Lilla Jack då :(
Jack satte maten i halsen igen efter att han åt kvällsmat idag, och slem och gegga kom upp igen. Han har sedan dess legat som utslagen, och jag har bara fått i honom några droppar vatten. Han orkar dock gå när jag sätter honom i soffan, och knastrar med tänderna och ploppar med ögonen när han myser i mitt knä.
Han har fått upp slem lite då och då under kvällen, men inte mycket. Han har också blivit alldeles röd om näsan, ända ner på hakan. Jag har tagit ifrån honom maten nu under natten så att han inte sätter i halsen när jag sover. Det verkar inte gå någon nöd på honom just nu, men då har inte heller ätit på några timmar. Det är när han har ätit som slemmet kommer :(
Han har vatten lättillgängligt.
Jag har bokat en veterinärtid i morgon eftermiddag, den första dom hade tillgänglig. Tydligen satte han inte bara i halsen i lördags … någon sjukdom har drabbat honom, som slog ut med full kraft ikväll 😕
- kramas -
Ta det bara lugnt, du kan ju försöka ge honom 'vattniga' saker som inte fastnar i halsen.
typ välling
Men vad tråkigt 😭Att sitta och läsa om sådana händelser precis innan man ska lägga sig, blir nog ljuvliga drömmar 😕
Jag hoppas att det löser sig, för något annat vill jag inte ens tänka på!
Krama om honom och så hoppas vi på att allt löser sig ❤️
Men stackars lilla gubben. :-(
Så jobbigt!
Undrar om han är svullen i halsen el ngt..? Tänkte om det är trångt därinne, kanske mat lättare fastnar, eller gör att han "sväljer fel"..? Kan han vara inflamerad inne i halsen sen förra incidenten..?
Men vad bra du fick veterinärtid så snabbt!
Då finns trotsallt goda chanser att det går att göra ngt åt problemet..
Kanske kan de ge ngt antiinflammatoriskt, typ metacam, el kortison tills den eventuella inflammationen går ner, om det är så..? De borde väl kunna kolla så inget sitter kvar där& retar, om det nu kan göra det..?
Håller med #1; ngt blött, typ välling borde ju vara säkert att ge.
Lycka till. Hoppas allt går bra för lilla Jack!
men lilla vän :( usch hoppas det löser sig D: håller tummarna
// Stephanie och hårbollarna 
Hoppas allt går bra! Skickar massa styrke mys till er båda
Mitt hjärta går ut till er båda.
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor
Nämen vad jobbigt :( Håller alla tummar och hoppas att allt går bra! Styrkekramar!
Tack! :)
Veterinären visste inte riktigt vad det var, men sjuk är han. Det sitter i halsen och lungorna. Han fick en spruta, och ska nu äta Ronaxan, Baytril, Bisolvon, och extra starka vitaminer i ett par dagar. Fick även en mjuk hund/katt mat som han ska tvångsmatas med spruta tills han äter själv. Han har nämligen hungerstrejkat hela dagen idag :(
Hoppas medicinerna hjälper!
Hur mår lille Jack idag? ❤️
Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else
Hoppas kuren hjälper snabbt!
Krya på Dej lilla Jack!
Han är fortfarande lika risig :( Får se om antibiotikan och baytril har gett effekt om några dagar. För att göra eländet ännu värre så drabbades Joakim av svullen fot igår precis som Jack hade för ett par veckor sedan … Att en olycka sällan kommer ensam verkar stämma alltför väl.
Men gubben :( Är han svullen i halsen? Sa vetten något om det?
Stackars lille Jack. Hoppas medicinerna hjälper❤️
Älskar mina djur Hanna, Cocos och Pärlan.
Veterinären visste inte exakt vad som var felet :\ Men något med hals och lungorna. Han är väldigt trött och seg :( Men så fort jag klappar och kliar honom så börjar han knastra och ploppa, så han vill verkligen bli ompysslad ❤️
Jack har blivit sämre igen 😕Jag hittade honom för stund sen slappt hängandes med huvudet över kanten till toalettlådan med slem runt munnen. Jag fick i honom vatten och godis, men sen kom det slem och snor i massor.
Han går jätte, jätte långsamt som om han inte har någon energi kvar alls. Men trots det så knastrar och ploppar han när han sitter i mitt knä och blir klappad.
