nybörjare..
Har lite undringar..kanske har detta tagits upp innan:
Har två råttpojkar, snart 7 veckor gamla. Den ena gömmer sig alltid när jag sticker in handen, den andra bits..suck. Jag säger NEJ när han bits och då släpper han, men tittar lite skrämt/undrande på mig. De sover väldigt mycket, men det är väl normalt? Nu funderar jag på att sätta dem i en större bur, men de har ju bara varit här en vecka…är det fel att ändra deras miljö så tidigt kanske?
Snällt om någon orkar svara! 

Du borde nog tvångsumgås med dom ett tag så att dom blir riktigt tama. Ta ut dom och gosa tills dom är lugna, gärna så att dom får somna på dig. Och bitaren, nästa gång han gör det…. lägg honom på rygg och sätt ett finger på bröstet hans och håll honom tills han är lugn. Då är det du som är den dominanta råttan. Jag vet att det låter hårt men det måste göras så att han inte får för sig några riktiga dumheter.
Jag hör till dom som har nolltolerans när det kommer till bitande. Man får missta mig för mat ett par gånger men sen är det klart… Jag vill inte ha någon som bits och jag har aldrig haft det heller. inte mig iaf…
Umgås bara så mycket som möjligt är med dom så ska du nog se att du har ena riktiga goseråttor i slutändan. :)
Lycka till!
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor
Hej!
Roligt att du valde just råttor som dinna husdjur.
Vi köpte en rått på 3 månader som vi tror hade bot hos er familj innan oss som inte hade varit snälla mot honom och sedan lämnat tillbaka honom i zooaffären igen.
När vi fick hem honom bet han och vi jobbade hårt med att visa honom att vi var värdens snällaste människor. Genom att våga klappa och ta ut honom. Vist var det läskigt men det får man inte visa för sina små älskade vänner. Med mycket jobb så har vi idag en underbar herre på över 2 år som älskar att bli klappad. Så det jag tycker att du ska göra är att inte ge dig utan fortsätt hela tiden att klappa honom. Så tror jag att du lyckas, ge inte upp.
Ja råttor sover mycket minna tycker om att gå ut när kl: är 19 eller 20. Jag tycker inte att du ska röra råttorna när de sover.
Lycka till
Cecilia

Tack så mycket för svaren! Fortsättning följer antagligen…
Ett litet tips är att ha så lite saker i buren som möjligt. Hus, rör och sådant är inte jättenödvändigt i början. Då måste de vara lite sociala och kan inte gömma sig så att du inte får tag på dem. Det funkade med min förra råtta :)
Sen är det bara att tvångsumgås med dem som Allamej sa ^^
Lycka till!

Hej igen!
Nu har jag "tvångsumgåtts" med råttorna i några dagar, dvs tagit ut dem ur buren och haft de i knät 30-60 min. Funkar jättebra! Hur jag fick ut dem? Tog bort röret och satte dit ett stelt snöre istället som de får klättra på! Nu gömmer de inte sig utan kommer till luckan direkt när man öppnar den! Härligt!
Och vad fort det gick att få "rätt" på dem!!
Skönt att höra att det går framåt för er! :)

Vad härligt att det fixade sig! De var ju supersöta! Mm mina är också syskon jätteolika. Den ena är så sprallig så det är inte klokt, fast det är också hon som görna kryper ner tröjan och somnar. Den andra älskar att träffa nya människor även om hon helst stannar hos mig när hon hälsat.
Vad heter dina råttpojkar?
(jag har märkt att de blir mycket lugnare i perioder då de växer mycket. Mina råttor växer lite växevis, först en ena och sen den andra..de turas om verkar det som. Nu är de ganska jämna i stoleken.)

Roligt att få mysa med dem och att du lyckades få dem i rätt väg så fort! :)
Jag har haft min (zoo)hane i snart tre veckor nu och han nafsar/bits sporadiskt, men inte så att det har gjort ont. Jag säger åt honom när han gör det och oftast blir det bara lite sniffningar på handen sen.
Då han är ute är det nästan omöjligt att mysa med honom, han kutar omkring och har inte alls tid att umgås med mig. ^^ Jag vet inte om han bara är väldigt livlig (och nervös p.g.a. zoo:t) eller om jag kanske tar ut honom lite för sällan ibland. Det kommer ju tyvärr vissa dagar då man inte har lika mycket tid som andra. Men ut får han komma varje dag iallafall!
Borde väl ha en kompis till honom egentligen, men nu vet jag inte om han kommer kunna gå ihop med en till råtta, speciellt från en annan kull.
Bifogar en bild från vår första vecka tillsammans (han drack den inte!)

Hur går det med Tarzan och dom andra två då? kommer dom överens
söta är dom iaf
#10 Haha, vilken härlig bild