Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 2180 ggr
[mitzylinnea]
1

Olja?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har haft problem med löss på mina råttor, då fick jag tipset att pröva att olja in råttorna så att lössen kvävs. Det funkade fin fint :D Men jag tycker att oljan är de bästa som finns! jag har en "flock" på 5 hanar o dom är mycket upp i varandra. Så deras skin blir gult/äckligt när dom sover i en stor hög, men oljan har gjort så att dom har fått tillbaka sitt rosa skin, får glans i pälsen och blir mjuka att ta på. Tycker ni att man kan olja in råttan varranan eller var tredje månad för att deras skin/päls ska hållas fin? Om man kan de så vore de bra för mina råttor :P riktiga grisar är dom allt! ;) <3 Bilden är på mina 5 hanar när dom tar ett bad, o trött är dom också <3

Dramatik
0

Fast blir inte råttorna väldigt kladdiga och feta (haha, i pälsen då) om man oljar in dem?

Och det gula/orangea på hanars skinn är något som bildas av deras hormoner och har alltså inget med att göra att de sover på varandra:)

Sen funderar jag också på om oljan även tar bort lusäggen? Annars har man ju samma problem igen när de väl kläcks och så börjar visan om igen. Stronghold tycker jag är en smidig lösning annars:)

[mitzylinnea]
0

Jag tar bort oljan med shampo sen. vi lyckades nog tajma precis när äggen käcktes, så dom han int lägga några nya XD våran veterinär rekomenderade inte stronghold, sen så har vi inte råd att köpa de :/ de kostar typ 1.500-1.900 :///

byggarbob98
0

Söta! Har du bara honor🙂 ? Kramis❤️

orats
4

#2 Rekomenderar INTE stronghold? Låter konstigt då typ alla råttägare använder det mot löss & skabb, och det funkar väldigt bra.

Osmos
3

Så mycket kostar inte stronghold, runt 200 kr har jag för mig att den minsta förpackningen kostar, och den räcker för att behandla många råttor. 🙂

[mitzylinnea]
0

#4  hon sa att de va jätte, jätte starkt :/ 

¨#3 jag har bara hanar ;)

#5 tänk om de vore så billigt!! :O

darkness
0

min veterinär la på åt mina tre råttor för 70-80:- sen ska jag köpa mer om två veckor tror inte det är så dyrt. då måste de luras eller sagt fel o_O stronghold är inte starkt för råttorna. kanske om du tar en hel sån pipett men de ska ju bara ha en droppe

// Stephanie och hårbollarna Oskyldig

[mitzylinnea]
0

Hon sa att dom måste undersökas för att medlet är så starkt o bara de kostar 670:- …… :((((

[mitzylinnea]
0

Men lössen är iaf borta nu, så de behövs endå inte :))

darkness
1

det stämmer att de måste undersökas och det är ju det som kostar mest men det är ju värt det :) mina har just nu lusägg och fick första behandlingen idag nästa om två veckor, de kosta mig 713 sen kanske 100-200 till för sista behandlingen? men det är ju tyvärr sånt man får ta som djurägare :/ det är ju inte billigt men är helt klart bättre i längden

// Stephanie och hårbollarna Oskyldig

Dramatik
0

#2 Fast om man ska olja in dem och sen tvätta bort oljan med schampoo så lär man ju torka ut dem igen? Låter lite meningslöst då.

Konstig veterinär som sa att det kostade så mycket, visst kostar ju undersökningen, men själva strongholdpaketet kostar strax under 200 kronor, och då får du tre pipetter som räcker till väldigt många råttor.

Stronghold är dessutom ett ganska snällt lusmedel som dessutom är ganska säkert i och med att man har testat vad effekterna blir om man överdoserar, och det krävs en väldigt, väldigt hög överdosering för att det ska påverka råttorna.

Ett tips är också att försöka hitta en mer råttkunnig veterinär, fråga efter tips här på rif:) De flesta veterinärer kan tyvärr inte ett skvatt om råttor:(

[mitzylinnea]
0

Ja. men nu tänker ja int ringa nån vet för att lössen är borta :) men ja har ett hundshampo som de är lite balsam i oxå, o oljan sitter kvar lite endå ;)

zickan
7

Ja lössen som levde är borta. Men gnetterna/äggen de lagt kommer snart kläckas igen och då måste du bada om råttorna tills alla äggen hunnit kläckas och all löss är borta.
Vilket leder till onödigt badande, risk för uttorkning av huden och om råttorna är rädda för vatten ger det onödig stress.

