Beslutsångest...
Hej… kommer låta som sämsta ägaren i världen, men jag måste skriva av mig. Är bara bäredd på att få en massa påhopp… önskar bara att få lite medkänsla och förstående.
Geisha har gått med en tumör nu sedan September. Hon är över två år gammal och har kännt att hon är för gammal för operation. Jag förväntade mig att Geisha skulle dö ganska snarast när jag upptäckte tumören så jag lät den va, den visade sig att INTE vara oartat så hon har nu gått med den i flera månader. Hon är dock precis sig lik som hon alltid har vart.
Jag var borta i Australien i 2 månader och när jag kom tillbaka var den enorm jämfört med hur den var sist jag såg henne. Jag vpgade fortfarande inte operera henne pga ålder.
På bara en månad sen jag kom hem har den vuxit enormt, och har nu fått en mystisk sårskorpa… och den är väldigt varm. Jag har planer på att avliva henne nu i veckan… men jag blir hela tiden påmind om att hon är en så stark och vacker flicka med mycket livskraft.. det känns som om jag kommer ta bort hennes liv för tidigt… men så tänker man "Vad är detta för liv för en råtta?" Geisha får släpa runt på den där klumpen och kämpa för att dricka vatten.
Så till saken.. jag slits mellan att behålla henne och låta henne självdö, eller avlidning. Hon har så mycket kvar att ge och varje gång jag ser hennes vita nos sticka ut genom huset när mat nalkas så blir jag så glad, men sen kniper det i hjärtat när jag ser hur hon kämpar för att komma ut ur huset… det känns inte rätt… dessutom oroar jag mig för den där skorpan.
Jag vet inte vad jag ska göra.. vet inte hur mycket det kommer kosta, jag har knappt några pengar… åh älskade Geisha :'(

Du behöver ta henne till veterinär för att se att det verkligen är en tumör och inte en jätte abcess som behöver tömmas och rengöras.
Är det inte en abcess så har hon börjat få nekros och huden runt och om tumören börjar självdö. Tillslut kommer den att spricka och då är det bättre att hon får antingen opereras eller avlivas innan.
Hade en råtta vars tumör öppnade sig och blödde jätte lätt, det är inte kul. Gå till en veterinär och undersök henne och gör sedan saker efter rekommendationen från vetten. Kostnad får du fila på sedan, för det ska egentligen inte vara ett problem. Ring veterinären i fråga och se om du kan betala av lite i taget om det skulle vara större summor. Men jag tror det i te ska överstiga tusen kronor iafl I'm du nu inte ska operera.
Är det en tumör så tycker jag att du ska ta bort den :/ måste vara jobbigt attha en sån stor klump att bära runt på :( men vet hur det känns, har haft en tjej för några år sen med eb stor tumör som hon släpa runt på. Hon hade själv inga stora problem med den i sig. men sen visar ju inte råttor sig sjuka i första taget heller. Men båda besluten är ju svåra tyvärr men jag tror hon.mår bättre av att få somna in.
// Stephanie och hårbollarna 

Här hos min veterinär tar de 300kr för att låta en råttis få spruta och somna in.Det anser jag inte är dyrt för att ens bästa vän skall slippa lida.Hoppas du kommer iväg till veterinären snarast för det där såg inget vidare ut för din lilla fina råtta. Jag vet att det är jätte jobbigt beslut, men tänk på att om den där spricker så kommer din lilla kompis inte alls att ha det bra. Styrke kram till dig nu så du kommer iväg med råttisen.

Tumören är så pass stor att den håller på att spricka. Det är väldigt smärtsamt. Hon kommer inte "dö fortare" än en vanlig frisk råtta utan tumör så att vänta på en självdöd är rent djurplågeri. Hon måste tyvärr tas bort, och det är nu!
Det är svårt att avliva en i övrigt frisk och glad råtta, jag vet precis hur du känner inför det alternativet. Men det är verkligen ett måste att låta henne gå nu.
Det är alltid ett jobbigt beslut, men det är antingen dags för ett veterinärbesök för att undersöka om något går att göra eller att avliva direkt. Att vänta på att hon ska självdö är inget alternativ.
Tack för alla svar. Jag ska avliva henne så snart som möjligt här i veckan. Måste få tag på pengar först. Jag vet att låta henne självdö är ett dumt alternativ.. men det känns liksom i hjärtat "Jag vill att hon ska leva så länge hon har kraften kvar"
Men självklart för hennes skull ska jag fixa så hon slutar att lida och får äta så mycket falukorv som hon vill när hon skuttar över regnbågsbron…
faktura är ju alltid ett alternativ också :)
#10 dom tar inte faktura på den Vetten jag går till, vilket är väldigt dumt. Dom är otroligt bra (Hässelby Gård STHLM) och många råttälskare där, bara att dom inte tar faktura :/
Det andra alternativet är i Spånga, men där tog dom 1300 för en avlidning sist jag var där… så nej, aldrig med Spånga!
