Tårta/kaka
Hejsan!
Idag firar jag, mina kompisar och familj (råttorna inräknat) min 22 års dag. Självklart ska råttorna få gotta ner sig i lite tårta och kaka, men finns det någon ingrediens som man bör se upp för? Bort sätt från att ge rätt/rimlig mängd dvs :p
Mvh Oskar
De är ju laktosintoleranta, som du antagligen vet, så laktosfri grädde till dem vore ju nåt kanske, om de inte ska ha extremt lite grädde då (om de ska få grädde alls…) Grattis förresten! :D
#1 Jo det visste jag men snällt att du nämnde det, men har just nu ingen aning vad det blir för tårta, i värsta fall får man ju skrapa bort grädden och låta dem komma över det andra (om det nu är en tårta med grädde dvs). :p!
Tack så mycket :D
Fast lite grädde är ju inte direkt någon fara. De flesta råttor är väl bara laktoskänsliga och inte intoleranta som jag har förstått det? Våra tott har fått laktos lite då och då och de har klarat det jätte bra, men då har vi ju vant dem vid små mängder sen de var små och de har aldrig blivit dåliga i magen, inte ens lite. Så du behöver nog inte vara allt för försiktig, de är tåliga små djur :)
Om råttorna är vana med laktos så är det ingen större fara i en liten mängd. Det gäller bara att inte chocka en stackars råttmage om den inte är van sen innan. 🙂
Grattis! :)
Ingen av mina råttor har någonsin haft problem med laktos (det finns väldigt mycket myter om vad råttor tål och inte tål), men om de aldrig har fått det förut kan det ju räcka med en liten klick var.
Tack så mycket för gratulationerna, tårtan gick hem hos dem små liven! :)