Ny här!
Jag har tidigare bara haft hamstrar men nu har jag tankar på att skaffa en råtta! Allt började när jag gick till djuraffären och fick se en ensam, dock stor, råtta. Från början lade jag bara märke till hus söt han/hon var men varje dag så började jag tänka mer på den ensamma råtta. Varje gång jag kom dit så kollade jag till hur han/hon mår och mest så ligger den bara och ser jätte ledsen ut…så jag beslöt mig för att göra lite efterforskning! Jag planerar att gå dit på tisdag för att fråga hur gammal den är, såklart vilket kön också, och hur länge den har varit ensam. Min fråga är nu: tror ni att den kan klara sig ensam nu när den har varit ensam ett tag? Den kommer självklart få mycket mys och massor med kärlek av mig och min pojkvän, som snart blir min sambo. Jag har blivit helt förälskad i den! Hoppas på svar. Tack!
Hej.
Skaffa en till rått-kompis till den är vad jag tycker. Om de i djuraffären inte säger att den verkligen inte går ihop med andra råttor.
Är det en råtta som inte har problem med andra råttor så ska du verkligen skaffa en till! :)
Nej, jag tycker absolut du ska testa att introducera den med en råtta av samma kön. Det är inte så konstigt att den ser ledsen ut för att råttor ska enligt lag vara 2 och 2 om råttan inte är aggressiv mot andra råttor. Det är för att råttor är flockdjur, och en människa kan inte ersätta en råttas kontakt till en burkompis. I början av introducerigen kan det vara lite bråkigt i vissa fall.. Finns bra tips här på RiF om just introducerigen :)
Tack så mycket! Var det jag tänkte, tror det är därför han är ledsen. så jag får kolla runt efter kompis eller prata med de i djuraffären om de kan få in en till om de inte finns uppfödare i närheten. Hoppas inte på några problem :)
Konstigt att djuraffären har en råtta ensam :/ Om det inte finns någon bra anledning då. Vart bor du? Borde finnas nån uppfödare ganska nära :)
#4 dom flesta djuraffärer bryr sig inte om det blir en ensam kvar! Det är ofta så.
#4 Bor i Varberg :) det är lite anledningen varför jag har fått så stark kontakt med den är för att den är ensam och ser så ledsen ut. Tycker inte om djuraffären, de har även gerbiler som har ca 5 cm spån och det får de inte ha heller :(
Nästan hela min idé blåstes bort att av mamma sa nej… Även ifall det är mina pengar så tycker hon att det kostar för mycket men det kostar väl ungefär som en hamster? Kanske något mer. Det enda som kan vara ett problem är plats för min pojkvän kommer flytta hit och det kommer vara en del som ska in och vi har redan två akvarium med en hamster och två gerbiler men jag tror vi har platsen!
Fundera först på om du har plats och tid för ytterligare en slags djur/bur. En rådis behöver minst 0,3 m
2
i golvyta och sällskap som andra har skrivit i tråden! Vill du bli råttägare börja med två prima exemplar från en uppfödare och om du sedan får det att fungera - så kan du kanske köpa/rädda den ensamma råttan sedan. Dett kan låta tufft, men du bör inte köpa djur med hjärtat om du inte är beredd på det extraarbete det kan komma att innebära….
Me. Myself & My Sims
#7 Nja. Hamstrar är överlag ganska friska djur (om man bortser från den hemska papovan). Råttor får du tyvärr räkna med att ta till veterinären då och då (speciellt om det är zooråttor), och att det kan gå på en del. På drygt 2 år har jag lagt ut över 23.000 kronor i bara veterinärkostnad och medicin, på 7 råttor. Så pengar behövs, bara ur den aspekten. Dessutom kräver råttor mycket större utrymme i buren och fler prylar än hamstrar, vilket också kostar mer. Saker kan man visserligen hitta billigt om man har fantasi.
Jo det är nog sant.. bör inte köpa efter hjärtat :/ Det kanske inte var en så bra idé :(
Det var en VÄLDIGT bra idé i teorin! Det visar att du är en tänkande, kännande människa av kött och blod! Någon med ett stort hjärta! Du behöver dock få med dig logiken också 😍
Me. Myself & My Sims
#11 Tack! :D jo logiken är inte alltid riktigt med mig haha men det får jag träna på!
Sen finns ju den där etiska delen, är det rätt att rädda en råtta så att de som gort råttan orätt får mer pengar att plåga andra för?
Men som andra pekat ut, se vad du har plats till och tänk dig noga om.
Jag har väl haft tur med mina råttor som inte blivit så värst sjuka, ena har skadat tassen ett par gånger men efter ett snabbt besök hos veterinären och lite vila i en lite bur är hon sig själv igen, bossig och extremt nyfiken.
#13 Jag förstår verkligen vad du menar… Jag bestämde mig för att jag ska bara köpa hamstrar från uppfödare i framtiden och bör nog göra likadant med råttor. Det blir nog att jag får vänta och se hur det blir med plats senare för det är ju lättare att bestämma bur och djur efter hur man bor istället för tvärtom. Jag har alltid otur med mina djur, båda hamstrarna jag haft tidigare har varit sjuka med troligtvis någon tumör eller liknande och dött efter bara några dagar efter man såg det.