Barnmat?
Hej
våra råttor här hemma får barnmat och torrfoder(som dom inte äter så mycket av) som vi har gjort själva (inte barnmaten) varje dag. men den ena råttan äter inte Torrfoder och slickar bara upp såsen av barnmaten. min syster är emot att de ska få "vanlig" råttmat från djuraffärer. Men eftersom han börjar bli gammal vill jag inte att han ska magra av mycket som han börjar att göra pga maten.
Så min fråga är om man kan ge honom råttmat trots att det tydligen är mycket socker i? just för att han ska gå upp i vikt lite.
Socker är inte bra att de och om du vill att han ska gå upp i vikt så finns det så mycket bättre saker man kan ge istället för en sockerbomb. Dock finns det barnmat som är sockerfri också.
Ex mat bra fetter (lax ex), grönsaker, rotfrukter, kolhydrater osv osv.
Du kan även ge eftra feta nötter och fröer i torrfodret, det brukar vara populärt även för se som ogillar Torrfoder, pumpafrö, solrosfrö, cashew-, hassel- och valnötter osv osv
med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning
Saken är den att han "tröttnat/inte tycker om" barnmat längre. nötter älskar han men frön och müsli är ingen favorit. jag tänkte mer att han kan äta råttmat och sen försöka sig på att äta barnmat igen efter ett tag :)

Hur ser hans tänder ut? Tänkte så att det inte är så att han äter dåligt för att det är något med tänderna?:)
När du skriver "råttmat" vad är det du menar då?
Du kanske skulle testa att ge dem lite mer varierat, och inte bara barnmat? Våra tröttnar på barnmat trotts att de bara får en halv matsked per dag i max tre dagar i sträck utblandat med deras andra färskmat. :) Du kan ge dem sallad, pasta, potatis, kött, fisk ja näst intill allt som vi människor äter faktiskt! Då tror jag nog att du får bukt med problemet :) barnmat är ju rätt trist och inte så mycjet att tugga på så inte så konstigt om han tröttnat. :)
#3 tänderna ser bra ut (av vad jag kan se) han äter ju knäckebröd och annat hårt utan problem. :)
#4 svårt att förklara men det är ju typ havregryn, frön, små färgglada hårda bitar, mm. det är någon blandning som djuraffären beställde(utan pellets). :)
#5 Bra tips. jag brukar ge honom lite rester ibland som han äter. Men kan det ha med åldern att göra med att han inte äter vad som helst? :)
Här är ett förslag på mat. Det är våra råttors middag idag :) Idag bjuds det på kräftstjärtar, musslor, gurka, äggula, päron, äpple, tomat, räkor och så en massa blandsallad i deras lilla salladshäck :) Vi ger dem olika varje dag för att de inte ska tröttna, idag var det inte så mycket kolhydrater, de fick massa spagetti igår. :) sen har de alltid fri tillgång på Torrfoder som är massa olika sädesslag och lite müsli.
#7 det ser ju jätte bra ut speciellt varianten av mat. men kan råttor äta tomat? jag har hört att det inte är så bra.. :)
---->(Syrran)
// Stephanie och hårbollarna 
Butiksmat är inte särskilt bra då är det bättre att blanda egen. De man köper i butik innehåller oftast ingenting av näring
Variation av maten så brukar det inte bli några problem. För det är ju aldrig roligt att äta samma sak dag ut och dag in :)
#8 det har jag faktiskt aldrig hört. Kommer du ihåg vad det var som skulle vara dåligt med det? Inte för att våra är sådär jätte förtjusta i just tomat, det är mest för syns skull och så hoppas vi på att det skulle slinka ner nån i förbifarten men är ju alltid bra att veta om tomat kanske skulle undvikas :)
gaaah vrf kom inte hela min kommentar med x
Här är en bra artikel om vad man ska mata sina råttor med! Finns även ett bra recept på hur man blandar ett bra eget Torrfoder så slipper du köpa från djuraffären:) http://rattor.ifokus.se/articles/4d71456bb9cb46222d059bc8-sa-har-matar-terato
såg en gammal tråd nu från 2007 där en fråga om.tomat och fick till svar att lite är intefarligt men de kan få en allergisk reaktion. samt få sår vid munnen O.o
#14 det kan ju vara bra att veta! Men med tanke på den ofantligt lilla mängd som våra äter är det absolut ingen fara, men känner man sig osäker kan man ju skippa tomat, finns ju mycket annat att välja på :)
jag gav honom en tomat som han nyss smakade på så jag får se om den är uppäten imorgon. :)
Jag tipsar här om min hemsida, har samlat massor med fakta, bilder och tips om mat! Scrolla ner på sidan för att komma till Färskmat. Kan ge några värdefulla tips. :) Dorkey's rats
superbra sida!!
#17 verkligen vilken super sida! Fick oxå en massa bra tips som jag måste bara skriva av och köpa hem lite nytt till lång svansarna!^^
Vad roligt! Tack! Hoppas det hjälper! :)