Stora Vår 2013
Någon som hade tänkt hitta dit? 25 maj i Kallhäll, Folkets Hus. Jag har varit borta från råttvärlden ett tag men är just nu råttägare igen. Vore kul att träffa lite folk :)
vart hittar man mer info om träffen?
#1 på SRS's hemsida: http://rattsallskapet.se/
med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning
tack! :)
Mmmm, kanske… Ledig och löning - och behöver få över sonen på min sida innan jag tar absoluta beslutet. Så pja kanske!
Me. Myself & My Sims
Jag och min vän var på Stora Vår idag och vi blev väldigt besvikna. Det var ingen som självmant pratade med oss och hela stämningen var ovälkommen. Det kändes helt enkelt som en kompisklubb där bara invigda får vara med. Är det alltid såhär? Kom vi vid fel tidpunkt eller liknande?

#5 Vet att många andra klagat på det med,tyvärr är min erfarenhet att det oftast är så. Nykomlingar har ingen som tar emot dem och lotsar in dem till råttorna och ägare.
Känner du ingen får du själv aktivt söka dig fram och prata med folk. Många skyller på att de är så upptagna med bedömingar och hålla koll på råttor men vill man visa upp sig som råttförening så borde man visa sig på sin bästa sida tycker jag.
Qui dormit, non peccat
#5 tänkte på en sak du skrev "Det var ingen som självmant pratade med oss", dock måste man så tänka på att alla som är där och ställer är privatpersoner precis som på vilken annan utställning som helst så vill man som besökare prata med de utställande måste man själv visa lite framfötter och fråga själv. Annars får man ju aldrig veta något :)
Min första utställning var så, såg jag något intressant gick jag självklart dit och frågade själv och väntade inte på att de skulle lista ut att jag var intresserad och nyfiken, det är ganska omöjligt.
Idag om jag är på utställning så söker jag aldrig upp besökare, vill de kolla på mina råttor är de välkomna att komma fram och fråga men jag kan omöjligt hålla koll på om någon besökare går förbi ett par extra gånger eller sitter och småtittar lite. Det är inte riktigt min skyldighet att prata med besökare bara för att jag är där och ställer ut om jag säger så.
#6 samma sak med en sak du skrev "men vill man visa upp sig som råttförening så borde man visa sig på sin bästa sida tycker jag" åter igen tänker jag på att man är som privat person där som utställare. Alla är inte involverade i SRS mer än att de är medlemmar så det är ju enormt svårt för en privat utställare som inte har någonting med SRS att göra utom att de betalat in ett medlemskap att "visa upp sig som förening"
Däremot (till både #5 & #6) så ska ju de som är ansvariga vara välkomnande och öppen mot besökarna, om det är Det ni båda syftar på så är jag helt med er men inte om det gäller Alla utställare/personer på plats.
Men jag måste ändå säga att det var enormt tråkigt att ni kände er ovälkomna #5! Det är ju inte alls så det ska vara, på någon typ av tillställning :(
Jag var själv inte där så jag inte är med i SRS i år så kan inte säga så mycket om hur det såg ut idag men vanligtvis tycker jag det brukar vara en god stämning, jag blev personligen förälskad i råttutställning redan första gången jag besökte en.
med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning
Jag hade turen att få träffa några riktigt trevliga människor på utställningen, men det var iofs för att jag tidigare varit aktiv och på denna sida raggat tag på någon skulle gå (Tack Alexandra och Sorkland!!!!!!! Myskillar ni visade mig <3 )! Men vi stannade inte länge eftersom det var tydligt att det var en tillställning mest för utställarna själva. Vilket absolut inte är fel? Men säkert så har SRS andra event som är mer inriktade på presumptiva köpare och nyfikna. Brukar de vara med på mässor och liknande?
Me. Myself & My Sims
#7 Självklart förväntade vi inte oss att de skulle rulla ut röda mattan och visst har inte de privata utställarna något som helst ansvar gentemot oss, men jag vet med mig själv vid liknande tillställningar att jag och människor jag känner gärna pratar med folk som kommer för att kika. Det spelar liksom ingen roll om jag är där privat eller inte (jag har sysslat en hel del med lajv och det, precis som råttor, kan ha ett rätt dåligt rykte hos många). Därför tycker jag att det är viktigt att prata med folk som kommer och vill veta mer.
Det var inte heller så att vi inte sa ett ord, vi frågade lite om det faktiskt fortfarande var så att de höll på för att det var så tomt på folk. Efter det var det dock knappt som att någon tittade på oss, än mindre sa något. Tycker att arrangörerna iaf kan säga någonting om de ser icke-utställare på plats, men det kanske är att begära för mycket.
