Skygga råttor
Jag köpte två råtthonor för två veckor sen. Den ena är framåt och är intresserad när jag öppnar buren. Men den andra är fortfarande skygg och gömmer sig direkt när jag kommer. Jag vet att man ska spendera mycket tid med dem men de går inte när dee vill komma ut! Hur ska jag gå tillväga nu? Ska jag tvinga ut dem eller fortsätta sitta vid buren så de småningom får komma till mig? Jag mutar med godis men då tar de bara godiset och springer iväg o gömmer sig. Så hur ska jag göra?
att muta går, men har du provat att bara sticka in händerna utan att lyfta råttorna eller något, bara låta de undersöka händerna.
Ja det har jag. Och på senare tid så har hon kommit fram och nosat, men inget mer. Men de går väl framåt även fast de går sakta. Jag får ha tålamod! :)
Jag tycker du ska fortsätta med det du gör. Uppenbarligen går det ju med framsteg så det gäller att ha tålamod. :) Sitt vid buren och prata med dem, stick in händerna och låt dem nosa. När de har vant sig med dig kommer de ta det till nästa nivå. :)

Koka lite välling och lägg i en klick smör.Doppa ditt finger i det och sträck in handen så att råttorna kan slicka välling från dina fingrar.Vill du inte använda fingrarna så ta en liten tesked.Jag har fått många skygga råttor att komma fram genom att göra så. De flesta råttor brukar ha svårt att motstå just välling med en liten klick smör i.Jag brukar använda just låglaktos välling från Nestle till mina. Och just om man får råttor att äta från fingrarna så brukar man kunna bygga upp ett förstroende. Önskar dig all lycka till!