

En vecka tycker jag personligen är på tok för länge, när mina pojkar fick snedskalle av mycoplasma gick allting väldigt väldigt fort :-/

Zolah
0

Om dom är små förkylda, nyser osv. så kan man i en vecka försöka fixa det själv med roiboos te. Om det ändras tvärt bör man ju klart fara på en gång. - Det är iafl så jag fått lära  mig av personer

hus-musen
0

#4 Jo men det är en sak om de är snoriga och nyser litegrann, då kör man hemmakurer. När de rosslar som kaffekokare så är det medecin som gäller och det omgående, ju längre man väntar desto värre är det att få bort.

Qui dormit, non peccat

Zolah
0

#5 tror jag inte är vaken idag >_<

fick för mig att det var en förkylning

natriumkarbonat
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Tack för all hjälp! Har precis ringt till djursjukhuset här i Linköping, men kunde inte få någon tid idag. Men får komma dit imorgonbitti. Hon är fortfarande pigg, men är givetvis orolig för henne.. Tack iaf för all hjälp!

missstrawberrii
0

Min ena kille började vad jag tror är rossel imorse. Men han låter inte hela tiden och man hör bara om man lägger örat mot honom. Är det rossel då eller kan de bara vara att han är lite täppt i nosen? Var med när min systers råtta fick rossel och det låter inte alls lika mycket och så är det lite skillnad på ljudet.