Han är så himla tapper, men jag vet inte längre om det kommer räcka till. Jag hörde av mig till veterinären för rådfrågning, men det finns inget annat att göra än att låta medicinerna få göra sitt. Hon kontrollerade honom grundligt när vi var där. Kände, klämde, lyssnade på hjärtat och lungorna, och kikade i halsen, men ingenting tydde på att han skulle vara så sjuk som han är. Bröderna har heller aldrig blivit smittade av Jacks alla sjukdomar, så något sådant verkar det inte vara i alla fall … Tack och lov. Men samtidigt gör det allt ännu mer mystiskt. Vad sjutton kan ha drabbat honom, eller är det något medfött? :\
Är det någon som har varit med om eller hört om en annan råtta som får upp slem på det här viset? 😕
Har läst trådar om dethär, på RiF el R8-forum, kommer inte ihåg vilket. Sen var det enartikel i hus råttan för ett tag sen, som förklarade på ett bra sätt. Som jag har förstått så är "slemmet" vätska från lungor& luftvägar som pressas upp då råttan "hulkar" för att få loss något som fastnat, eller få upp något som hamnat fel.
Jag gissar att Jack är svullen i svalget/halsen pga inflammation, möjligen pga infektion av virus el bakterie(r)& då fastnar maten på väg ner, eller hamnar fel, då han ska äta.
Låter oroande att inte medicinen hjälper.. Ronaxan+ Baytril är väl det som ska ta det mesta.. Vetrimoxin& Bactrim har tydl inte lika brett spektra som de två. (Sa min veterinär iaf)
Tänker på om kortison kan vara till någon hjälp för att minska inflammationen& svullnaden? ..om det är det han har.
Du skulle kunna efterlysa här på forumet, en riktigt bra veterinär. Någon kanske har ett tips. Ring till denne& fråga om råd.
Jag har ju haft två råttor med dåligt immunförsvar. De hade återkommande öroninflammationer, som gick sämre att behandla för varje gång. ..tillslut gick det inte mer. :-( Skickade iväg ett prov för odling hos SVA, men de hittade inget. Min veterinär misstänkte Mycoplasma. För mej låter det rätt logiskt. I stort sett alla råttor bär på det, det kan sätta sej lite varstans; luftvägar, öron osv& det syns inte heller i den odlingen jag lät göra(fick jag veta efteråt), utan man måste sända ett blodprov.
Nu sitter jag ju bara& fantiserar& spekulerar, men det är väl inte helt osannolikt att inte Jack är drabbad av samma.. Att hans risiga immunförsvar klarar inte mycoplasmabakterien så bra som endel andra råttor..?
Det är ju ingen ide du låter göra blodprov, för då måste man vänta tror 3 veckor efter avslutad antibiotikakur& de tiden har du inte..
Men du kan ju ringa& fråga på SVA, om det finns någon antibiotika man kan ge till råttor, som tar kål på mycoplasma& sen försöka få din veterinär att skriva ut den, om det finns. Då behöver du dock behandla alla dina råttor, inte ta in fler så länge Jack är i livet, vara noga med hygienen då du varit från hemmet& ifall du träffat andra råttor. För så fort du får tillbaka det i flocken, så får även Jack det& han är den som blir sjuk av det.
..om det nu skulle vara så att det är mycoplasma som orsakar inflammationen hos honom..
Annars är det väl testa Vetrimoxin& Bactrim.. Frågan är väl lite också hur mycket man ska utsätta dem för.. Fast det känner man, -när det är dags att ge upp, för deras skull.
Fast än är inte slaget förlorat. Finns som sagt några till saker att göra, om du tror Jack orkar med.
Jag tycker så synd om Jack. :-( Hoppas hoppas verkligen han blir frisk!
Mycoplasma orsakar infektion. Inflammation är mer en retning i vävnaden, som kan vara orsakad av andra saker. Antibiotika hjälper mot bakterier, dvs infektion, men är det inflammerat borde Metacam hjälpa.
If you fight love, you're always a loser
#16 Tack om igen för alla tips och allt stöd, det är ovärderligt!!
Jag är nu rätt säker på att det är mycoplasma…
Min allra första råtta fick mycoplasma, och han lät jättehögt och kippade efter luft. Han fick antibiotika, och blev piggare redan ett dygn efter första behandlingen. Sen höll han sig frisk i 9 månader, men en del av symptomen kom tillbaka när han blev gammal.
Jack däremot har ju ju blivit sjuk från och till hela sitt 1åriga liv. Hans immunförsvar har alltid varit dåligt, så mycoplasman kanske är för mycket för honom?😕
Jag har tvättat rent honom med en våt handduk flera gånger idag. Det kommer så mycket slem och snor att hans haka och nos blir täckta av kladd, och han drar händerna genom det utan att orka tvätta sig. Magen, armarna, huvudet blir slemmiga hela tiden :( Och det lilla han kissat och bajsat orkar han inte bry sig om, utan det klistras fast i rumpan.
Han orkar ingenting 😕
Jag ska ringa till veterinären imorgon och fråga om det finns något mer att göra. Han får ju redan antibiotika två gånger om dagen, och det hjälper inte ett dugg. Jag vill inte se honom plågas så här. Ögonen är halvslutna även när han går.
