Men nej!
Min pojkväns råtta avled plötsligt idag, vi vet inte varför. Under tiden jag var i skolan så skulle min pojkvän kolla på Dim Sum, vår lilla black hooded hane. Men när han kolla så andades han tungt och var slapp, han skyndade sig att försöka kyla ner Dim för han kunde inte komma på nån annan anledning till att Dim skulle må som han gjorde. Men kort efteråt blåste Dim sums ljus ut. Jag själv har ingen aning vad det har kunnat vara, han var helt frisk igår. Överhettning känns konstigt då han hade både mat och vatten samt skugga ( plus ventilerad bur ). Jag känner mig så ledsen för min pojkväns och Dims skull :( Dim var ju min pojkväns första råtta , och därmed hans ögonsten. Har ni nån aning vad det kan vara? Jag fick nån skräck idé att nån gett honom något han inte skulle äta. ( vi hade burarna ute på prov under natten )
Åh jag beklagar! 💔 Kram till dig och din pojkvän. Och Dim Sum som nu sitter och äter nötter på andra sidan
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor
Åh nej :( Jag beklagar verkligen!
Det känns riktigt hemskt, känns som det hade varit bättre om jag hade funnit honom. Är så rädd att min pojkvän ska klandra sig själv
Beklagar eran sorg :( fy så hemskt, att de alltid ska gå så fort.. ena dagen är de i topptrim å andra dagen har de försvunnit för en.
Mvh. Sanne & Djuren
Om du säger att buren inte är för varm m skugga, ventilation osv+ att ingen av de andra råttorna mått dåligt, -så verkar det inte troligt att han blivit överhettad.
Det jag tänker på är stroke. ..men det kan ju vara många saker tex. hjärtfel, eller ngt annat organ som lagt av.
Detdär med maten kan du släppa. Om hade ätit något, så ska det i princip vara typ batterisyra ..alltså menar något riktigt skadligt& det är ju inget som finns i maten. Även där hade de andra också blivit dåliga.
Försök att inte klandra er själva. Om han var helt frisk igår& plötsligt dör idag, så var det ingenting ni kunde förutse& fanns ingenting ni hade kunnat göra för att förhindra det.
Jättetråkigt. :-( Beklagar.
Men oj! Beklagar 😕
Åh, det är så sorgligt när ens små hjärtan rycks ifrån en så plötsligt… Beklagar :(
Sov i ro Dim Sum🌺
Vad menar du med det sista, att burarna var ute under natten? Hade ni råttorna utomhus under natten? Eller vad menar du?

Mvh Stephanie 

Jag skulle tro det också, har fått höra mer exakt hur det var nu när jag kom hem. Också kollat buren med, inget fuffens där heller. Han var 1½ år djuraffärs råtta så det kan ha funnits lite vadsom i hans familj, men man blir ledsen hursom. Tror jag var mer upprörd än vad jag trodde i första taget, när jag kom hem gick jag lite sönder.
Nu under sommaren har jag som tips från min uppfödare placerat dom ute på våran altan, det finns både tak och vindskydd ( samt att jag möblerat så att dom ska kunna gå undan i buren osv ). Har väntat med att sätta ut dem tills igår för jag var orolig att det skulle vara kallt men med denna värme som varit så tog jag och försökte igår. Mina råttor har normalt inte så bra tillgång till solljus, och med ett tips angående d vitamin jag fått tidigare tänkte jag att det var ett bra försök. har varit som en hönsmamma hela gårdagen för jag varit orolig, men allt gick bra tills den här händelsen medan jag var i skolan.
Tack allihopa för kramar och så, det är jätte snällt. Jag tenderar att vara dum och ta för mycket ansvar över saker som jag inte igentligen kan styra, så det känns skönt med erat stöd.
- kramar alla tillbaka -
#8 Oj det såg jag inte, så då blev mitt svar lite konstigt ang det med maten.
TS, trodde du menade ngt farligt som hamnat i den vanliga råttmaten.
Undrar samma, var råttorna utomhus? Om det var så, tror jag verkl inte det har något att göra med det tråkiga som hände. Men, om du menar det, är det inte lite kallt& fuktigt nattetid ännu? El menar du kanske något uthus, utomhus?
