Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 420 ggr
[melinih]
0

Rädda bebisar

Hej! Har två killar som är 7 veckor gamla. De kommer från uppfödare och är hur fina och goa som helst. De har knutit an till mg jättebra och vi pussas och gosar. MEN. När min pojkvän sticker in handen i buren nafsar de till, så nu vågar han knappt röra dem. De nafsar inte mig eftersom jag redan har visat att jag bestämmer… Det är ju inte bra om de nafsar mot främlingar! Och en annan grej. När jag har dem på köksbordet ex så är de duktiga och utforskar och springer runt. Men när de hör något eller någon kommer in i rummet blir de som paralyserade och rädda och vill bara springa upp på axeln på mig. Hur tränat jag dem lättast så de inte är så rädda för alla ljud och rörelser? Tack!

Zolah
1

Dom har hittat ett effektivt sätt att hålla din pojkvän borta, det kan innebära att det blir bara han som dom naffsad på. Det han måste göra är att visa att deras teknik inte funkar, och hålla kvar handen. ( samt fya, tex göra ett PSSSHT ljud om dom är på väg att naffsa )

Och det där med ljud rädsla etc kommer att försvinna med tiden, det viktiga är att du fortsätter att utsätta dom för dom situationerna. efter ett tag kommer dom inse att det kommer inte hända något hemskt .

Det som jag ser som en fördel är att ha råttorna där det är mycket aktivitet , alltså där människor kommer och går osv . Av min erfarenhet så blir råttor som är instängda i rum lite mer ljud känsliga då dom inte har alla ljud till 'vardagen' så att säga.

och om du har fler råttor (?) så brukar dom äldre som är mer världsvana att lära dom mindre att ta det lugnt. Torsten som bor hos mig var jätte rädd för ALLA ljud, men idag så bryr han sig inte något :) troligtvis för att dom andra råttorna var ko lugna så lärde han sig deras sinnes stämning och allt blev bra