Jag ska ringa SVA också som du föreslog, jag hoppas hoppas att det finns något starkt som tar död på bakterierna.
Det enda jag ser framför mig nu är den glada Jack som brukade lunka och småskutta fram i lägenheten på sitt extremt klumpiga vis. Hans glada smittsamma humör, och den fart han fick när ibland lyckades komma över lite av kattens överblivna mjukmat. Och när han väl vågat klättra ett par decimeter, t.ex. upp i soffan, så satt han alltid och sträckte sig efter mig tills jag hjälpte honom ner, höjdrädd som han är.
Åh snälla, han får inte dö!😕
Det kan ju vara någon av de här konstiga virusinefktionerna som går nu, man vet ju aldrig om den kan smitta råttor heller. Jag har själv varit sjuk i snart 4 veckor med hosta och snorigt… och om han har dåligt immunförsvar redan innan…
#17 Jo, det känner jag till. :-) Kanske jag uttryckte mej dumt& skrev saker omvartannat.. Men en sak kanske jag har kanske missförstått.. Orsakar inte infektion alltid en inflammation? (Det trodde jag.)
#18 Nej, så hemskt! :-( Det låter helt fruktansvärt! Har aldrig hört talas om en sån reaktion.. Att det kommer så mycket slem hela tiden..! :-(
Tror inte du har mycket tid på dej, så ring dit det första du gör imorron. Kanske finns det något man kan prova. Hoppas!
Hatar att säga dethär, men om de inte har något att föreslå, så hade jag tagit bort honom, om jag var i din situation. För om inte den antibiotikan du ger hjälper ett dugg, så lär den inte göra det heller& han verkar må riktigt dåligt. :-(
Tur du finns där& sköter om honom. Han behöver iaf inte känna sej ensam även om han mår pyton, då han har sin kära matte hos sej.
Jag har ringt SVA och blev vidarekopplad till en expert på råttor.
Han var väldigt trevligt och förklarade noggrant hur mycoplasma fungerar. Alla råttor bär ju på viruset, men det bryter oftast ut hos dom som har en längre rad av dåliga gener bakom sig, orsakat av t.ex. inavel. En råtta med dåligt immunförsvar och som blir sjuk ofta har en väldigt förstorad risk att mycoplasman ska slå ut. Precis som Elinisa skrev så är det vanligast att det sätter sig i öron och luftstrupen och lungorna.
Man kan aldrig bota mycoplasma, bara förminska symptomen tillfälligt. Stress och ny sjukdom, t.ex förkylning kan göra att mycoplasma symptomen växer i styrka igen, och då kan det med otur vara omöjligt att trycka ner dom igen.
Jag berättade hur Jack mår och om hans symptom, och om hans långa rad av förkylningar och rossel och dom skadade trumhinnorna han hade förut, och han tyckte att det lät som det bästa för Jacks skull vore om han fick somna in. Eftersom antibiotikan inte har kunnat mildra symptomen, så finns det inget att göra.
Jag frågade även om det fanns någon annan antibiotika som kunde fungera, men han sa att funkar inte Ronaxan så funkar ingen annan heller, och att det inte finns någon medicin över huvudtaget som kan ta död på mycoplasman. Han sa även att det inte spelar någon roll om man skulle ge en större dos antibiotika. (Jag frågade för säkerhets skull.)
Jag postade bilder på Jack som togs idag i tråden Bilder WANTED. ( http://rattor.ifokus.se/discussions/5092213cd4ebea505300f3f3-bilder-wanted?discussions-1 ) Jag vill själv inte se dom igen så jag postar dom inte här, men dom visar tydligt hur illa däran han är.
Jag har beslutat mig för att ge det två-tre dagar till, och hoppas på ett mirakel. Att medicinerna plötsligt ska fungera och att Jack ska bli frisk igen. Kanske är det själviskt av mig, men samtidigt skulle jag inte kunna leva med att han KANSKE skulle ha blivit så gott som frisk om medicinerna fått verka lite, lite längre.
Hjälper inte det, så får lilla älsklingen somna in 😕💔
Nej, ju mer jag tänker på det och ser på honom så tror jag det bästa för hans egen skull är att få somna in snarast 😕 Det var även vad han sa på SVA … Herregud vad jobbigt :(
beklagar=(
Han äter inte, medicinen kommer upp med slem, och han har magrat så att det syns. När jag ger honom mjukmat med matspruta spottar han ut det direkt … Av nån anledning lägger han sig också att sova i bajslådan, vilket han aldrig gjort förut? 😕 När jag ger honom vatten dricker han endast självmant 3-4 minidroppar, och ibland vägrar han. Han måste vara både uttorkad och uthungrad…
Jag har en tid bokad hos veterinären nu imorgon förmiddag, men jag vill verkligen inte tro att han ska behöva somna in 😕 Men han kan inte leva så här. Och jag är jätterädd att det ska sluta med att törstar, svälter ihjäl, eller inte får luft för allt slem.