Beklagar att det är dags för det beslutet! Det är aldrig roligt att ta farväl :(
Geisha har också magrat nåt otroligt på en månad. Jag blir bara så extremt förbluffad om hur stark hon är… hon är en zoo råtta från starten, och är ganska skygg och tvekar inte att hugga till när man har handen i buren. Hon kämpar med 4 tumörer i olika storlekar, för långa klor och är rätt mager… ändå så kämpar hon! Geisha är en väldigt seg kärring! Jag är så stolt över henne och därför är det så svårt att skilja mig från henne… 😢
Mamma var så snäll att hon la in 500 kronor på mitt konto. Förhoppningsvis kommer det räcka. Jag ska ringa veterinären imorn när dom har ring-tid…
Gör redan ont..
vad snällt av din mamma :) hoppas deta löser sig nu. förstår att det gör ont :( men om ett tag kommer det kännas bättre
// Stephanie och hårbollarna 
#1 Klumpen är väldigt fast och varm, så jag vet nog inte. Jag undrar bara hur sårskorpan uppkom..

Förmodligen så håller tumören eller abcessen på att spricka.Väggarna i den har tunnats ut ungefär som du blåser upp en ballong.Nu håller det på att spricka för huden kan inte tänjas mer och din lilla råtta har riktigt ont. Jag tycker du skall ringa genast till veterinären för det är synd om den råttan.Vänta inte med att ringa för när den där tumören /abcessen spricker så lär det inte bli kul alls och så oerhört plågsmat för din råtta.Och när det gått så långt som det har gjort på din råtta så kan de spricka vilken sekund som hellst nu.
Dom har stängt nu förstår du, jag kommer ringa i morgon bitti. Så länge Geisha är stillsam och jag inte håller henne allt för ofta minskar det friktionen. Förhoppningsvis får jag tid redan imorn eftermiddag..
Hoppas det går bra hos veterinären imorgon när du får tid 🌺
Små stjärnor lyser också i mörkret.
Avlivning snarast, hur svårt det än känns. Det är det bästa du kan göra för din lilla vän.
If you fight love, you're always a loser
Geisha ska avlivas nu i eftermiddag…
Det känns så jävla jobbigt… hur kommer jag orka ta steget att locka ut henne ur huset för att hon sen kanske hoppas på att få gå tillbaka och gosa upp sig med sin syster igen? Men i verkligheten så lockar jag ut henne för sista gången…. jag sitter och gråter i detta nu och jag är så splittrad.
Ska jag ta med hennes syster samtidigt, eller ska jag ha henne hemma?
Det kommer kännas så hemskt att se hennes syster vandra omkring och leta efter henne….
Värsta är att hon kan bli depprimerad och dö hon med… jag kan inte klara av det!! Jag orkar inte.. jag kan inte gå ensam till vetten imorn… jag har ingen att gå med…
kan inte sluta gråta…
onej vad jobbigt, kommer ihåg när du berättade om tumören. så himla trist att den har blivit så stor 😕
Jag brukar ta med mig en burkompis, för det känns bra för mig. Jag vet inte om du vill ha mer råttor, men du kan ju kolla efter en ny kompis till henne om du är orolig?
Jag har nu bokat tid, hon ska avlivas i morgon. Jag känner mig absolut inte redo att släppa taget just yet.
I morgon klockan 14:20 för enkla 340 kronor.
Känner att Geisha ska få en sista natt med sin burkompis. Och nej, hon har bara en burkompis. Den andra flickan Molly har fotrfarande inte kommit överrens med nån av dom.
Jag skulle ge rådet att du inte skaffar någon mer råtta till du har fått bättre möjligheter att ta dej till veterinär med råttorna då de är sjuka.
Tänker dels din ekonomiska situation du berättat om.
Dels det att du gruvat dej& mått dåligt över att behöva avliva, så att råttorna går sjuka länge. Du behöver kanske stärka dejsjälv lite så att du klarar att fatta sådana tråkigaa beslut, utan att må så dåligt över det, -och att få det jobbiga gjort.
Att medvetet försätta sej i den situationen, vilket det skulle vara att göra genom att skaffa fler råttor, skulle inte vara mycket bättre än att skaffa djur& sen inte ha råd att ge dem mat.
Jag vill verkligen inte att låta otrevlig nu, men det är regler som gäller oss alla djurägare. Vi behöver möljigheter att ge djuren det som de behöver. Däribland veterinärvård. Allt som oftast direkt. Så inget personligt mot någon. Har vi inte de möjligheterna just nu så väntar man till man har det.
Ang de du har kvar:
Om det verkar som att systern som finns kvar blir nedstämd& mår dåligt kan du först försiktigt prova om de råttor du har trots allt kan tänka sej att acceptera varandra, liksom "i brist på annat". (Om däremot någon av dem bråkat allvarligt& bitit sår på varandra tidigare, så rekommenderar jag inte att du sammanför dem!)