Tycker du bör vända dig till en annan veterinär. Den du pratar om verkar inte ha minsta lilla koll på råttor. Speciellt inte på läkemedlet stronghold. Enligt FASS som varje veterinär bör läsa igenom på, eller ha koll på vad som står innan de skriver ut. Så står det för stronghold att det kan överdoseras i rätt stora mängder utan ge biverkningar. Ett av de snällaste medlen att ha för ohyra och skabb. 
Extremt välanvänt på alla smådjur. Ett av få medel som verkligen rekommenderas att användas.

Det bästa med strongold är att det sitter kvar i råttans hund upp till 3-4 veckor och under denna tid tar den död på all ohyra som kläcks och ny ohyra kan inte få fäste. Väldigt bra skydd!

Jag skulle rekommender att du vänder dig till en annan veterinär nästa gång som inte är hutlöst dyr för en kontroll. I mitt län(västmanland) ligger de olika kontroll priserna hos veterinären mellan 250-500kronor. 
Ett recept att hämta ut för stronghold ligger mellan 165 till 324 kronor beroende på styrka och mängd. Normala en veterinär skriver ut för råttor är den billigaste på 165 kronor. Det är 3 pipetter i en förpackning. En råtta skall ha 1-2 droppar i nacken. Eventuellt återbehandlas efter 2-3 veckor om det är stort angrepp eller om man vill vara på säkra sidan.

Du säger att en undersökning hos den veterinären kostar 670:- och om då medlet kostar 164. Så blir det inte över 1000lappen ;-)
1500-1900:- är lite att ta i. 
Men alla veterinäre tar olika för en kontroll och receptskrivning. Bättre kolla runt hos andra och ta den billigaste/bästa.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

zickan
1

Även värt att nämna. Andra medel som kan användas är advocate. Det är lite starkare än stronghold men okej att använda. 
Och ett tredje medel är ivomec.

Zakaraa
2

Tycker Zickan skrivit väldigt bra så har ingenting mer att säga om just lössen däremto om du vill att råttorna ska ha den mjuka fina pälsen så kan du gott ge råttorna olja i maten till och från.

Olivolja är jättebra för päls och fungerar helt okej vid svansrengöring.

Även andra djur, ex hundar får superfin päls av olja i maten :)

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

[mitzylinnea]
0

Men sen så törs ja inte riktigt heller köpa lusmedel… :P en kompis till mig hade löss på sina råttor, o då sa veterinärerna att om dom slickar i sig de dör dom!! O bara några veckor efter behandling dom en av dom… Sen så säger hon att de är blodlöss, men ja tror inte de själv. ja vet inte hur ja ska göra… Sen så finns de ingen här uppe (medelpad) som jag vet kan nått om råttor… :P

[mitzylinnea]
0

Dog***

lillaeld
2

Är inte alla löss blodlöss? alltså lever av att suga blod på råttan vilket i sig gör att det kliar?
Eller vad är blodlus? :P

zickan
0

#16 vilket lusmedel handlar det om?. En del medel är farliga och bör användas med försiktighet. Stronghold är inte ett av dessa. 
Ett medel som ligger lite varning på är de som säljes utan recept på apoteket. Tänker på t.ex frontline. Där är det djur som avlidit, fått allergiska reaktioner. Jag har en råtta som dött av det efter en jätte allergisk reaktion.
Min hund får feber och mår allmänt dåligt av en liten behandling med detta.
Så visst bör man akta att själv behandla bara för att det är billigare, vilket jag antar din kompis gjort. Annars borde hon omedelbart skicka in ett meddelande till fass eller en veterinär och meddela att det är strongholden som gjort så råttan avled. 

