Sovande råttor
Jag har två stycker dumbokillar här hemma, som är 6 månader gamla! Dom har varit väldigt aktiva och sociala, ända tills för två månader sedan. Nu sover dom heeeela tiden. Och när dom inte sover, så äter dom. Sen sover igen.
När jag försöker aktivera dom hänger dom på en stund & är pigga, men sen hoppar dom iväg in buren igen. Kan det finnas någon bra förklaring till detta? Börjar bli lite orolig :/
För varje minut du är arg förlorar du 60 sekunder glädje
Vilken tid håller du på med dem? Chansen är ju rätt stor att de levt rövare under natten och sen vill sova hela dagen :)
Tror som #1, kan hända att du måste hjälpa dem att vända på dygnet lite ;) lite svårt att umgås med dem mitt på nattetid för alla :)
För de upplevs inte sjuka? Typ nyser å rosslar å har sig? :)
Mvh. Sanne & Djuren
Jag upplever att dom sover på natten också. Nu kan ju inte jag veta säkert eftersom jag själv sover då haha, men under natten får de alltid vara instängda i buren (under dagarna har jag buren konstant öppen, men sällan befinner dom sig nån annanstans än ovanför buren, där dom har en sovplats).
Det brukar ju låta något förskräckligt när det hoppar omkring i buren ;) men som sagt, jag kanske sover så djupt så jag inte märker nånting :)
Dom verkar inte alls sjuka, dom äter&dricker ordentligt, nyser gör dom lite till & från, har gjort ända sedan dom var bebisar :/ Dock upplever jag inte det som mycket, och inget rött sekret runt nosen eller så.
Okej :) isåfall är de väl ena sömntutor.. endel djur är latare än andra :)
Mvh. Sanne & Djuren
Haha ja så enkelt kan det ju faktiskt vara! :)
Som exempel min tjockis rubbe (råtta) ligger mest och sover hela dagarna .. eller äter. När jag har honom ute så sover han i famnen och är knappt intresserad av miljön runt omkring.. kan vara kul att stuttsa omkring på golvet en liten stund.. men absolut de bästa är att ligga i famnen. Och sätter jag ner honom på golvet så går han oftast mot buren å vill in ;) latoxe.. har varit så sen han var liten, så ingen sjukling och har aldrig varit sjuk :)
Mvh. Sanne & Djuren
Du har inte heller jätte varmt i rummet? :) tänkte bara så att de inte är för att de "lider" av värmen och inte orkar göra något pga det? :)
Mvh. Sanne & Djuren
haha måste ba säga såå otroligt söt bild!! 🙂
Åh men det låter som en riktigt myspropp ;)
Mina kan aldrig slappna av & sova i famnen. Dom är sociala & springer gärna runt och hoppar på en, men att sova och mysa hos mig är absolut ingenting för dom. Sova vill dom bara göra i/på buren! :/
Hade dom gjort det hade jag ju fått umgås med dom lite mer iallafall :) Finns det nåt jag kan göra för att dom ska vilja sova hos mig?
Nej, vi har inte alls så varmt här heller :/
Finns nog inget du kan direkt göra för att få dem att stanna kvar i famnen :) det är något de måste välja och avgöra själva… men testa sätt dem mysigt ner i famnen och klia dem i nacken och på rumpan :) och se ifall de går ner i varv.
Då låter dina råttor enligt mig friska :) de är ju spralliga utanför buren.. kan ju bara vara så att de anser det tråkigt i buren och tycker att då kan de lika gärna sova.. eller så är det för lata för att gå ifrån buren (för du hade väl öppet under dagarna?) Så då behövs de kanske bara en "knuff" ut på golvet så börjar de springa ;)
Mvh. Sanne & Djuren