Vilka är smartast?
Vilka är smartast av råttor, marsvin, möss och hamstrar skulle du säga? Och vilka är mest sociala och tillgivna med sin ägare? 🙂
//Nike
Jag skulle nog säga råttor 🙂
Råttor, därefter möss, marsvin och sist hamstrar, som jag inte tycker är smarta alls av egen erfarenhet, haha, men sen försökte jag aldrig heller träna dom.
#1 #2 Okej, ja råttor verkar så himla kloka! Längtar tills jag får mina :D Och hamstrar tycker jag bara verkar sitta still och inte göra något alls x)
//Nike
#4 sitter still eller springer planlöst runt, haha. men söta är dom :)
#4 Ja men ungefär så 😊
//Nike
Tycker inga av djuren är korkade. Har/haft samtliga och tycker råttor är vad vi menar när vi säger smartast. Sen är det ganska lika mellan hamstrar o möss. Sist marsvin. Men kanske jag tycker så om marsvin eftersom det är ett djur jag aldrig helt klickat med o därför kommer jag aldrig heller ha fler. Föder upp hamstrar o de vet vem/vilka i familjen det är lönt att tigga godis av, de lär sig fort att tex släpa sitt hus till ett ställe i buren dit de då når för att ta sig ut om de står på huset. Mina vet åt vilket håll dörrarna här öppnas vilket de visar genom att alltid sitta på rätt sida av tröskeln o vänta på att någon ska öppna för att försöka smita ut på äventyr. De går att träna både agility o tricks o alla mina är sociala o vill vara med människor. Så för mig är hamstrar absolut inte korkade :)
Hälsningar
/Emma Öhr
Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen ifokus.
Även dvärgsektionsansvarig i ovanstående förening.
Min uppfödning: Vildvittrans dvärghamsteruppfödning
#6 Nej ingar är korkade!
Jasså? Intressant. Men alla hamstrar jag träffat har varit helt osociala och….tråkiga liksom. Men det har nog berott på ägarens okunskap :)
//Nike
Jag skulle vilja säga att råttor och möss ligger väldigt lika när det kommer till intelligens.
Ang sociala och tillgivna är råttor mitt givna svar. Råttor är precis som människor sociala djur så jag skulle helt klart säga det!
Sedan tror jag att möss ligger 2:a på den listan.
Marsvin och hamstrar tycker jag personligen är så enormt tråkiga. Vårt marsvin var det mest osociala djur jag någonsin haft (ja förutom de två ödlor som jag tog hand om för skolan men reptiler är ju inte sociala djur så xD) Får man tag på bra uppfödarhamstrar så kan de vara enormt tillgivna och mysiga men jag har själv aldrig stött på någon rolig hamster, har inget större intresse för dem iof så jag har inga erfarenheter där :P
Så just med tillgivenheten så tror jag det beror mycket på individer och vart man får dem ifrån. Grossistdjur är i stort sett aldrig sociala, som nog de flesta vet om man hade diverse butiksdjur men får man däremot tag på djur från bra uppfödare så kan de nog vara absolut underbara och sociala djur :)
med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning
marsvin har jag haft massor av, och fött upp själv, där fanns det såklart dom som jag inte klickade alls med och som tog oerhört mycket tid att få tama, även några av de jag födde upp själv, men sen fanns det guldkorn som var precis lika mysiga som råttor, så på det sociala planet kan jag säga att dom kan vara riktigt härliga.
men just hamstrar.. har haft tre stycken, tyckte om alla massor och höll på med dom dagligen, men det var just grossistdjur, och har aldrig träffat en hamster från uppfödare, så kan inte heller säga något om det är skillnad där. sen är djur djur, inget mer intelligent än det andra egentligen, dom kan det dom kan.
dock var inte mina hamstrar ens i närheten av #6 😉
#9 Vi är också djur precis som maskar.. Tror du maskar har samma intelligens som oss? Olika djur kan faktiskt vara olika intelligenta och det är inget konstigt eller fel med det. Maskarna har den intelligensen dem behöver för att leva sina mask liv och vi har den intelligensen vi behöver för att leva våra liv.
Du kan se skillnad på intelligens från person till person inom samma art. Då kan du försöka tänka dig hur stor skillnaden kan vara från art till art
Min hamster kan spela död, sitta stilla om man säger stopp och jag har också lärt den att den inte får kissa i mattes hand.. :D
Av de råttor och möss jag handskats med har råttorna verkat mycket smartare har ingen erfarenhet av de andra 2 djuren.
#10 jag uttryckte mig nog lite fel angående intelligensen.
