Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 445 ggr
:')
0

Allergi + burunderlag

Hur allergivänliga är råttor? Har läst att honor luktar mindre än hanar och därför är mer allergivänliga. Men tappar de mycket päls?

Min mamma har lite pälsallergi men när vi hade marsvin så gick det utmärkt!

Sedan, vilket burunderlag rekomenderar ni och hur ofta byter ni det?

Apootie
0

Har hört att råttor, som kaniner, KAN vara väldigt allergiframkallande.

EDIT: Min mamma som inte är allergisk mot någonting känner av mina råtthanar, och kan bli täppt i näsan och det kliar efter att de har varit på henne.

0

#1 Bra att veta :)

Zakaraa
0

Hur vida man tål något eller inte är helt individuellt och endast din mamma kommer kunna svara på om hon tål dem eller inte geno matt utsättas för dem under en tid.

Jag är överkänslig mot råttor, hanar är värre för mig än honor och även en kull med bebisar är känsligt.
Använder personligen alspån som jag tycker är bästa underlaget, hur ofta jag byter är kanske 1gång/vecka beroende på om de hållit sig till toalådan eller inte.

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

sooooooofie
0

Tycker Toalätt är ett bra underlag. Jag brukar byta en gång i veckan då jag städar :)

0

#3 Okej, vi får prova att vara hemma hos någon med råttor eller på en utställning så hon får känna hur det känns.

Okej :)🙂

0

#4 Okej :)

:holmgreen:
0

Det är väldigt individuellt både hos människan och råttan. Precis som med alla djur som producerar allergen. :) jag själv är allergisk mot pälsdjur, damm, astmatiker och har mina rpttor i mitt rum. Jag klarar av dem om jag städar ofta, gpr det en vecka utan städning så blir det kaos. Får värsta allergiska reaktionen. Jag får även nässelutslag när de river mig på armarna osv, det får även resten av familjen. Har för övrigt 4 råttor just nu. :)

:holmgreen:
0

Ojoj, du får ursäkta mina stavfel, skriver på mobilen och t9 hatar mig. ^^

0

#7 Okej, eftersom det är jag som kommer äga råttorna och ha dem i mitt rum/min övervåning så kommer de inte vara allt för mycket nere där min allergiska mamma vistas. Inte alltid så lätt från mobilen! ^^

Zizza
0

Min mamma är allergisk mot råttornas urin/avföring.. inte mot själva råttorna. Så länge jag höll rent i buren så märkte hon inte av något. De gäller även min bror som är Pälsdjursallergiker.

Min pojkvänsbror är även allergisk mot råttor, men han kan vara i samma rum dagligen som råttorna, så länge de är relativt rent i buren och han inte har råttorna på sig.

Så det beror helt på hur allergisk man är.. men som sagt 3st jag känner som är pälsdjursallergiker märker inte av något större än så.

och detta gäller hanråttor :)

Mvh. Sanne & Djuren

0

#10 okej, som tur är så är hon inte jätteallergisk 😃

Terato
1

Om jag var du skulle jag dra med mig mamsen och åka och hälsa på en råttuppfödare. Jag föder upp råttor och tar gärna emot besök. Bor på Brynäs i Gävle, alltså bakom järnvägsstation. I Uppsala finns Rackarns uppfödning, som du också kan kontakta! Sen finns Shannaras i Örbyhus också, hon ska sluta föda upp råttor men har en kull nu. I Hallstavik finns Ladugårdens uppfödning. I Stockholm finns Brisbys, Bad Seed's, Arinella's, Hallonvarg's och säkert flera till som jag inte kommer på i skrivande stund! En liten googling så hittar du nog på kontaktuppgifter! :)

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se