Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 914 ggr
Apootie
0

Gå ner i vikt!

Tänkte göra en liten samlingstråd för frågor och sådant gällande banta ner råttor!

Jag hittade ingen sådan här tråd, men om det finns så länka gärna till mig!

Jag kommer posta ett eget inlägg om min lilla rådis under här.

Apootie
0

Så! Grejen är då att jag var hos veterinären för nästan en vecka sedan, och det visade sig att min ena råtta var lite överviktig för sin ålder. Han är ca 7 månader och vägde då 670g. Kullen i sig är stora råttor, men han är lite väl stor, lixom, fet. Jag har plockat ut lite fröer ut matskålen, och de andra råttorna verkar inte ha drabbats något, men min tjockis verkar ha slutat äta så mycket (antagligen åt han jättemycket av de feta fröerna!)

Idag vägde jag honom, och vågen visade 650g, är detta möjligt eller visar vågen fel? Kan min råtta ha gått ner 20g på knappt en vecka bara genom att jag tog ur feta fröer?

EDIT: Hans päls känns även bättre tycker jag.

vapensyster
1

olika vågar mäter olika! Så fortsätt att inte ha feta fröer i maten och väg om några dagar igen. 

Vill gärna se bild på han! :)

-Sara, och alla mina små långsvansade kräk<3

Apootie
0

#2 Okej, det ska jag göra!

Det kan nog ordnas! 🙂

Apootie
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Gud vad svårt att ta kort med den där sprattelråttan som bara gled ur handen 😮

men lyckades ta den här bilden precis innan han gled ur:

Apootie
0

En bild tagen för ett tag sedan, som visar magen som syns ibland:

Apootie
0

Bättre bild:

vapensyster
0

Lite tjock är han allt! Och otroligt fin 🙂

Sätt maten och vattnet långt ifrånvarann om du inte redan gjort det. 

Finns det tillgång till större balja eller badkar så är det jätte bra för han att få simma i några minuter! :) (med pauser.)

byt ofta plats på sakerna i buren, gärna in med nytt ofta så att det blir mycket att utforska hela tiden! Samt vara ute mycket och busa :)

-Sara, och alla mina små långsvansade kräk<3

Apootie
0

#7 Ja det är han allt! 😂 Tack så mycket 🙂

Har två vattenflaskor, så de sitter på bra ställen som de måste klättra till för att komma till. Maten vet jag inte riktigt hur jag ska ställa långt ifrån, har bara tre hyllplan, och skulle behöva köpa ett till isåfall för att ställa undan maten en bit! Eller kan man ställa maten på burgolvet? Känns som att jag vill få upp maten en bit 🤔

Har faktiskt ett badkar, dock HATAR han verkligen att bada. Men jag ska försöka få honom att simma lite, han kanske tycker om det. Har ju aldrig provat 🙂

Jag försöket byta plats vid varje städning (ca 1 gång i veckan) och som vanligt får de klättra på buren och busa runt!

Finns det några andra tips på just motionering? 🙂

Jag försökte faktiskt gömma undan lite Torrfoder igår på ett roligt sätt, men det slutade med att jag fick sätta tillbaks skålen och att det var Torrfoder överallt i buren 😂

Apootie
0

*puttar upp den här lite*

Är det någon mer som har sin råtta på lite bantning just nu? Vad har ni för knep?

darkness
0

gillar han att jaga? typ kattvippa, snöre, fingrar?

// Stephanie och hårbollarna Oskyldig

Apootie
0

Njaaa… En liten stund är det kul, men oftast så bryr han sig inte 😕