Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 669 ggr
Raja
0

Hjälp!

Jag tog över en ensam rått hane för ett tag sen som nu är ett år. Han hade inte varit hanterad på en månad men va iaf lite nyfiken och va runt i buren efter nån dag även när jag röjde runt i rummet. Nu har jag fått tag i en hane på nio månader som va tänkt som sällskap till honom. Men jag får om inte att komma överens. Första mötet gick jättebra och sen har dom suttit u burar bredvid varaandra men när jag försöker sätta ihop dom blir det bråk. Den nya råttan är jätterädd även när min gamla försöker hälsa lungt och snällt. Han piper jättehögt och springer runt. Jag har tvättat buren nogrant innan och prövat att bara ha dom under burgallret ihop men det funkar bara inte. Hur ska jag göra? Är det rätt att ha en råtta som inte går ihop med varken människor eller andra råttor?

Stj3rnfallet
0

Har du provat låta dme träffas på neutral mark och inte bara i burar? Det är ju det bästa att börja med om man vill att det ska gå något så när bra iaf.. Hade 1 åringen levt ensam hela tiden? Man får ju räkna med att det kan ta lite tid innan de kommer överrens.
Hoppas att ngn kan hjälpa dig bättre!=) Är inte inne här så ofta :P

Absinthe
0

Frågan är som föregående om den andra hanen levt ensam under sin tid som råtta, då blir det svårt kan jag säga.
Bada dem så de luktar neutralt, prova bada dem tillsammans. Sedan på en plats i hemmet där de ALDRIG varit innan så den ena inte kan säga att det är hans ställe. Blir det bråk får du sära på dem, och sen försöka med lugna små små steg varje dag. Det kan ta lång tid och det kan vara så illa att det inte går, skaffa i så fall en råtta till till den yngre hanen om han nu haft kompisar innan är det synd att han ska sitta ensam ju.
Jag kan tycka att en råtta som inte gillar andras sällskap och kanske inte gillar människor heller inte är så snällt att hålla kvar, hade en sån råtta från zoo när jag var mindre, den var hysteriskt aggressiv och andra råttor gick inte heller så det bästa för den stackaren var att somna in. Men om den här hanen gillar människor ska du abslout inte ta bort honom, eller det är iaf vad jag tycker. Är han en ensamhane så är han, jag har haft ensamhanar och de har inte tålt andra råttor, men de har varit helt underbara som sällskapsdjur ändå.
Som jag sa om den andra haft sällskap innan så skaffa ett nytt sällskap till honom så han slipper sitta ensam och försök sedan med båda dessa på den andra hanen då, sen är frågan om båda råttorna suttit ensamma tidigare? Tänkte på det nu och då hade iaf jag fått ont i magen om hur det skulle gå. =0
Men tror du det ska gå så ge inte upp.. =) Ta det bara med små små steg så.. ^^,

Raja
0

Båda har haft sällskap innan. Den yngsta va tvungen att sitta ensam i det förra hemmet eftersom han blev påhoppad. Den gamla vet jag bodde med en annan hane men jag vet inte om han har varit dominant eller så mot andra råttor. Den äldre går att ta ut, han har aldrig bitit mig, men han blir jätterädd när man tar tag i honom. Han går inte att ha på axeln eller nåt utan man måste hålla honom annars försöker han hoppa till buren, om man inte går ut ur rummet med honom, men då försöker han ta sig till nåt bra gömställe så fort det går. Men att skaffa sällskap till den lille och sen jobba med den äldsta mer låter som en rätt bra lösning. Jag vill ju verkligen inte avliva honom men jag tycker inte det är rätt att han ska sitta ensam i en bur resten av livet om han dessutom är rädd för folk.

Absinthe
0

Låter som att du måste tvångskela honom lite så han lär sig att lita på dig, det tar nog ett tag innan han litar på dig, men var bara envis.. =) Härligt att tvångskela råttor, till sist kommer de på att det var ju rätt mysigt ändå.. ;P