torr hud
kan man ta bort den torra smutsiga huden som ar på svansen de ha försvunnit lite o under är det en fin vit svans, äre bara o skrapa bort försiktigt eller?
Skrapa - Nej nej! Det kan böra med skada än nytta.
Det är badning som gäller, tvätta svansen med ex galltvål eller liknande och smörj sedan in med någon återfuktande kräm (mild för barn är bäst) för att återfukta.
med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning
Här finns en tråd med lite mer info: Svanstvätt
Okej tack ::)
Har man riktigt odugliga svansar som inte blir ren vad ma nän gör så finns det ett medel som heter Groomers Goop som används till katter. Har jag förstått rätt så används det av många finska uppfödare och råttägare och det är verkligen ett mirakel-medel :P
Har en 750ml burk här hemma som jag älskar :)
Haha jaså? Jag själv som e finne måst ju köpa de oxå isf ;)
#4 åh, det medlet vill jag testa! Tycker inte svansarna blir rena hur mycket vi än tvättar -,- det ska jag leta efter nästa gång :)

konstigt….mina tjejers svansar var fina länge efter badning oO
#7 inte så konstigt, det beror ju helt på hur rent man håller i buren och hur duktiga råttorna är på att tvätta svansarna.
Ja, mina råttor är riktiga slöfockar och ligger gärna kvar där de har kissat (alltså på hyllplan och allt annat som man kan sova på)… Deras svansar är ofta jättesmutsiga.
EDIT: Skulle man kunna använda våtservetter för barn på svansarna? Köpte nämligen ett par som varför hand och ansikte idag då jag ska resa med tåg imorgon, och sist jag åkte bil med dem (turligen ca 30 min) och gick in för att panta flaskor snabbt, kom jag tillbaks till en nerkletad bur och lite bruna råttor…Uäk!! Men då kunde jag bada dem. Köpte sådana våtservetter för säkerhets skull, ville ha för djur. Men det fanns inte.
#9 Ja kiss på plasthylla är oftast den stora boven! Så är de thär hemma med