Råttor iFokus

Råttor

Etikettburen-boende-inredning
Läst 792 ggr
[Emelie321]
0

Behöver en ny bur

Hej,

Jag har varsin Freddy bur till honorna och hanarna här hemma.
(bild) http://www.grizzlyzoo.se/smadjur-ovrigt-Ricco/rattbur-freddy/

Gallret är inte lackat.

Båda burarna köpte jag i oktober 2012, och jag har varit jättenöjd fram tills nyligen!

Grejen är det att tjejernas galler har börjat stinka galet mycket. Jag har skurat det med svamp, duschat, använt urine-off sprej, men inget biter på det. Det konstiga är att hanarnas galler inte luktar ett dugg.

Det mest märkliga är att honorna är jätteduktiga på att gå på toa, och är inte alls såna "piss-råttor" som mina grabbar 😮

Någon som har varit med om något liknande? Kan gallret ha varit av dålig kvalité så att det lilla kiss som kommit på det har "sugits" in, eller vad man ska säga?

Min äldsta bur som står i förrådet har lackat galler, och användes i sammanlagt 3½ år i följd förut, och den luktar ingenting. Men jag vill inte använda den på grund av att färgerna är så fula …

Någon som vet om det finns någon koppling mellan att färgat galler och icke-färgat kan lukta olika mycket? Det känns ju som om färgat borde skydda bättre mot rost och skador.

Jag funderar nu på att köpa en Savic Zeno 2 åt tjejerna istället. Den är lika stor i luftutrymme som Freddyn, men något lägre och istället lite bredare. Tycker den ser jättemysig och praktiskt ut, dessutom en rymningssäker lucka, och galler som går på samma linje hela vägen runt som gör det enklare att inreda. Men det vore otroligt jobbigt om den också skulle börja stinka helt plötsligt? 😐

http://www.zooplus.se/shop/gnagare_smadjur/burar_hagar/rattburar/334461

[Nigatsu]
0

Jag köpte nyligen en savic zeno 2 bur åt mina 2 pojkar från samma sida.

+Snygg design.

+Man får en vattenflaska, matskål, hängmatta och ett hyllplan med.

+Lagom stor.

+Små gallermaskor (9,5 mm), mycket bra eftersom min ena råtta är en riktig rymling. 😛

Den enda minuset är att den bara har en lucka på framsidan och jag tycker att det blir ganska jobbigt om man ska möblera om.

Min luktar inte illa än, men nu har jag ju bara haft den i cirka 2 veckor.

Trollhund
0

Jag hade också en sådan där bur som du har och grejen är att det är verkligen en ren skitbur som inte alls tål att det kommer kiss på den. Min började också stinka efter bara ett par månader trots att jag städade och torkade av gallret en gång i veckan.

Mitt råd är att åk tillbaka och försök få den utbytt där ud köpt den. Inte säkert det går men påvisa då att den andra hållit bra och inte luktar. Om du faktiskt får en ny så lacka skiten ur gallret med hammalack. Det bästa vore om du gör det med killarnas bur innan den också börjar lukta, för det borde den också börja göra i framtiden.

[Emelie321]
0

#1 Trevligt! Jag tycker den ser väldigt praktisk ut för  2-3 råttor :)

#2 Attans! 😮Då vet jag vad som väntar pojkarnas, får bli till att spara ihop till två nya. Den stinker verkligen rejält. Luktar kiss i hela sovrummet, fast allt är renskurat och rentvättat till minsta detalj. Sätter jag näsan mot gallret så är det inga tvivel om varifrån stanken kommer. En bur för 1000kr som håller i ett halvår … 😐

Trollhund
0

#2 Den är verkligen skit tyvärr. Men varför försöker du inte reklamera den?

Hanarnas bur hinner du ju lacka innan det blir problem. Eftersom du har en extrabur så kan du ju ha hanarna där medans du lackar :)

[Emelie321]
0

#4 Jag är tveksam till att det går, har inte kvar kvittona :\
Bleh, känns som man blivit lurad nu när jag hör att exakt samma sak hänt dig. Verkligen skitbur… >:(

Men ser fram emot att köpa nya när jag har råd 🙂

Trollhund
0

Ett kontouttdrag brukar räcka.