Toalettunderlag
Hej! Jag har just nu alspån som underlag i buren vilket jag trivs bra med, och chinchillasand i toaletten. Tycker sand är bra för kisset klumpar sig, men denna förbannade sand finns nu inte bara i toaletten utan ÖVERALLT. Mina killar tycker att den passar bättre på alla andra ställen så den är himla kul att sprätta ut.
Så - vad har ni alla för toaunderlag? :)
Borrismattor som underlag och Toalätt i toalätterna 👍 Ångrar inte en sekund detta val.
Alspån i buren och kattsand i toalådorna, körde på chinchillasand förut precis som du TS men fy sjutton vad det stank! Med kattsand luktar det ingenting :)
med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning
Borrismattor i buren och green wood pellets från sivocat. Fungerar super och luktar inte.
Hade toalätt i lådorna förut, men tyckte det luktade nåt så fruktansvärt så det blev att leta reda på något nytt. :)
#2 Ja det luktar ju lite… Spelar det någon roll vilken kattsand man använder? :)
#4 Använder själv EverClean då jag finner den att vara bäst. Köper alltid när det är extrapriser så det kostar aldrig särskilt mycket och jag har alltid ett laget påx kartonger :P
med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning
I buren har jag borrismattor, och i toaletterna har jag toa-lätt 😃
#6 Okej, hur lätt är det att städa toalätt? Man ser inte var det är nerkissat som i sand till exempel…? Hur ofta tömmer du lådorna då? Går det åt mycket toalätt? :)
Jag har tidningspapper på botten och toa-lätt i lådan, och jag städar toaletten så fort jag känner minsta lukt, eller om det ser "fullbajsat" ut. Ska tilläggas att mina killar kissar överallt utom i toalådan XD
Vänliga Hälsningar
Malin
#7 Jag tycker personligen att Toa-lätt inte luktar någonting och har det ibland i hela buren t.ex. när jag är hos mina föräldrar då den buren är konstig (gammal som gatan) och verkar lukta DIREKT med borrismattorna, lixom, olidligt äckligt efter en dag. Då där brukar jag mosa ner massa tyg och pappersbitar för att jämna ut.
Man ser inte vad som är nerkissat nej, men mina hanar kissar ändå överallt annars, hehe. Brukar tömma lådorna kanske var tredje/fjärde dag om jag ser att de har bajsat utanför (oftast betyder det för mina att de inte vill bajsa där i då). Gör oftast en storstädning i buren 1 gång varje vecka, så då töms den ju igen och görs rent.
I lådorna går det åt jättelite toalätt, så en påse håller väl kanske någon vecka. Hemma hos mina föräldrar brukar jag hälla i ganska så mycket (kanske en halv påse nästan….Ganska så stor bur.) och sen har jag blandat ut det med mycket tygbitar (ibland en hel liten handduk) och tidningspapper för att minska trycket på tassarna.
Verkar som många har toalätt i lådan då! Då ska jag nog ta och prova och se :) Mina killar är ändå duktiga, de kissar till och med i lådan för det mesta, himla glad över det! :D
Tack för alla svar! :)
#10 Har du tränat dom att kissa i lådan eller har de bara gjort det av sig själv? :)
//Nike
Jag använder TOA-LÄTT kattsand funkar hur bra som helst. Förut körde jag oxå med chinchilla sand, det var ju värdelöst mina råttisar var ju sandig hela tiden!!
#11 Alltså de kissar ju utanför emellanåt. Men annars är de ganska duktiga. De kissar mer i lådan än någon annanstans. :) När jag ser att de sätter sig och ska kissa brukar jag snabbt lyfta över dom till en låda så det kommer på rätt ställe bara, verkar ha funkat. :)
#12 ja precis, den sanden finns överallt. Blir helt sandig när jag tar upp dom i famnen… Ska prova toalätt!! :))
#13 Okej 😊
//Nike
Jag använde borrismattor tills helt nyligen när jag bytte till http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/80163489/
Gillar valet av färger :) Var någon här på forumet som gav mig inspirationen.
I lådorna använder jag Toalätt!