Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 663 ggr
Potatismjöl
2013-05-24 19:29
0

Behöver råd...

Jag har skaffat mina första råttor, för ungefär en månad sen. Allt har gått jättebra, de har gjort stora framsteg, men litar inte på mig till 100% än. ;)

För ett par dagar sen såg jag ett sår på Charlies hals. Det är inte så stort och jag vet inte säkert var det kommer ifrån. Jag är orolig att det är den andra råttan, Jack, som har gjort det… :( De lägger varandra på rygg ganska mycket, men jag har inte reagerat så mycket på det eftersom att de gör det på varandra ungefär lika mycket båda två.

I alla fall, i dag såg jag ett liknade sår på Jacks hals, men jag är inte helt säker eftersom att han nästan är svart där. Jag vet inte hur allvarligt det är, eller om det är något de kan göra när de är små?

Skulle vara tacksam för svar från er som har lite mer erfarenhet. :)

Lamina
2013-05-24 21:23
2

Är det små sår som sitter på hals, huvud, nacke området kan det vara skabb det handlar om. Kliar dom sig mycket? Kan du hitta några fler sår? Bråkar dom mycket? Eller kan det vara så att dom bara leker? Hur gamla är dom? Hur beter dom sig när dom bråkar/vänder varandra på rygg? Är det någon som verkar mer dominant?

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Potatismjöl
2013-05-25 09:59
0

Jag tror inte att det är skabb, för jag kan inte hitta fler sår, och de kliar sig i princip aldrig.

Jag tror att de leker, men ska jag vara ärlig vet jag inte riktigt hur man ser skillnad… Men de verkar inte aggressiva. Ingen verkar mer dominant vad jag kan se. De vänder den andra på rygg båda två.

De är ungefär 2,5 månader.

hus-musen
2013-05-25 14:59
0

Det kan ju bli skrapsår när de busar vilt, men är det många pyttesår så är det skabb. Det är inte alltid råttan kliar sig mer för skabben, men den sätter sig oftast i huvudregionen först, runt nacke, hals osv.

Qui dormit, non peccat

MissFake17
2013-05-25 17:14
0

Har de långa klor? Min ena tjej vänder gärna på den andra som då försöker springa iväg och iband händer det ätt hon får ett litet rivsår, testa att klippa klorna nån mm å trubba till dem med en nagelfil det brukar bli lite skönare att ha dem springandes på axlarna oxå då ;)