Självklart fattar jag också att jag och en massa andra djur är intelligentare än en daggmask, men om man bortser från människan i djurvärlden så menar jag att det är konstigt att säga att mellan exempelvis två artfrände så är den ena dummare än den andra, för det tycker jag inte.
Om jag har två råttor och den ena inte lär sig att snurra runt på kommando tar jag inte den för dum, utan intresserad av att göra annat än att bry sig om vad jag håller på med :)
Däremot i människosläktet har vi nog alla hittat rötägg.. haha.
Detta är ju bara personliga åsikter och inte alls empiriska fakta.

Jag har ju hållit på mycket med möss så kan svara på den punkten. Intelligens är ett svårt begrepp men om vi menar sociala egenskaper med människor och träningsbarhet kan man jämföra dem lite, även om det kan skilja rejält mellan individer. Vill först poängtera en grej:
**
Möss och råttor är inte speciellt lika varandra annat än utseendemässigt!**
Jag skrev för några år sen en artikeln på min hemsida om det:
http://teratos.webs.com/micevsrats.htm
Nej, möss är inte lätta att träna. Det kanske verkar så om man ser agilityvideos från USA men det är väldigt ovanligt att möss är sådär självsäkra helt enkelt. Det vet man om man har haft många möss och mycket kontakt med musuppfödare, vilket jag har.
De flesta sällskapsdjur går förstås att träna men t.ex. råttor och hundar är väldigt lagda åt det hållet att de tittar på människan och försöker klara hinder och utmaningar och så och har mycket driv.
Sen finns det flera studier som visar att råttor har bättre problemlösningsförmåga än möss, t.ex. denna:
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/8559777
Sen är det svårt att säga om det beror på intelligens eller att de helt enkelt har olika förmågor och styrkor.
Men ja, trådskaparen, jag lovar att du kommer märka att råttor är väldigt, väldigt intelligenta djur. Det är som en liten "katthund" kan man säga. Lika smidiga och kvicka som katter, klättrar och har sig. Samtidigt gåpåiga och lättränade, som hundar. Här har du en liten video på min Matilda när hon precis började lära sig lite tricks:
http://teratos.webs.com/apps/videos/videos/show/10243683-matilda-l-sig-tricks
Älskar mina stora små vänner..
#13 det är ingen skillnad på djur och människor när det kommer till sånt här. Vissa råttor kan visst vara lite mer korkade än andra även om vi inte märker det. Ingen råtta har exakt likadan hjärna som någon annan råtta och därför kan det uppstå skillnader. Så fort man börjat läsa om genetik och evolution så blir det ett självklart faktum.

Här är en video när hon hade lärt sig snurra runt på kommando. (Det är långt senare men faktum är att hon lärde sig tricket på bara någon dag eller två)
http://teratos.webs.com/apps/videos/videos/show/10243680-snurra-runt-
Älskar mina stora små vänner..
#15 det är klart att ingen råttas hjärna är lik den andra, det märker man ju med deras olika personligheter och dylikt.
Sen beror det ju på vad som räknas som intelligens, är det något medfött eller betingar beteende? och svårigheterna i att mäta just djurs intelligens finns att dom inte kan tala om för oss vad dom tänker.
jag är ganska källkritisk, så vad som står i en bok eller på internet och vad jag ser med egna ögon är det stor skillnad på. Och jag är ingen professor i ämnet, och vad jag antar är inte du det heller (haha, biter mig i tungan om jag har fel).
Så, som sagt, jag säger bara vad jag tror, och absolut inga fakta, därför blir det också svårt att sätta mot det jag tror, även om jag inte är immun mot att ta emot nya fakta som inte är enbart normativa.
Nåväl, det är en intressant fråga och man kan hålla på i en evighet, men det känns som att vi kapar tråden lite (?), och när det kommer till kritan så bryr jag mig inte så mycket ändå när jag ändå inte har konkreta svar 🙂
#17 Haha nej jag är ingen professor och jag håller med dig.
Intelligens är abstrakt och det är svårt att göra tester.
Men man kan se att vissa djur är bättre på problem lösning än andra och att vissa djur är bättre på strategi än andra.
Vad en råtta lär sig handlar inte mycket om intelligens i min mening.
Då handlar det mer om att memorera. Intelligensen är att råttan förstår att han/hon får godis om hon gör det tricket.
Även den mest korkade personen kan lära sig att rabbla huvudstäder om man nöter tillräckligt. Det är hur bra ett djur drar nytta av information som avgör hur intelligent djuret är menar jag.