Gör jag rätt om jag låter honom somna in i morgon, eller ska jag ge honom mer tid för medicinen? Jag vill inte tappa hoppet, men jag vill samtidigt bara hans absolut bästa 😕
Jag förstår du inte vill ge upp. Det vill man väl eg aldrig, men om inte medicinen gjort honom det allra minsta bättre, utan han bara blir sämre, så tror jag inte heller den kan hjälpa honom. Även om det skulle ha funnits en medicin som kunde ta död på bakterien(som det kanske är) så är han kanske så trött& sliten nu, att han aldrig skulle orka uppför den långa backe som ett tillfrisknande skulle vara. Nä, jag hade låtit honom slippa medicin& mat han inte vill ha. Det är bara att förlänga& förvärra plågan, då han ändå mår så dåligt som han gör.
Ibland då man känner sej sådär tveksam& är rädd att man "gör fel", trots att man ser att slutet närmar sej& man redan bokat tiden för avlivning, så är det nog inte den logiska hjärnan som talar. Man vill inte ge upp& man vill att det ska finnas en lösning, så mycket att man har svårt att förstå att det inte gör det. Och så lite samvetskval på det.."Gör jag rätt?" "Tänk om *djuret* känner det som att jag överger det" "Har jag verkligen gjort allt?" "Tänk om jag tar den enkla vägen för min skull nu när jag avlivar….tänk om jag bara är less på att kämpa& det är därför jag gör det.." osv Du kommer att se mera klart på det här då allt lugnat sej lite& du inte är mitt i. En sak som kanske gör det lättare är att du frågar veterinären då du kommer dit. Vad ser den& vad råder han till för. På så vis blir kanske du kan känna dej mer säker på att du verkligen gör det bästa för Jack, då fler säger samma sak. Blir inte heller som att du är ensam om att fatta det jobbiga beslutet.
Ett förslag är att du beslutar dej för att ge honom de bästa timmarna som omständigheterna bjuder, fram till det är dags att säga hejdå imorron. Upphör med tvångsmatning& medicinering, utan ge honom bara det han vill ha. Om det bara är vatten, eller honungsvatten så ge honom det. Slicka upp något kladdigt, typ honung från fingrarna brukar funka på sjuklingar, om han inte sätter i halsen förståss. Värm honom, håll honom ren, torka slem, klappa& gosa& låt honom känna sej så älskad som han är.
Jag är så ledsen för Din& Jacks skull.
#25 Tack så oerhört mycket för de fina orden och stödet. Jag har läst det flera gånger nu, och jag tror jag gör det rätta nu imorgon. Han ska inte behöva sluta sitt liv i plågor när det finns ett annat alternativ.
Jack har spridit så mycket glädje till mig och sina bröder, han har alltid varit glad, aldrig bråkat, aldrig gjort någon illa. En liten guldklimp som tappert kämpat med alla sina hälsoproblem hela livet. Han orkar helt enkelt inte mer, men han har i alla fall hunnit få ut mycket glädje av livet under sina 1år och två månader.
Hade han inte flyttat hit hade han kanske inte ens levt till idag. Djuraffären hade kanske avlivat honom, lusig, skallig på hela ryggen, och snorig och rosslig som han var när jag köpte honom. Jag försöker i alla fall tänka så just nu, att han fick en chans som han gjorde det absolut bästa han kunde av.
Tack om igen, det betyder oerhört mycket. 🌺
Be gärna om att veterinären ska söva Jack innan de ger honom sprutan med avlivningsvätskan. http://rattor.ifokus.se/discussions/51ad22d6ce12c43c3c000d7e-smartfri-avlivning?discussions-1
Jag ska tänka på Er imorron.
#25 Vill också höja en röst för ditt inlägg. Blev helt rörd och tårarna började rinna här hemma.
#26 Jag tycker att du gör rätt val, han ska inte behöva kämpa längre. Även om det känns hemskt för dig, så kanske det tillslut blir skönt för honom. Har medicinen inte hjälpt så kommer det nog tyvärr inte ske ett mirakel. Det är alltid svårt att ta steget att inse att man måste släppa taget. Det är aldrig ett beslut som är lätt att ta - hur många gånger man än har tagit det.
Jack verkar vara en otroligt underbar kille och jag tycker att du precis som #25 ska ge han det bästa den sista tiden. Bara njut, och mys. Sluta med att ge han saker han inte vill ha. Och sist men inte minst, tänk på allt det goda han först med sig till dig. Dessa minnen kommer alltid finnas kvar hos en i själen.
Jag tänker på er.❤️
Du visar honom störst kärlek genom att låta honom slippa mer nu.
If you fight love, you're always a loser