s/black+s/mink=?
Har sökt runt här.. men inte hittat nått :)
rent hypotetiskt, hur skulle ungarna kunna se ut om man parar en s/black med en s/mink?
om man inte vet vad som finns i släkten?
är black så dominant att det kommer slå ut mink färgen helt? :)

Du lär få svarta avkommor, om inte den som är svart bär på mink. Bär den på mink lär det bli svart och mink i kullen.
Det kan också bli andra färger beroende på vad som ligger i generna:)
Mink är en blekt svart, så om inte den svarta bär på mink kommer ungarna bli svarta.
Rent teoretiskt skulle ungarna kunna få alla otickade färger, om båda föräldrarna bär på anlagen.
//Lamina
Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Tänkte förklara lite mer bara. Mink och black tillhör non-agouti gruppen bland färger. Båda är recessiva anlag, vilket betyder att båda föräldrarna måste bära på anlaget för att det ska synas på avkomman. Därför vet man med säkerhet att du kommer få black i kullen eftersom båda föräldrarna garanterat bär på det anlaget. Men för att då få mink måste även den svarta råttan bära på det anlaget för att avkommorna ska bli mink:)
Det har alltså ingeting att göra med att black är dominant, för det är det inte, utan det är som sagt ett recessivt anlag. Utan det handlar om vilka recessiva anlag som ligger i generna hos båda råttorna för att det ska kunna bli något annat än black.
Okej :) tack för svaren :)
men det här med teckning då? tex hooded osv :) hur hänger det ihop? :)
om ingen av föräldrarna är hooded, kan ungarna då bli det om föräldrarna har det bakåt? :)

Teckningar är mycket mer komplicerat än färger, och där brister min kunskap.:P
Men vissa teckningar hänger ihop med andra iaf. T.ex Hooded, European Berkshire och irish hänger ihop om jag inte minns fel. American Berkshire, varigated och capped är en annan grupp. Husky och striped hänger ihop med Roan osv.
Så rent teoretiskt, om båda råttorna är eubk eller irish borde de väl kunna få hooded eftersom hooded hänger ihop med de teckningarna och eftersom hooded redan finns i stammen. Någon får gärna rätta mig om jag har fel:)
Någon annan som kan förklara lite lätt om färg/teckningar? :)
Putt