liten piggelin
Jag har en liten piggelin här hemma han är så busig att han verkar tycka han inte har tid att få i sig lite välling eller vatten, vad gör ni med små råttungar som har mkt spring i ben? vilka aktiviteter brukar ni hitta på ?
Handbrottning! fjäderjakt, och undersök det nya området ^^
det kan vara nog spännande för en liten att bara följa med på en promenad också :3
Ja, jaga fjäder på pinne är alltid en hit :D Även okokt spaghetti är uppenbarligen tokskoj o.O
ah okey, han fick välling för 2 dagarsedan nu verkar han väldigt kass i magen hans avföring har dubblas i storleken och är betydligt mer ofast än förr, de enda annars ja gett honom är egen muslimix och kyckling :/
nu har min lilla sötnos fått en liten flickvän =) dom gillar att tjivas me varandra o se vem som orkar hålla sig fast i burtaket längst haha och små tossingarna har fått testa o springa fritt SUPERKUL att jaga stackars kattpojken jag har hemma, ser så SJUKT kul ut haha <3
Flickvän? Har du en tjej och kille i samma bur?
vill inte låta elak eller hoppa på men vrf sätta ihop två olika kön r tillsammans när man vet att de blir bebisar? i en annan tråd skrev du väl om lite tips ?nför bebisar? om jag inte missminner mig? det jag tycker är att du ska ha hane + hane i en bur och hona + hona i en annan bur.
// Stephanie och hårbollarna 
jo hade varit kul med bäbisar, för nu blev de en pojke o flicka o inte ett av samma kön ja kunde inte bestämma över det, plus de går att kastrera en hane,
jo visst går det att kastrera men det är en stor risk att söva ett så litet djur :/
// Stephanie och hårbollarna 
#7 "Varit kul med bebisar" ??? Har du ens läst på något om att ta hand om en kul osv?!
Hur gamla är råttorna? De är antagligen redan könsmogna, så om du håller en han- och en honbebis ihop kommer hon med stor sannolikhet att bli dräktig, om hon inte redan har blivit det. Och en så ung hona ska inte få ungar!
Jag tycker att du ska dela på råttorna och hålla tummarna för att honan inte redan är dräktig. Sedan får du fundera på om du vill ha två flockar- en med honor och en med hanar, eller om du vill kastrera hanen.
"Små råttungar" (som du skrivit själv där uppe) ska inte få bebisar! Som #10 sa är hon för ung. Det är för stora risker och i princip vad som helst kan hända under förlossningen samt under tiden hon tar hand om ungarna, hon kan överge dom osv. Verkar inte som du har något syfte med parningen eller fakta. En kull tar man inte för eget nöje. Särskilt inte när man inte tänker på råttans bästa eller har kunskap.
råttor kan föröka sig redan vid 5 veckors ålder, och det kan bli rätt stressigt för båda att vara könsmogna samt att det kan sluta med att du får mer djur än vad du klarar av.
Sedan om du ska kastrera hannen så måste du låta honom vara ifrån honan , har för mig att det var minimum 9 dagar? för spermierna kan finnas kvar så länge även om du tar bort bollarna.
Det är jätte viktigt att du läser på om djur innan du skaffar dem, samma sak innan du bestämmer att 'göra' fler.
Jag har sett siffror på upp till 3-4 veckor innan man kan släppa ihop en kastrerad hane med honor utan risk.