Katastrof!
Under påsklovsveckan som varit har min yngste son roat sig med att ta ut både hanflock och flickflock samtidigt.
Detta trots att jag vart väldigt tydlig med att detta inte får ske.
Men jag och min sambo jobbar och den yngste har tråkigt och ingen vuxen i närheten och voilá så har vi en katastrof.
Jag har redan postat i en grupp där många uppfödare är medlemmar på facebook ang det här men jag känner ju mer jag får veta desto bättre.
Jag har fyra honor. Två zooråttor som väger alldeles för lite, ca 240 gr ung. En av zooråttorna rosslar dessutom ordentligt.
Dom andra två honorna är å andra sidan från uppfödare men är för unga för att ha en kull! Och en av dessa är från en inavel kull. Hennes föräldrar är alltså syskon.
Jag har bara två hanar hemma just nu. Dom är alldeles för unga bara strax över halvåret och väger bara 390gr och 440 gr :(
Jag har ialf lyckats avfärda en zooråtta som dräktig. För hon löpte idag :)
Två av mina honor har gått upp lite men jag vet att det inte säger så mycket då det inte gått en vecka än. Men jag är så orolig.
Jag vet att för unga honor kan överge sina ungar och jag vet att vissa typer av färger och pälsslag inte ska paras med varandra.
Jag har en velveteen hona och en rexad hane, vad händer om just dom råkat parat sig? En av mina hanar är dessutom dark pearl och det går ju inte att para med vad som helst, eller?
Och hur vet jag om någon av dom är skendräktig? Löper dom fortfarande om dom är skendräktiga t ex?
/
<3
Besök gärna Wamrats uppfödning på FB!

Hur har det gått?
Råtthonor är ju rätt tåliga, så de brukar klara en kull. Annars absorberar de eller så "försvinner" ju ungarna. Velveteen och rexad är ingen fara, och pearl ska inte paras med pearl då det är en lethal gen. Men annars kan man para pearl med andra färger.
Skendräktiga djur löper inte, enda sättet att se det på är om de inte blir några ungar typ :P
Qui dormit, non peccat
Tack så mycket, husmusen!
Jag har vägt dom 3 honorna, som jag inte sett löpa, idag igen och konstaterar att sedan den 7:de har dom gått upp 10 gr, 9 gr och 1 gr.
Vet eg inte vad dessa siffror säger alls men två av dom har under dessa 4 dagar ökat med 3 - 2 gr varje dag. Den tredje har eg inte gått upp alls och det är jag väldigt glad över då hon rosslar som bara den.
Men jag har ingen aning om när dom blev parade utan det kan ha skett när som helst under påsklovet (som i värmland var förra veckan).
Dom tjejer som nu har gått upp lite i vikt är visserligen från uppfödare båda två men är endast knappt 6 månader. Jag vet att råttor kan klara kull trots att dom är unga men jag är orolig att dom inte är mogna mentalt :( Vill inte behöva sitta och flaskmata eller att honan blir stressad av få ungar så tidigt.
Men det var skönt att höra att velv + rex inte är någon fara. Kan ingen genetik själv nämligen.
Vet att uppfödare tänker efter noggrant innan dom parar och att dom vet vilka färger passar ihop med vad osv. Så är någon av honorna dräktiga så lär det bli en redig soppa vad det gäller färger osv :(
Men så länge dom har alla tassar och en svans och inte öronen bak å fram så är det väl kanske ingen fara.
Jag hoppas nu på skendräktighet av hela mitt hjärta.
Men kanske är denna lilla viktuppgång inte så farlig utan kanske helt normal?
Oj!! Det enda jag egentligen kanske kan hjälpa med, är att dela med mig om min erfarenhet av 2 av de mest fantastiska rått-tjejer jag känt.. Och kanske vill jag säga att det finns hopp även om det inte är ultimat eller planerat.
De hette Pixel och Laijka, på min avatarbild kan du se Pixel, den lilla tokan:-)
Deras mamma kom från en djuraffär, tjejen som köpt henne vid 5 veckors ålder hade självklart ingen aning om att kidsen i kullen inte hade blivit delade på i tid… så 2 veckor efter att hon fått henne hittar hon henne med en hög med småknoddar. Då var mamman endast 8 veckor och pappan var ett kullsyskon.
Lite nervös för vad de skulle bli av de små liven, tog jag två av de extremt oplanerade ungarna och fick 2 stycken inte bara fantastiska små kompisar och busfrön utan även 2 väldigt friska råttor. Pixel fick snedskalle i och för sig när hon var mkt ung, kom underfund med det efter ett tag av snurrandes endast i stora vänsterlovar några dagar… Sned förblev hon, men super stark, världens piggaste och spralliga och levde tills mkt gammal tillsammans med sin lika fina och mysiga syster Laijka.
Saknar dem otroligt mycket, men så många glada minnen!! ❤️
Dags att sätta lås på burarna hör jag, för annats kanske sonen din vill ha fler ungar sedan och då har du helt plötsligt ännu fler. Vilket säkerligen är förståeligt då ungar är skitroliga, men du måste få honom att förstå att konsekvenserna av hans handlande utsätter honorna för potentiell livsfara och att det inte är det minsta roligt.
Personligen skulle jag aldrig lite på honom med någon av flockarna, eftersom han uppenbarligen inte lyssnat på vad ni sagt första gången.
💣
#4 beror väl kanske lite på hur gammal pojken är. Menar, att inte lyssna och se konsekvenserna av det är ju en stor del av att växa upp.
Men är enig i att ett lås borde införskaffas.
Måste jag ha på besöksburen hemma hos flickvännen då hennes två-åring gladgligen öppnar den.
Han lyfter också av drickflaskan och dricker upp vattnet där i, till trots för att man säger att det är "rått-vatten"
Tack för alla svar :)
Råttburarna befinner sig nu i ett rum där dörren är låst den saken ordnade jag med omedelbart.
Men nu vill jag gärna veta om jag är en elak hemsk människa om jag väljer att låta min zooråtta som har ett hemskt rossel, som jag försökt kurera med alla medel, somna in om hon är dräktig? Dels för att hannes rossel blir värre och värre och jag tror inte en dräktighet + att ta hand om ungar vore optimalt för henne. Dels så vill jag absolut inte få ungar som jag sedan ska truga på andra med dom generna.
Vad tycker ni andra?
Måste fråga; Hur gick det? Blev det bebbar?
Du är saknad…
Edward 31/8-11 5/7-12