SRS kan jag ändå tycka borde sträva efter att få fler medlemmar och informera intressenter om tamråttor då det dels gynnar dem som förening och även höjer råttors status som sällskapsdjur. :)
#9 har alltid varit lite sådär tyvärr med srs. Många som klagat på samma saker men inget har blivit förändrat. Hörde även att väldigt många valt att avstå från att ställa ut idag på stora vår. Var väldigt få råttor anmälda. Ende ansikte de typ har utåt är just utställningarna, så man tycker de borde ta vara på dom mer.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
#10 Det är väldigt synd om det är så. Föreningar ska ju vara till för alla intresserade och inte bara gynna några få utvalda.
Som sagt så var det väldigt lite utställare på plats. Jag har endast vana av hamsterutställningar (och det var rätt många år sen det) men då var det knökfullt med folk i samma lokaler och massvis med utställare, uppfödare och folk som sålde burar samt tillbehör. Jag hade väl förväntat mig något liknande och trodde faktiskt att vi missat hela utställningen när vi kom dit. :P
#11 det gjorde ni inte. Det som ni såg var ungefär så det troligen varit hela dagen. Har minskat ned på utställare och något annat sker aldrig än just utställning.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
Jag och min sambo Thommy var också i Kalhäll idag, första gången för oss också. Men vi träffade flera underbara människor och råttor! Gosade med världens sötaste dumbo och rex pojkar :)
Så jag och Thommy hade det jätte trevligt även fast vi var "nykomlingar", dock så tror jag att det handlade om att vi är väldigt sociala och jag ställer frågor om allt till alla, haha. Jag är ju en väldigt nyfiken liten prick. Men ifall man är lite mer blyg (inget fel med det, det är ju helt naturligt) så kan det nog kännas väldigt svårt att liksom ta för sig, vilket man nog måste i ett nätverk där "alla känner alla".
Tack för en trevlig dag! Och Lunatic, ifall du kommer på nästa utställning så är det bara att rycka tag i mig (den långa blonda knäppgöken) :)

Lunatic jag var en av dom som satt i lokalen när resten av gänget hade sin lunch. Vi erbjöd er att hänga med oss el om ni ville komma tillbaka senare när resten var tillbaka. Ni valde då att komma tillbaka senare??? men nästa gång jag såg er satt ni i sofforna utanför själva lokalen. Om ni kom in igen såg jag aldrig beklagligt nog. Vi som satt där då är väldigt pratglada av oss för det mesta men sen finns det andra som är blyga och "dör" av prata med andra människor. Bara beklagligt att ni känner er dåligt bemötta.
#13 Ska komma ihåg det om/när jag tar mig till fler utställningar. :) #14 Vi valde att gå ut och röka för att komma tillbaka senare. När vi kom in igen var det så gott som tomt förutom några som satt och åt så vi ville inte störa under deras lunch. Därför valde vi att sätta oss i sofforna och vänta. När det väl drog igång igen gick vi och kikade lite på agilityn och bedömningen. Vi har båda svårt med det sociala och speciellt när det gäller grupper med människor som redan känner varandra väl. I vilket fall som helst är det synd att det blev som det blev, men sådana situationer gör mest att jag själv vill gå med i föreningen och göra kommande medlemmar och nyfikna människors första intryckt mycket bättre än mitt (och andras av att döma från tidigare trådar om just SRS). :)
Utställningsansvarig, domarna och sekreterarna har oftast fullt upp hela dagen, och därför blir det inte så mycket möjligheter till direkt mingel. Man har inte riktigt tid, även om man gärna vill. Resten är mestadels utställare, som oftast sätter sig med de personer de känner. Det faller sig liksom naturligt. Jag har varit där några gånger för att hjälpa till med sekreteraruppgifter, städning, fikafixande och liknande, men det är ganska svårt att veta vilka som är utställare och vilka som bara är där för träffa folk de känner och att titta på råttor, samt de som är där för första gången och kanske vill ha lite vägledning. Alla kommer inte dit för att vara sociala, utan håller sig kanske helst för sig själva med personer de känner väl. Andra är mer öppna, precis som var som helst.
Det är stor skillnad på mässorna, när man står i en monter och vet att folk kommer dit för att prata och fråga om råttor. Det är inte många som är aktiva i SRS (då menar jag domare, styrelse osv) som använder sig av RiF, så det lättaste är att kontakta SRS innan utställningar, om man vill vara säker på att få kontakt på plats och inte riktigt vet vem man ska gå fram till. Det är även bättre att ta klagomålen direkt dit, eftersom det som skrivs på RiF inte speciellt ofta märks av styrelsen. Jag har visserligen kollat in i forumet då och då, men nu sitter jag inte längre i styrelsen så att jag för uppgifterna vidare.
SRS har precis fått en ny styrelse, så uppgifterna under "Styrelse" är i dagsläget inte uppdaterade. Vet inte heller om adresserna under "Kontakta SRS" är kopplade till rätt personer ännu (förhoppningsvis vidarebefordras de dock av de förra ansvariga). Men det ska finnas kontaktuppgifter till utställningsansvarig för varje utställning, och dessutom kan man skriva ett inlägg på Facebooksidan för att komma i kontakt med folk. :)