Chipmunks-kullen
Precis som beräknat kom dom den 11/5-2013. Dom är 13 välskapta små knottar, alla har fått mjölkband också :)
Här kommer det dyka upp bilder på dem då och då.
Mor: Vissla
Far: Lumi
Tidigare inlägg: http://rattor.ifokus.se/discussions/516d43338e0e740f78000549-planerad-kull-med-vissla-i-maj?participating-1
Tema: Chipmunks
Party Rock Anthem
Bad Romance
Trouble
Whip My Hair
Vacation
S.O.S
Survivor
We No Speak Americano/Conga
Born This Way
Club Cant Handle Me
Hot N Cold
You Spin Me Round
Stayin' Alive
**Ingen säljartråd!
**Bild på småttingarna *🙂*
Det här var inte bra för min pågående bebisabstinens 🤦♂️
Jag tycker mig se 5 honor och 8 hanar. Men ibland kan dom luras så helt 100 % är jag inte än :P
Jag har tyckt mig se svagt några bläsar också ❤️Kanske även någon pannfläck, men osäker på det än :/
Edit: Höll på att glömma att en av ungarna, hona som har en blodkärl som brustit. Ser otäckt ut då hon är så fruktansvärt röd men hon verkar pigg och så i övrigt så jag hoppas att det kommer lägga sig snart :)
#1. Hehe bebisar är sällan enkla, om man fick välja så skulle alla få stanna :P
Sötnosar ❤️
#6 Vilken underbar felteckning den allra längst upp har! hade varit sugen, men jag har redan tillräckligt många här hemma, dessutom äger jag deras morbror så det blir lite mycket släktskap här då, haha! Alla utom 2 här hemma är släkt med varann på ett eller annat sätt :P
#6 Det kan inte vara mink då? 🙂
// Lise
When nothing goes right, go left!
#7 Ja dom har helt underbara teckningar! :D
#8 Jo jag hoppas att någon är mink, tycker dom är så otroligt fina :P
#9 hehe :)
// Lise
#13 På bilden med denna skärm tycker jag inte de ser värst blå ut…Å andra sidan såg min rubl-hona rätt brun ut med den inställningen med kameran, så vad vet jag? Men jag gissar på mink!
#14, I mina ögon ser dom för ljusa ut för att kunna vara mink men och andra sidan har jag aldrig fått mink bebbar förut så jag kanske felar lite :P
Blir lättare att säga om några dagar då dom har mer päls :P
Om det är minkbebbar du fått så ska jag blunda och aldrig mer titta i den tråden😢
Det är inte blue då vissla inte bär det. Gissar på mink isåfall :)
// Lise
Då hoppas vi på mink ❤️
Söta korvar :D
Så fina ❤️ 💋
#20 Kan vara mink roan och den andra agouti. Finns ju olika nyanser i agouti ^^
#24 Det ska inte vara några roans här inte :/
Agoutin har jag koll på, den är med för att kunna jämföra lite :P
Det kan ju iofs vara en silver mink kanske!? :P
vilka sötnosar :)
#27. Tackar :)
Roan kan dyka upp trots att det är 20 generationer sedan ;) Bläsen är ju typisk roan-bläs, men kan ju vara en lyckad snedbläs också, men majoriteten talar för roan.
#30 båda föräldrarna är bläsade. Vad jag lärt mig om roan är att dom har vita kinder men det har inte dessa. Jag är helt 100 % att de inte är roan, dessutom finns det en i samma färg som har en minipannfläck och det tror jag knappast kan vara en roan :P
Jag ska ta och ladda upp kameran så skall jag ta porträtt på var och en :)
Jag tycker det låter så märkligt, mamman har en bläs, en sned sådan likt en blixt. Och pappan har en bläs, en perfekt sådan. Alla ungar är tecknade i sina ansikten och det känns inte alls som om det skulle kunna vara roan.
Min förra kull där jag inte kunde hitta någonstans att det fanns bläsat med i generna. Men ändå dök det upp en blixtbläsad pojke. Vi trodde många att han skulle vara roan men idag har han inte blekts ett dugg. Så han var alltså en bläsad variegated :)
Inte har du en länk eller liknande till din kull så jag kan kolla lite, samt stamtavlan, är lite nyfiken jag nu :P
#34 Är ju inte helt säkert att det är roan, men du ska inte utesluta det, det är mest det jag säger :)
Dessvärre har jag ingen stamtavla eftersom det var en tjuvparning hos min kompis (jag hjälpte henne att ta hand om och föda upp kullen). Mamman var roan och pappan bar på det, så det var inte så konstigt att 13 roans ploppade ur :P Däremot kan jag länka säljtråden här om du vill :P
#35. Jaha, jo men det kan du ju göra :)
#36 Inser vilken röra mina trådar var, en bebistråd, en uppdateringstråd och en säljtråd. Sök på Matkullen här på siten helt enkelt :P
Att tillägga så är det fullt möjligt att det är både roan och ambk du har fått i kullen, eller så är det antingen det ena, eller det andra. Jäkligt fina hela bunten i vilket fall som helst! :)

