Råttor iFokus

Råttor

Etikettkostrelaterat
Läst 860 ggr
Refv
3

Kräsna råttor!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Mina små pojkar har visst blivit så bortskämda att de inte vill ha vilken mat som helst… De gillar inte korv, speciellt inte kok/grillkorv. Det måste vara en rejäl korv med minst 80% kött i annars knuffar de bort det direkt! Ingen majs på burk, men kokta majskolvar - ja tack. Frukt måste skalas, annars är det inte intressant… osv.

De vill ha ordentliga råvaror, vilket jag tycker är lite roligt som studerat lite lantbruksbiologi och miljövetenskap och tidigare varit vegetarian i många år. De verkar förstå skillnaden på mat och mat! När jag försöker ge dom något av min sambos halvfabrikat sniffar de lite och går iväg sen. De vill äta samma som mig! Idag fick de tonfisk i vatten, skivad gurka och några hasselnötter.

Utöver det får de selective Torrfoder.

Mina tidigare råttor har varit riktiga matvrak som slukat allt i deras väg.. :b

Är era råttor kräsna och kräver viss mat? Eller att de är "tillagade" på ett speciellt sätt?

Bild: Sven undersöker min tallrik (förra veckan). Han beslöt sig för morötterna och ärtorna. Sparrisen som var från burk var totalt ointressant och hamburgarna provsmakades men verkade inte få godkänt eftersom den lilla "smakbiten" han blev tilldelad blev lämnad direkt för ärtorna… Dressingen var heller inte intressant. Bara äkta mejeriprodukter som keso, turkisk yoghurt och filmjölk godkänns.

[melinih]
1

Haha! Vad gulligt :)

deeremf
4

Jisses låter som du har ett par små Gordon Ramseys där. :P

Neh mina råttor är glupska, kan det ätas och luktar gott kan man räkna med att det är borta innan man hinner säga "det där är min tallrik!"

Mapel
1

Vad märkligt! här hemma är Speciellt allt som är sött eller fett, det kastar våra tott i sig innan de ens hunnit lukta på det! Galningar! Men allt som är lite sådär extra nyttigt är väldigt misstänksamt. Tomat, paprika, morot, palsternacka det skulle de aldrig få för sig att äta!

Bananbullar
2

Här hemma äts det mesta, fast frukt och grönsaker skalar de bort skalen på. 🙂

Grodan
2

Gulligt, kanske… Men…

…att tillåta sina råttor vara kräsna kan faktiskt få ödesdigra konsekvenser, så tänk efter lite innan Ni som ägare ger efter och matar med saker Ni anser att råttorna vill ha.

Fyll inte på torrfodret förrän allt är uppätet, till sista havrekornet.

Mata inte med sockrad mat bara för att råttan ratar det osötade. Vänta ut råttorna. De kommer att äta så småningom.

Lär dem snarare att detta får ni äta idag, inget annat.

Hur mycket, vad är rätt mängd? Lämnar råttan maten kan det ibland bero på att du gett den för mycket. Tänk på att ge lagom eller liten mängd och inte för stor. I förhållande till råttans livssituation och miljö förstås.

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️