russin
visst ska man inte ge russin till råttor? eller e jag helt ute och cyklar?
??
Kan man väl, men inte överdosera :)
Mvh. Sanne & Djuren
De innehåller ju mycket socker å är inte nyttigt. Har även för mig att de kan vara diarré bildande om man ger dem för mycket. Men som godis lite då och då gör ju inget :)
Mvh. Sanne & Djuren
Precis, om du kollar i länksamlingen så står det en massa bra saker om mat.
man kan ge det som godis eller ha lite i matblandningen, hos mig är det iafl ingen hit och lämnas alltid kvar i botten av skålen så det blir inget av det lol
edit: jag har för mig att russin ska göra tvärtom, så om du har diarre råttor ska du ge dem russin?
Är ärligt talat inte så jätte insatt i just russin :) så visst så kan de också vara.
Mvh. Sanne & Djuren
jaha okej, men då vet jag att det inte är så farligt för dom iallfall :)
Russin består av ca 60% socker, så man får se upp med att inte ge för mycket. Men de är faktiskt väldigt nyttiga!
- Vad det gäller tandhälsan har det visat sig att russin innehåller fytokemikalier som motverkar karies och olika sjukdomar som kan drabba tandköttet.
- Det höga innehållet av fibrer är bra för magen, och kan bland annat hjälpa till att motverka förstoppning.
- Det höga innehållet av kalcium stärker skelettet.
- Russin innehåller antibakteriella och antiinflammatoriska ämnen. Hur många ”godis” gör det…?
- Antioxidanterna i russin tros motverka såväl ögonsjukdomar som olika typer av cancer.
- Russin är också bra för den sexuella förmågan för såväl kvinnor som män då de innehåller den essentiella aminosyran arginin som stimulerar blodflödet till könsorganen.
- Framförallt är dock russin utmärkta för att skapa lite extra energi inför ett träningspass.
Källa: Nyttigt.EU
Man har sett samband mellan russin/vindruvor och njurskador hos hundar, det kanske kan vara det du tänker på? Man vet inte riktigt varför det händer, och jag har inte hittat något om att det även skulle kunna drabba råttor. Jag ger hur som helst inte mer än någon enstaka vindruva till råttorna, russin gillar mina inte.