Trivs inte råttan?
Jag har för cirka en månad sedan köpt två råttor, men den ena verkar inte trivas. Jag har gjort en ''rasthage'' av kompostgaller som jag plastat in och när den ena råttan är i den försöker han hela tiden att hoppa till kanterna. (Har båda ute samtidigt.) Jag sitter nästan alltid med och dom har saker att sysselsätta sig med. I buren försöker han också ta sig ut, även där har dom proppat med saker att klättra/sysselsätta sig med. Jag förstår inte varför han inte tycker att något är roligt att göra och dessutom är han ganska kräsen vilket gör det svårt att muta med något gott. 😛 Trivs han inte eller vad kan vara fel? Hans kompis däremot tycker att det är jättekul att klura ut saker, leka i lådor osv. Han är dock inte slö utan studsar runt med sin kompis då och då. 😉
Kan de inte bara vara så att han är nyfiken på omvärlden utanför rasthagen + buren? Pröva sätta honom i köket eller någonstans å låt han vandra fritt ett tag? :) En del råttor är mer energiska än andra..
Å denna råtta kanske mer tycker om att upptäcka än att "leka" med saker runt omkring? :) Är tyvärr ingen "råttviskare" om man ska uttala det på svenska.. men kan ju vara värt att testa, tills nån annan kommer med andra idéer å förslag.
Mvh. Sanne & Djuren
Dina råttor kanske tycker att världen utanför är mer intressant? 😛
Vissa råttor är upptagna med att springa, vad ger du dina råttor för godsaker?
Instämmer med Zizza och juunii. 🙂 Det låter som en väldigt framåt och nyfiken kille som vill utforska och upptäcka omvärlden. En del råttor har ett väldigt stort behov av att få testa sina gränser i att springa och klättra och upptäcka nya saker.
Har du något rum där han kan få springa och klättra fritt?
Haha, mina trivs aldrig när de är instängda. Dom surar till och med när jag stänger badrumsdörren… 😛 Buren är i stort sett bara okej när den är öppen och de får gå som de vill, annars vill de uuuuuuut!

Mvh Stephanie 

Okej, ska testa att låta honom springa på lite nya ställen 🙂 Majs är nog favoriten hittils, men har även gett dom äpple, jordgubbar, paprika och lite annan frukt/grönsaker men inget verkar vara någon stor hit… 😉
Tack för tipsen! 🙂
Något jag tror att han kanske skulle uppskatta är om du köper en råttsele (som går i en 8a, de är den säkraste varianten.. finns många här på RiF som säljer) och ta ut honom i gräset å låt han skutta runt lite :)
Mvh. Sanne & Djuren
Perfekt tillfälle att fota din fina råtta också ute i solen :)
Mvh. Sanne & Djuren
#6 Jaså, vilka säljer sådana? 🙂 Är på jakt efter en ny, den jag hade har visst försvunnit någonstans i garaget under rått-fria-tiden.
Sätt ut ett inlägg på RiF att du önskas köpa ett så nappar nog många :)
Mvh. Sanne & Djuren
Tack för tipset! Ja, ska se om någon här säljer en sådan sele! 🙂 Köpte en sele i djuraffär men den är krånglig som attan att sätta på och jag kan tänka mig att dom kan ''backa'' ur den. Ska köpa en 8-sele och se om han uppskattar att få springa ute lite!