Dom är ute ja, utanför vårat fönster/på våran altan. Så vi har alltid uppsikt, buren är också högre upp på ett bord. Dim Sum var i en egen bur då han inte gick ihop med den andra flocken, men vi såg till att han skulle ha en fleece filt i sitt hus om det skulle bli kallt. Min pojkvän tror det blir ca 15 grader varmt på kvällar/nätter och det har inte varit någon regnskur. Så det lär inte varit att det har varit för kallt - Jag har varit som sagt försiktig för jag vill inte sätta ut buren för tidigt. Bättre det än övermodig om du förstår vad jag menar.
Och det med maten, det var nog bara min hjärna som började härja med hemska tankar då jag inte kunde vara där själv. Vet att råttor inte är så favoriserade, så jag fick dumma tankar att nån skulle ha matat honom med råttgift. Men det är ju inte direkt logiskt, speciellt inte på en altan när nån är hemma…
Tror du att det är för kallt ännu? känner mig fortfarande ängslig att ha dem ute. Har iafl tänkt om det skulle bli kalas dåligt väder att man tar in dem då, och har dom i sjukburen/hamsterburen.
Förlåt, jag börjar skriva för mycket. :(
Vad knasig jag är.. Såg inte inlägg #9 nu heller, innan jag skrev #10..
Aha, då förstår jag.
Det är klart man kan börja skrämma upp sej med vadsomhelst.. Särskillt om man är upprörd& vill hitta ett svar till varför något tråkigt har hänt. Men det med råttgiftet känns kanske lite långsökt. Om någon galning vill döda husdjur borde den väl dödat allihopa? Sen innehåller nästan alla moderna råttgift antikoagulanter, vilka försämrar blodets förmåga att levra sej& tar 4-6dagar på sej innan råttan dör. (Detta för att inte råttorna ska ska sätta kamraternas död i samband med giftet& därför undvika det.) Så det stämmer inte tidsmässigt.
Tycker stroke, el likn verkar mer troligt.
Alltså jag hade nog tyckt det var lite smårått på nätterna ännu, men vet du att altanen, är i skyddat läge& såväl natt- som dagtemp är lämplig, så funkar det säkert för er. Beror lite på hur känsliga de är också. Jag har ju haft två sjukliga råttor som blev förkylda av nästan inget. Men att ni har extra filtar till dem är väl bra, så de kan bädda in sej om de vill. :-)
Haha ingen fara, händer säkert alla minst en gång. Jag är själv väldigt virrig, höll på säga ifrån om en dubbeltråd tidigare idag som igentligen inte var en dubbeltråd, bara jag som hade den öppen i flera flikar. *suckar*
Jo, vet det också. Därför känns det mer löjligt, både det där om att selektivt döda en råtta och råttgiftet. Men när man blir rädd/ledsen antar jag att man nästan godtar alla förklaringar ens huvud poppar upp med när man inte vet.
Ska hålla uppsikt nu, och kolla temperaturen. Om det inte känns bra så tar jag in dem igen
Ska lägga mig lite och vila nu, har som gått haywire sedan detta hände. Började inte bara sörja Dim Sum men även andra råttor jag tappat :c skaffade Dim Sum samma dag då min favorit råtta dog, sedan blev jag ledsen för alla därimellan. >_<
Från det som du beskrev i #0 är jag inne på Elinsias spår. Jag tänkte hjärnblödning först. Jag hade en tjej som plötsligt blev väldigt dålig.
Jag skulle ta ut dem på kvällen för att umgås. Då hade jag redan haft dem ute tidigare under dagen för att ge dem mat och såg inget konstigt. På kvällen låg hon bara helt lealös. Jag såg att hon verkade lite sne. Alltså att ena ögat blinkade men inte det andra. När vi la henne ner låg hon raklång på sidan. Vi åkte till veterinären och tog bort henne. Det fanns liksom inget att göra..
Jag vet inte hur din killes råtta var och så men en hjärnblödning/stroke kan hända väldigt snabbt. Jag är glad att jag hann till veterinären för avlivning och fick en förklaring på varför hon blev som hon blev. Jag hade nog också klandrat mig själv lika mycket och börjat leta svar hos mig själv som råttägare. :(
Det verkar jättekonstigt att Dim Sum skulle ha dött av något ute på er altan även om det inte är omöjligt. Har ni giftiga växter? 15 grader borde de ju klara speciellt om de har krypin. Jag tycker inte att de ska dö av att det är under rumstemperatur.
Det är verkligen jättetråkigt när det händer saker med råttorna som man inte förstår. Men jag tror inte att ni har gjort något fel som kan ha orsakats hans bortgång. 🌺