Annars, ge den kvarvarande systern massor av sällskap av dej. Det ersätter inte, men kan funka ändå. För henne tolkar jag som att du inte klarar att släppa.. Hon är väl dessutom ingen ungdom& hon är trygg i sitt invanda liv, så börja flytta på henne för att hon ska få kompisar är kanske inte till någon större nytta för henne.
Om nu den yngre råttan inte är aggressiv, skulle hon troligen må bättre i en flock …för att det hör till deras natur. Om det känns för jobbigt att inte ha henne kvar, men du ändå vill ge henne vänner kanske du kan höra dej för om någon i din stad har råttor, vill ha en till& kan tänka sej att du hälsar på ibland, så kan du ju göra så. Att hon bor i en flock hos någon, men du kan hälsa på& träffa henne.
Tråkigt din råtta blev sjuk.
Hon mår bättre där hon är nu, fast det är alltid jobbigt att förlora en liten kompis.
Så tragiskt! :( Om bara alla sjukdomar försvann!
Vad du än gör, tryck inte på Alt och F4!
#25 tack för svaret.
Nej, jag kommer inte skaffa fler råttor på ett bra tag förens jag har landat på mina fötter stadigt.
Jag ska försöka para ihop Millan med Molly så fort jag kommer hem. Molly har inte vart aggresiv, men hon är jobbig som fan med att hålla på att nypa i Millan's skinn och Millan blir lite grinig på henne. Millan är van att bli dominerad av Geisha så hon kanske, KANSKE kommer tillåta Molly som alfa. Molly är 6 månader yngre än Millan och jag har bara haft Molly sen i September, jag försökte introducera alla tre men Geisha gjorde så allt brakade samman, men Millan var ganska acceptabel mot Molly, bara det att hon såklart lyssnade på Geishas signaler. Så det FINNS en chans att Molly och Millan kommer överenns.
Jag kan inte stå ut med tanken att lämna över Millan till någon annan. Men jag kan acceptera en låneråtta till Millan som sällskap! Men ska föröska med Molly först.
Svårast kommer ändå vara när Millan kommer få sova ensam… det svider i hjärtat. Millan såg sin helsyster död förra sommaren när dom var 1 år gamla, Millan tog det bra för hon hade Geisha att binda sig till. Hoppas att hon gör samma sak med Molly.
Hur ska jag göra imorn med Millan och Geisha när jag är hos vetten? Ska jag ta ut båda samtidigt och låta Millan titta på eller lämna henne i buren? Jag vet inte hur Milan kommer känna ifall hon ser Geisha livlös…
Det låter som en klok idé, att ta en råttpaus efter de du har nu& få ordning på saker& ting& göra det du känner du behöver göra.
Prova du att sätta ihop dem. Om Molly inte varit mer än rätt irriterande så finns det en chans det kan gå.. Ta det bara lugnt& introducera försiktigt.
Det var en bra idé; en "låneråtta", om inte de råttor du har alls funkar tillsammans.
Jo, det kommer nog kännas jobbigt att se Millan ensam.. Ge henne extra mycket sällskap& gos dehär dagarna. Du kanske kan tänka att ni tröstar varandra.. Ge henne något hon gillar att göra; gnaga kartonger, bädda i tidningspapper, eller fiska lite ärtor, så hon har något att sysselsätta sej med nu i omställningen, om hon vill,dvs.
Hos veterinären kan du lägga tillbaka Geisha i buren tilsmmans med Millan, då hon fått sprutan. Då får hon somna tillsammans med sin bästa vän& du kan klappa henne, om hon& du vill. Bättre slut än så kan hon inte få.
Hmm, det är ju svårt veta vad de tänker& känner. Kanske förstår hon att Geisha somnar för gott. Eller så gör hon det inte. Det blir som det blir. Hursomhelst inget du kan ta på dej skulden eller ansvaret för. Du kan bara göra ditt bästa; vara med henne& försöka göra så att hon mår så bra som möjligt under omständigheterna.
Lycka till hos veterinären. Hoppas allt går lugnt& stillsamt till.
Geisha har nu somnat in sen tre timmar sen…
Millan är väldigt trött, och troligtvis sörjer hon.. hon ligger ensam på ett ställe jag aldrig sett henne på. Hon vägrar gå in i huset där dom sov :'( Vågar inte släppa in Molly som sällskap. Dom sällskapar utanför buren, men är fortfarande väldigt osäkra. Jag är så rädd att lämna hemmet, rummet… jag vill bara vara där med henne. Jag har mitt egna liv att leva också, men jag vågar ändå inte att åka nånstans.
Är rädd att hon ska dö av sorg över natten..
Geisha fick sprutan i magen, hon somnade in i min famn efter mycket skrik, la sedan ner henne så hon fick spendera dom sista sekunderna med Millan i transportburen…. saknar henne redan.
Men är nu mest bekymrad över Millan. Jag har aldrig vart med om detta :(
(hon är död på denna bild.. hon var aldrig såhär lugn)