Droppfria vattenflaskor?
Som rubriken lyder söker jag efter en riktigt bra, droppfri vattenflaska som även är lätt att sätta på och ta av buren. Några tips?
Vänliga Hälsningar
Malin
Det finns inga flaskor som är 100% droppfria men en helt vanlig vattenflaska för smådjur som man köper i butik fungerar prima. Knepet är bara att man måste fylla ända upp (dvs inga luftbubblor heller) för att undvika dropp (detta står även på "bruksanvisningen") när de fylls på vid byte av vatten.
Ser man till att fylla flaskorna helt så bör man inte ha några problem med dropp, ibland kan vissa smådroppa om de är gamla.
med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning
undvik även iskallt vatten, de gör att de droppar på många flaskor. brukar fylla mina fullt men de droppar inte även om de är halva kvar sålänge de är rumstempererat
Där allt som har med motorer är samlat
http://bilslakt.se/Forum
#3 Fick med sådana med burarna jag köpt genom tiderna.. Jag vägrar göra mig av med dem för de är fantastiska enligt mig! Droppar minimalt, och håller gör de också! Dessutom är de väldigt tysta jämfört med de där billiga standardvarianterna.
#3 den där modellen ogillar jag just pga gummibiten som sitter på "pipen", råttorna gnager sönder dem superlätt och då börjar det lätt läcka eftersom det kommer in luft i fästningen men i övrigt så älskar jag hållarna till de där flaskorna!
Personligen föredrar jag de helt vanliga flaskorna som finns i alla djurbutiker, dessa är iof färgade men även de genomskinliga ingår i "de vanliga" och så använder jag hållarna som sitter på flaskan i #3. Fulloomligt älskar de hållarna! Fungerar på alla vattenflaskor! (har man en större flaska med pipen som på bilden nedan så sätter man bara hållaren på pip-delen)

(bildkälla)
#5 Av mina två som jag använder nu så är bara det bara ena gummiringen som är bortgnagd av bebisar, men jag har bara tagit bort metallpipen, satt någon droppe superlim på plasten därunder, och sedan satt tillbaka pipen, och det är inget läckage alls. Så visst, gummiringen är inte den bästa, men det är lätt fixat, sedan har man den perfekta vattenflaskan :)
Om man vill kan man ju ta bort gummiringen från början, och sätta fast pipen där ordentligt från start, så slipper man hålla på tjorva sen.
Utöver dem så använder jag också vanliga standardflaskor, men de låter så förj*vligt högt, så dem använder jag bara till extraburar eller när det serveras te.
#6 jag skulle aldrig våga dra bort pipen, jag har skrotat de flaskorna då jag ogillar hela känslan av den, haha. Tycker den är obehaglig att hålla på med, vet inte varför men jag ogillar hur den känns att ta i och den enorma pipen.
Jag har aldrig haft några större problem med ljud av de vanliga flaskorna :O
#7 Haha, hur kan du inte våga? Är bara att snurra lite på den medan man drar så lossnar den, lätt som en plätt ;) Oh well, alla tycker ju olika om saker och ting här i världen, jag älskar då dessa flaskor😃
De klickar ju så mycket när de dricks ur. Visst, om dagarna stör det mig inte alls… Men när man försöker sova och nån liten buse sitter och riktigt häller i sig téet i flera minuter, då är det inte kul med de vanliga flaskorna!
Jag har faktiskt en av varje av de ni visade, och båda läckte. Sen gjorde jag som ni sa och tog ljummet vatten och fyllde hela vägen upp, och då slutade de droppa. Halleluja! :D Så nu använder jag den större grå varianten som #3 postade bild på och det funkar toppen. Tusen tack för tipsen! :)
Vänliga Hälsningar
Malin
#9 Tänk bara på att ljummet vatten precis som varmvatten inte är kontrollerat som kallvatten är så undvik Ljummet/varmt vatten (av samma anledning till varför man själv inte ska dricka sådant vatten) utan ta helt enkelt rumstempererat vatten. Om du är osäker så kan du spola upp kallvatten i en bytta och låta det stå en stund så det "svalnar av" (eller hur man nu ska benämna det)
Men härligt att droppet löste sig! :) Brukar vara det att man ska fylla hela vägen upp som är tricket, en väninna hade samma problem som löstes av det tipset också :)
Precis, med ljummet menar jag rumstempererat, var lite luddig i definitionen bara :)
Vänliga Hälsningar
Malin
Kom på en till sak som kan vara bra att kontrollera om man har droppande flaskor :P
Rengör pipen ;D Många glömmer bort den delen när de diskar flaskan och i den samlar sig mycket äckligt slam och kalk om man inte rengör den med jämna mellanrum vilket också kan leda till dropp :)
Ja, det är verkligen viktigt! Eftersom det är så litet utrymme kan jag tänka mig att det snabbt blir ofräscht.. Diskar pipen dagligen när jag rengör vattenflaskan, zooplus har en superbra borste om någon mot all förmodan inte sett den :P(http://www.zooplus.dk/shop/smaadyr/bur_tilbehoer/skaal_drikkeautomat/drikkeautomat/254503)
Vänliga Hälsningar
Malin
#13 Ja verkligen, det vet jag sedan jag var på en djurbutik som inte tänkt på den delen, snacka om äckliga flaskor! :(
Jag har samma borste som jag köpte i vanlig matbutik, älskar den! :)
Gnagarboden säljer droppfria vattenflaskor :)
De hade också väldigt fina naturleksaker om inte annat! Blir nog en beställning när jag skaffat ny bur :)
Vänliga Hälsningar
Malin
Ja hon har mycket roliga saker, tyvärr tror jag inte att hon hunnit få in allt i webbshoppen ännu
Tips om vattenflaskorna, om de droppar så tryck med fingret på kulan några gånger tills det kommer bubblor i flaskan, då brukar det sluta droppa :)