Vassa klor
Ett vanligt och såå irriterande problem.. Det är så att mina tre honor har så fruktansvärt vassa klor att jag alltid har rivsår på ryggen och armarna, börjar nu tröttna på det.. Men så är det ju just det att råttor aldrig vill vara stilla, antar att det är samma för alla, så kloklipp känns inte ens som en idé här, om det inte är någon som har något supertips om fasthållning?
Annars undrar jag om det finns någon annan lösning på att hålla klorna mindre vassa? Om det t.ex. finns något att sätta in i buren som "slipar" klorna eller så?
Tack! :)
Har tyvärr inte så mycket tips att ge dig förutom att träna på att sitta still. Vi har fem galna små damer här hemma, och vi klipper klorna på dem regelbundet. Men vi har lärt våra att vara still genom att helt enkelt aldrig släppa ner dem när de spratlar. Man måste såklart vara otroligt konsekvent, och aldrig någonsin släppa ner de om de kravlar omkring. Vi har lyckats med de flesta, nu stannar de upp och väntar när de vill ner, vi har dock en tös som är dom en liten mask i händerna och bara ska krångla men de andra kan ganska hyfstat sitta still nät man håller dem. Utöver det är mitt tips att vara två, en som håller och en som klipper, och i början ge godis hela tiden så det blir positivt. Har Dick inga tips utöver klippa, hoppas någon annan har ett bättre tips :)
#1 Okej! Det där är något som jag också har funderat över, att helt enkelt hålla fast dom och få dom att förstå att det inte lönar sig att kämpa emot. Men jag har varit rädd att de ska bli rädda för mig då och aldrig vilja bli upplyftna.. Men det har alltså funkat för dig? :) I så fall är det ju helt klart värt ett försök!
Det finns en tråd som heter "klippa klor - tips"
kolla i den så finns det olika tips :)
med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning
#1 nja alltså man börjar ju inte med att hålla fast dem, utan du plockar upp råttan, kanske ger dfn lite godis och så stoppar du ner snabbt som ögat innan de hinner sprattla. Och så om och om igen. Och om de börjar sprattla så gör något, börja kittla dem på magen ge dem en puss eller vad som helst som gör de lite överrumplade så att de är still och så snabbt ner. Ju bättre det går desto längre håller du kvar dem och kräver att de är stilla längre. Våra är ju inte stilla konstant när vi håller i dem men de krånglar inte i mer än några sekunder innan de blir stilla och "frågar" om de får komma ner genom att vara stilla. Så länge som du har en bra relation med råttan kommer de inte bli rädda för dig även om du håller fast dem. Vår ena tös tycker inte alls om att klippa klorna och piper och krånglar, men så fort vi är klara och släpper ner henne så blir hon lugn och kryper omkring på oss och är precis dom vanligt. En bra relation förstöra inte så lätt, och råttor är ju otroligt bra på att spela drama queens. Haha :)
#4 Låter smart, det måste jag nog ta och prova!