För att få roan ska båda föräldrarna ha det. Jag vet att Lumi inte har eller bär på detta. Han är teckningsmässigt nästintill renavlad.
Jag kan förstå att man tror att det ska vara roan då ambk/var ofta är utblandad här i sverige och det är inte ofta man ser bläsat.
Men här ser man ju verkligen resultatet när man anstränger sig lite extra och väljer (förutom dom vanliga kriterierna) att renavla.
Jo precis som jag kände att det var märkligt om det skulle dyka upp roans. Bläsat vet jag är inte så vanligt i Sverige men med denna kull hade vi detta planerat med bläsade sötsaker. Så nog är hela bunten med bläsar och pannfläckar :D

På bilderna ser det ut som solklara mink, ag och black för mig.
Teckningarna är heller inte typiska för roan utan pekar mer mot berkshire (även om det förstås finns otypiska roans med).
Jag tycker inte att minkarna ser speciellt ljusa ut heller? Du kanske är van vid mörka minkar, eller så luras min skärm!
Hade du två nyanser på agoutisarna också eller? Kan vara ag och cinnamon. Svårt att se, blir nog tydligare när pälsen vuxit ut mer!
Älskar mina stora små vänner..
#41, jag har aldrig fått mink eller Cinnamon förut och de minkar jag haft/har är betydligt mörkare än dessa vilket gör mig ganska förvirrad. Men visst mink är ju inte helt ologiskt heller att dem är :P
Hur ser man om det finns Cinnamon? Ljusare antar jag :/

Du får nog räkna bebisarna efter jag varit hos dig hahaha.
#43 #44 och #48 är ren kärlek ju. Åh sen är det så kul att se dom andras rct "bläsar". Vilka underbaringar❤️

#42 Japp, cinnamon är lite ljusare och mer orange i intrycket. Rent så här tycker jag att alla tickade ser ut som agouti men det där kan nog Mia hjälpa dig med sen när de blir lite äldre. Rent statistiskt borde du fått nån cinnamon men ibland blir det inte så, trots att du både har ag och mink i kullen. Det är lite lotteri.
En cinnamon är alltså genetiskt en "mink agouti", kan man säga. En vanlig agouti är en "black agouti", en vanlig mink är en "black mink". (Alla färger baserar sig ju på black eller agouti).
Det svarta hårstrået är svart hela vägen (eller kan vara grått längst in). Men så en svart råtta som är minkblekt får hela det svarta hårstrået blekt till mink om du förstår vad jag menar. Råttans färg får ett gråbrunt intryck, alltså mink.
Agoutihårstrået är "randigt", det är svart längs in, gult/orange i mitten och svart på toppen (oftast grå i botten). Skillnaden mellan Agouti och Cinnamon är att de svarta delarna på agoutihårstrået är minkfärgat, och därför lyfts det gula bandet fram tydligare och det ger ett mer orange intryck. Minkgenen funkar så att den enbart bleker svarta pigment, inte gula, därför får det gula bandet på hårstråt vara kvar.
Älskar mina stora små vänner..
#57. Mycket bra beskrivning :P Blev 50 % klokare, hehe 😃
Jo Mia ska hit och titta i början av Juni så hon får säga vad hon ser med sina mer vana färgögon än vad jag har fått än :P
Cinnamon tror jag inte att det har blivit faktiskt, men visst bilder kan visa fel och jag kan se fel :P
#47 Hon har en exakt likadan bläs som min mink tös! Läskigt lika!
Söta små bäbbar! 😃
#59 Hehe tackar :P Dom är ursöta :P