Förlorar vikt?
Hej! Min ena hona går ej ihop med flocken och jag har fått ta och seperera dem.
Ska pröva att introducera en ny bebis till henne om någon månad då hon inte har haft problem tidigare, det är bara med dessa 2…
Men! Jag tror hon har blivit deprimerad över att vara ensam. Hon vill ut ur buren (bor i en delad FT just nu) konstant så jag försöker ha henne ute nästan hela dagen och försöka spendera så mycket tid jag kan med henne, men hon har slutat och äta spannmålen… (Allt havre, etc är kvar i matskålen, hon tar kanske 3-4 korn om dagen)
Hon är 1½ år gammal och väger ungifär 290g nu, och vet inte riktigt vad hon vägde innan men jag skulle gissa på runt 350-400g.
Hon känns extremt mycket lättare än de andra honorna nu, och hon brukade vara tyngst…
Vet inte riktigt vad jag ska göra tills bebisen kommer, hon är fortfarande matglad över annan mat, så finns det nått jag borde ge extra mycket av?
/ Kigon, medarbetare på djurpyssel ifokus.
Av färskmaten som råttor ska få ge henne pasta, ris, kött (korv, köttbullar) och frukt etc. det brukar vara omtyckt :)

Är du säker på att det är den tjejen som är den skyldiga då? Ibland kan det vara svårt att avgöra vem som är den elaka.
Men om det nu är hon och hon inte trivs själv så borde du nog försöka skaffa en kompis till henne så fort som möjligt, eller om hon kanske tolererar att träffa de andra utanför buren lite varje dag? Sällskap måste hon få snart i alla fall verkar det som.
#2 Hon bodde med två andra och hon bråkar med båda, men de bråkar ej med varandra, så jag skulle nog tro att det var hon som är den bråkiga…
Har tingat en bebis i stockholm, men kan först flyga dit och hämta henne när sommarlovet börjar, så det tar ungifär en månad tills hon kan få sällskap.
#1 Hon får redan färskmat, menade mer om det finns några extra fettande eller näringsrika mat som skyndar upp det lite, iom att hon förlorar vikt fastän hon får färskmat…
Tack för svar!
/ Kigon, medarbetare på djurpyssel ifokus.
Tänk att maten ska innehålla mer fett och kolhydrater och vanligt så är den mer näringsrik. Till exempel fet fisk (lax, strömming, makrill), pasta och ägg (gulan är extra bra), frön och nötter. Välling och barnmat kan man också ge ibland. För att lägga till extra energi kan man också blanda i lite olja i maten. En annan sak är att ge färskfoder flera gånger per dag.
Det är också viktigt att komma ihåg att råttan kan ha tappat i vikt av någon annan anledning än att hon har blivit ensam, så håll lite extra koll efter andra tecken på sjukdom också.