för tjock?
vad ska en 4 månaders hane väga?
min hane väger 480g är det för mycket?
han är ju stor som ett hus känns de som haha
Alla väger olika. Lägg upp bild istället så är de lättare att avgöra :)
-Sara, och alla mina små långsvansade kräk<3
Det är väldigt olika, beror mycket på hur kroppen är byggd, dessutom är ju kroppens utseende och vikt till stor del ärftligt, så det beror mycket på hur råttorna i en linje i regel ser ut.
Tar exempel på mina två yngsta hanar här hemma:
Björn 4 mån, 455g
Valentin 3½ mån, 507g
Att tillägga så håller jag mina råttor i fin form, istället för att bara låta dem bli stora som hus. Så dessa två grabbar är väldigt slanka och fina i kroppen, precis som mina andra råttor :)
Ser mer ut som en dräktig hona :o
Eller kanske inte, men inte tjock 😃
//Nike
Av den bilden tycker jag inte att han ser tjock ut? finns det nån där du lyfter honom ( du vet, 'hänget' ) så man kan se bättre?
c: 😍❤️Champagne Hooded c: Min flicka som flyttar hit på onsdag heter Pixie, hon är champis hooded ;)
Instagram @enzo.bordercollie & @mydoodl3s puss o Kram
#7 aww ja väldigt fin färg att titta på tycker jag =D

#3 Haha men hjälp. Det där är verkligen en kopia av min Ceder, både i teckning, färg och kroppsform. Och så är de typ lika gamla också:)
Jag kallar min för päronråtta, för han är liksom mycket tjockare baktill än framtill:P
Jag tycker då inte han ser tjock ut :) då bör du titta på min råtta rubbe :P på över 700g.. han är fet rent ut sagt.. (Inget jag är stolt över, så jag inte får spydiga kommentarer nu)
Mvh. Sanne & Djuren
#9 ja det är min lille oxå django som han heter ser så roligt ut när han springer här längst hallen och min minde hane springer efter liksom som att han ska hinna ifrån den lille som är mer hoppig och snabb som bara den =D får mig alltid ett gott skratt när django och spajk sätter igång =D #10 men jodå hur gammal är din tjockis? Ja visa gillar väl maten mer än andra =D
Ska stå ojdå och inte jodå haha skriver från telefonen blir lite små fel oftast =P
Min tjockis rubbe är 2år i Aug.
Så han bör verkligen gå ner i vikt ifall han ska leva som en sundgamling :) så inte problem som hjärtfel osv. dyker upp pga hans övervikt.
Mvh. Sanne & Djuren
Awwe stackare måste stå emot det goda =P men hur går man tillväga med att försöka banta en råtta?
Jag skulle väl vilja säga att han var lite rund om magen och hade nog inte mått ont av att få slankare muskulösare midja men det är ju min personliga smak också :)
Överviktig/tjock är han ju definitivt inte
Där allt som har med motorer är samlat
http://bilslakt.se/Forum
Man ser till att maten inte är på så lätta platser( gör så att dom får tex klättra för att få mat ), aktiverar råttan mer med lek, ser över maten man ger osv.
Man ska akta sig för 'banta' igentligen, bättre att se över dieten.
#15 Ja han är ju ute hela tiden och klättrar och har sig vet inte hur jag ska få honom lite mer muskulösare
Ser till så att foderintaget inte innehåller så mycket socker.. Fett mår ju vara .. bara det inte är för mycket. Men speciellt socker är ju verkligen inte bra för en tjockare/fetare råtta.
Sedan aktivering, se till så råttan kan klättra och greja i buren och inte endast ligger och sover. Sedan promenader utanför buren är ju ett stort plus :) lek med kattvippor och sånt som den kan jaga.
Ta ut råttan när det är varmt till gräset och låt den skutta omkring i sele :)
Mvh. Sanne & Djuren