Mat-tråd
Har sökt runt lite men hittar inget direkt svar på dessa frågor. Hur mycket borde en råtta äta? Jag vet att den ska äta efter tallriksmodellen, ha tillgång till ett Torrfoder 24/7 med havre, råg, korn och vete som bas osv. Men i vilka mängder? Det måste ju finnas typ hur mycket mat råttan ska ha i förhållande till sin vikt eller ska man bara hovera?
Hur tycker ni att man ska mata sin nya kompis (ca 6 veckor)? Vad brukar ni ge till dom när de är så små? Har läst att barngröt/välling kan vara en bra frukost. Om ni använt/använder det, viket märke har ni använt?
Även vad/när/hur brukar ni ge eran vuxna råtta mat?
Skriv gärna om det är en honor/hanar som ni pratar om :)
(Om det finns en liknande tråd så länka gärna men jag kunde inte hitta någon!) 😊
//Nike
Torrfoder har dom obegränsat här, de äter när de känner för. Ang färskfoder/blötfoder så ger jag dom alltid mer än vad jag vet dom kommer äta så de kan äta sig mätta. De som är kvar fram mot kvällen tar jag bort och slänger
Bebisar brukar jag ge varierat så de får testa på innan de flyttar till sina nya ägare. De får smaka av de dom vuxna äter av och gröt får både stora och små till frukost i olika former. Alltid uppskattat
Där allt som har med motorer är samlat
http://bilslakt.se/Forum
#1 Okej, då kör jag på gröt till frukost, vad har du för gröt? :)
//Nike
Torrfoder ska de alltid ha fri tillgång till, och färskmat en gång om dagen är väl vanligast. Men bebisar brukar man gärna ge oftare till då de växer. Om jag inte minns fel så brukar man väl säga en halv deciliter/råtta som vuxen. Men jag är inte så bra på att hålla måtten.. Jag ger hellre lite för mycket än för lite till min tåttisar, och de har bra vikt :)
Jag ger samma mat till vuxna som till mina bebisar, alltså en blandning av allt, ägg, leverpastej, räkor, kött, kyckling, fisk, pasta, potatis, grönsaker osv osv!
Kolla gärna runt i artiklarna som finns skrivna, (antar att du säkert redan gjort det, men det är alltid bäst att läsa flera gånger, så uppfattar man mer) där finns bra fakta :)
Små stjärnor lyser också i mörkret.
#3 Okej tack! :)
//Nike