Jag har medicinerar massa djur och många av dom med dåligt immunförsvar pga sjukdom eller avmagring pga ohyra. Och det under ett par års tid. Nått djur tycker man borde väl ha dött här hemma om det nu är dödligt som du tror det och inte vågar lita på veterinär om att det är bästa säkraste medel på marknaden nu. 
De djur jag gett strongold till: råttor, råttungar, möss, musungar, vuxna/unga sjusovare, igelkott, iller, hundar, zebramöss, pygmemöss.

zickan
0

Eller kan du läsa om läkemedlet själv på vad forskare och läkare skriver om detta :-). 
http://www.fass.se/LIF/produktfakta/artikel_produkt.jsp?NplID=19991125000014&DocTypeID=4&UserTypeID=1

Överdosering (Läs mer om överdosering)

STRONGHOLD har givits i 10 gånger högre dos än den rekommenderade utan att biverkningar har observerats. Produkten har också givits i 3 gånger rekommenderad dos till hundar och katter infekterade med adulta hjärtmaskar utan att biverkningar observerats. Produkten har också givits i 3 gånger rekommenderad dos till avelsdjur (både hund och katt av båda könen), dräktiga samt lakterande hondjur med kattungar/valpar och 5 gånger rekommenderad dos till ivermektinkänsliga hundar av collie-ras utan att biverkningar observerats.

Försiktighet

Denna produkt skall endast appliceras utvärtes på huden. Skall ej ges oralt eller parenteralt.

Skall ej appliceras när djurets päls är blöt. Effekten försämras dock inte om djuret schamponeras eller om pälsen blir genomblöt, om 2 timmar eller mer förflutit efter behandling.

Vid behandling av öronskabb skall dosen ej appliceras direkt in i hörselgången.

Det är viktigt att applicera dosen som anvisat, för att minimera mängden som djuret kan slicka bort.Om djuret ändå slickar i sig stora mängder, kan en kort period av kraftig salivering förekomma hos katt.

Tillåt inte behandlade djur att bada i vattendrag förrän tidigast två timmar efter behandlingen.

Dräktighet och laktation

STRONGHOLD kan användas till djur avsedda för avel, liksom till dräktiga eller digivande tikar och kattor.

Biverkningar (Läs mer om biverkningar)

Användning av produkten har hos katter vid enstaka tillfällen associerats med en mild övergående alopeci på applikationsstället. I några få fall har även en kortvarig avgränsad irritation kunnat observeras. Alopecin och irritationen försvinner normalt av sig själv, men symptomatisk behandling kan i vissa fall behövas.

I sällsynta fall har en applikation av produkten medfört att pälsen klumpat ihop sig och/eller så kan en liten mängd vitt pulver uppträda vid applikationsstället. Detta är normalt och försvinner vanligen inom 24 timmar efter utförd behandling och påverkar ej säkerheten eller effekten av produkten.

Liksom för andra makrocykliska laktoner har reversibla neurologiska symtom undantagsvis observerats efter andvändning av denna produkt.

Stephanie
0

#13 "Det bästa med strongold är att det sitter kvar i råttans hund upp till 3-4 veckor"

Vilket gott skratt jag fick där 😃 

Men jag håller med, bada i olja kanske hjälper för stunden, men det är snudd på omöjligt att bli av med löss bara genom städning och badning. Stronghold är det bästa medlet eftersom det täcker hela lusens livscykel. Dvs. de löss som sitter på råttan kommer att dö av medlet, och de ägg som kläcks efteråt kommer antingen att dö pga brist på värddjur, alternativt dö pga medlet på råttan.

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

zickan
0

#21 Ha!.. jag i ett nötskal. Bjuder på den missen 😎

[mitzylinnea]
0

Om lössen kmr tillbaka tar jag o fixar stronghold. fick bättre erfarenheter av de nu :) Men tillbaka till frågan, vad passar de bäst att hälla i lite olivolja i? mina råttor är lite bortskämda och får kvällsfika… :P kan man hälla de på grönsaker? I t.ex youghurt? elr dylikt. ?

Zizza
0

Jag minns att när mina råttor använde sig utav stronghold så sa endast veterinären att de skulle vara ifrån varandra ca 1-2 timmar direkt efter medlet droppats på så att inte råttorna skulle kunna slicka av det från varandras nackar

Mvh. Sanne & Djuren

Dramatik
0

#23 Olja kan du nog hälla i/på det mesta. Tänk på att inte ge för mycket dock då det kan ha en laxerande effekt, plus att de kan gå upp i vikt av det.

Vill man ha fin päls på sina djur kan man annars ge rå äggula en eller någon gång i veckan, det ger jättefin päls. Tänk dock på att aldrig ge rå äggvita då det innehåller ett ämne som inte är bra (som dock försvinner när man kokar äggen).

[mitzylinnea]
0

Jag gav dom en tesked olja i riset igår. Är de för mycket?

Dramatik
0

Nej, det tror jag inte:)