Råttor iFokus

Råttor

Etikettkostrelaterat
Läst 885 ggr
[VS_Veris]
0

Choklad dosering

Läste i "vad du inte ska mata dina råttor med" att choklad kan vara nyttigt mot nysningar.

Då mina råttor nyser lite grand tänkte jag att de kanske kan vara vara värt att testa.

Någon som vet om detta är bra att pröva?

och isåfall hur ska detta doseras? Eftersom dom inte tål för mycket.

hus-musen
2

Råttor tål choklad rätt bra, kan få diaree och sådant dock. Men däremot så innehåller det mycket socker så kan inte rekommendera det direkt. Gör inte heller något underverk mot nysningar. Mjölkchoklad bör du undvika helt, det är slembildande.

Qui dormit, non peccat

Zakaraa
1

Jag är lite fundersam kring källan till det där med att choklad ska vara bra mot nysningar, "vad du inte bör ge dina råttor"-tråden innehåller inga källor över huvudtaget så man får ta allt med en nypa salt. Nog för att kakaobönan kan ha goda effekter men jag skulle aldrig ge mina råttor choklad.

Har du problem med nysningar skulle jag då hellre rekommendera att du provar på rooibos te istället (sök härp å RiF så får du upp en hel del trådar). Det botar så klart inte förkylningar men det kan lindra. Vill du däremot Bota din råttas problem så är det veterinär och medicin som gäller.

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

hus-musen
3

Choklad och kakao i sig gynnar ju immunförsvaret i små mängder, så visst kanske det kan verka till viss del förebyggande. Men är det en utbruten förkylning skulle jag satsa mer på värme, nyttig mat och vätska.

Qui dormit, non peccat

zickan
2

Det finns sockerfri choklad att köpa. Vet att marabou har ett märke som säljes i mataffären. Men annars mörkare choklad borde vara bättre. Oftast mindre halt socker än ljus choklad och högre halt kakao.

Har inte heller något att komma med på doserings fronten :-/

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

[VS_Veris]
0

Tack #1 och #2 

Det var det jag tänkte. Även om kakao må vara bra för immunförsvaret.

Men eftersom det även kan vara farligt i överskott så där det väl bäst att vara på den säkra sidan.

#3 Ja, ska nog behandla det på ett lite bättre sätt :) är ny råttägare ;)

#4 Förstår det har letat ganska mycket och hittar inget om dosering. Vilken tyder på att det inte är en bra metod

deeremf
0

Läste någonstans att honråttor kunde få lite choklad och att det skulle hjälpa mot njursten (visste inte ens att råttor kunde få njursten) men att hannar inte ska ha överhuvudtaget.

EDIT- Men som sagt innan, man ska nog ta sånt med en nypa salt, är ju omöjligt att veta var vissa källor kommer ifrån.

DaniPoo
2

Tjejjer och choklad alltså.. :P
Ge råttan en "liten jävel" det hjälper mot allt om ni frågar min pappa Haha. (Skämtar bara! Gör för guds skull inte det) ^^

mikeiko
0

#2 Det finns källor, jag har bara inte haft ork eller lust att ta tag i den artikeln än, finns viktigare saker att fixa på forumet.

Zakaraa
0

#8 Fast utan synliga källor som vi som ska läsa atrikeln kan se och kolla upp så är det ju rent krasst källolöst. Nu hör ju det dock inte till den här diskussionen.

mikeiko
1

#9 Vi har många artiklar utan källor, är bara den folk gnäller om dock :P

Zakaraa
1

#10 Jag personligen kollar endast på den då det är den som det varit mycket prat om. Gnälla tycker jag inte direkt att någon gör och det hör ju fortfarande inte till den här diskussionen ;)
Vill du försvara källolösa artiklar är du välkommen att PM:a så denna diskussion får hålla sig till topic. :)

mikeiko
1

#11 Nej tack, det är bra. Jag har framfört det jag ville. 

#4 Var ju faktiskt du som berättade/skrev om choklad, så att den infon finns på listan är tack vare zickan :)

zickan
0

Källan ligger här inne på forumet någonstanns. Där jag läste om det.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.