introducering
Får hem två honor på 5 veckor i början av nästa vecka.
Har sen innan två honor som snart är 9 månader.
jag har pluggat in introduceringsartikeln och förberett med allt som kan behövas.
Frågan är bara om det är något speciellt man ska tänka på när man introducerar två och två? det blir ju som två flockar, om än små.
Tassar, då jag just i detta ögonblick sitter på väg hem från Stockholm med två småflickor som ska introduceras för flocken i helgen.
#1 Då hoppas jag ännu mer att svaret kommer! Kanske att vi kan ge varandra lite feedback också när det väl är igång? :)

Nu har jag inte läst artikeln du skrev att du läst, så jag skriver ett lite längre svar.
Så här brukar jag göra:
Släpp ihop råttorna på ett neutralt ställe där ingen av de "gamla" råttorna brukar vara. I mitt fall är det diskbänken. Släpp först ut de nya råttorna en liten stund så de får nosa runt och släpp sedan ner de gamla råttorna på samma ställe. (Har jag två gamla och två nya så släpper jag ihop dem samtidigt allihopa) Låt de sedan springa och utforska varandra osv i ganska lång tid, och avbryt inte när de äldre försöker vända upp och ner på de nya (om de ens gör det) och kom ihåg att en del pip är helt normalt och det låter oftast mycket värre än vad det är.
Verkar allt lugnt efter 1 timme eller så så brukar jag släppa in dem allihop i en nystädad och nymöblerad bur. Man kan släppa in de nya en liten stund innan de gamla om man vill. I buren kan man gömma godsaker och ställa in lite god mat som de kan sysselsätta sig med om man vill. Sedan kan vändandet på bebisar fortsätta i en dag eller två innan allt lugnar ner sig igen. Men det är bara att stå ut och komma ihåg att inte avbryta så länge där inte blir några sår:) Och sen kan tjejer vara lite tjurigare att introducera också, men för det mesta brukar det gå bra.
Lycka till!
#3 Tack så mycket för svaret, jag hoppas också att det går bra, speciellt med tanke på att dom nya är så små så kanske det inte bli allt för mycket hävdande av rang.
Kör du inte alls på "byta sovtyg i burar" om vartannat och sånt utan köttar på? haha.
Storrengöring och ommöblering av bur är redan inräknat :)
Jag tänker att jag ska låta dom gamla lukta lite på mig efter att jag hållit på med bäbisarna först för att se reaktionen och kanske ta det därifrån. vill inte stressa på något som kan gå fel.

Den enda gången jag fått köra den långsamma versionen var när jag hade en riktig surtant som krävde längre intron. Alla andra gånger har jag kört ovan nämnda version, och det har gått bra med mer eller mindre gruff beroende på individer (och jag har introducerat en hel del råttor ska väl också nämnas). Men desto yngre råttor som ska introduceras, desto lättare oftast.
Jag ser ingen anledning till att dra ut på det om den "snabba" versionen funkar, det blir ju mindre stress för alla ju snabbare de får det avklarat. Man märker väldigt snabbt om introduktionen inte funkar och kan då avbryta och köra långsamma versionen istället:) Men låt råttorna sköta det själva så långt som möjligt så brukar det ordna upp sig. Avbryter man dem för mycket hinner de aldrig göra upp och måste således börja om från början igen, om och om igen.
#6 Okej, då testar jag det :)
Båda honorna jag har nu är stabila och mysiga mot varandra och har alltid varit. men jag vet att efter att jag hade varit och hälsat på ungarna och mamman, pappan och några andra råttor så släppte den ena hona mig inte med nosen där hanarna hade suttit på axeln. Jag blev lite nervös att hon skulle reagera illa när bäbisarna väl var här, men det är klart att hon vill undersöka den nya råttdoften jag har på mig. Den andra honan däremot sket i vilket.

#6 Det tycker jag absolut att du ska, blir minst jobb och stress om det funkar direkt:) Och angående dofter på kläder, och speciellt efter hanar så är det ju nog intressant. Det är en annan grej när de träffar en råtta på riktigt och inte bara känner doften:)
#7 För mig går det jättebra :) Vi har dock inte börjat introducera dem för varandra än, utan vi väntar med det tills i morgon när de känner sig mer trygga med mig och sambon :)
#9 Jag hade också tänkt göra så tror jag. Då hinner jag dessutom att tvätta alla deras tygtillbehör i maskinen så jag vet att alla dofter är borta!
Skriv gärna och berätta hur det har gått sen!
Nu har flickorna introducerats. Det har gått bra :) De fick först träffas på gästsängen, där de äldre inte var överdrivet nyfikna. De kom bra överens och inget bråk :) Sen var det dags för att testa på buren.
De kom bra överens med alla utom en tjej, Chilli, som är på dem rätt mycket. Har låtit dem vara så mycket som möjligt men har kollat till dem nästan hela tiden bara för att se att Chilli inte är för elak. Än så länge har det gått bra, och de ligger just nu och sover tillsammans allihop :)
#11 Vad kul att höra! Jag fick hem min igår, totalt orädda och små knastermaskiner, så hoppas på det bästa.
har låtit mina andra råttor nosa runt lite där dom små har varit. den ena är fortfarande totalt oberörd, men den andra mer nyfiken en liten stund, sen glömmer hon bort att nosa, haha.
Och körde ni tvätt med vaniljsocker i pälsen?
Tänkte testa intro idag, är totalt livrädd att dom kommer äta upp dom små (som verkligen är små, föddes i en kull på 17 och fick stödmatas) håll tummen! :)
Introt har gått suveränt, dom ligger och sover ihop med den som jag var mest orolig över att bli aggressiv. inte mycket vändande och nosande. Bara lite tålamod som brister när dom försöker brotta ner henne, haha. men det ser ut att funka.
Tack så mycket för hjälpen och bra feedback 🌺

#13 Kul att det gick bra!:) För det mesta brukar det funka lätt, som tur är:)