Råttor iFokus

Råttor

Etikettannonsering
Läst 1406 ggr
Fridborg
0

Intressekoll!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu har min mycket efterlängtade parning ägt rum och vi tror att honan är dräktig! :D

Jag hade en intressekoll för 4 månader sedan men eftersom det har gått så lång tid så tänkte jag att det kan finnas många som inte längre är intresserade, så nu kan man lämna intresse på denna (i mina ögon) underbara kull!

Info:

Mamman: Queen (från Katoz systers rockkull) född 22/6-12. Startvikt: 305g, nu 335g. Rubl slät dumbo. Lite silvrering, en aning rostad på baken.

Queen (hemma kallas hon Lana) är en liten hona med väldigt mycket spring och upptäckande i benen. Hon är alltid först framme vid buren och vill hälsa, oavsett om hon vill ut eller inte! Hon är hälsan själv och det värsta hon råkat ut för är en lätt förkylning. Väldigt stresstålig, åker tunnelbana utan problem och tar in nya platser med nyfikenhet. Hon ställer in sig snabbt och myser, knastrar och pussas. Oerhört smart i introduceringar och är en alfahona utan översittartendenser.

Hon är en liten hona i kroppen med snygga öron, pepparkornsögon med ett nyfiket uttryck. Hennes syskon har visat sig vara små också, så detta går i släkten. Hennes mamma är import från Tjeckien och är också liten i typen.

Pappan: Rajmo (Katoz R-kull). Född 17/11-11. Vikt: ca 550g (dock nyligen gått ner i vikt pga medicinering efter ett bett från burkamrat, han brukar ligga över 600 och är en stor hane). Burmese (ev wheaten) velveteen dumbo.

Rajmo är en mycket lugn, dumsnäll hane. Trots att han är lat och lite klumpig älskar han att upptäcka och följer efter en som en hund. Han har redan blivit pappa till flera kullar med hittills mycket fin avkomma. Han har också hållit god hälsa. Otroligt flocksmart, har tidigare varit hanen som ställer oroliga flockar till rätta. Är också väldigt stresstålig och är en knastermaskin såsom i hemmet och på resande fot.

Då han är en större hane med snygga öron och snygg kropp tror jag att han kommer passa perfekt till Lana och att de kommer balansera ut varann i hennes aktiva temperament och hans lugn, såsom storleken. Det kan hända att ungarna blir små, eftersom det ligger i släkten men kommer troligtvis bli normalstora. Några bjässar tror jag inte att det blir.

Färger som väntas är: Russian blue, russian blue burmese, röd/svartögda siameser. Kanske: Eventuellt kan det komma en svart och magteckningar. Alla kommer bli dumbo och släta och velveteen.

Om parningen satt sig den dagen vi tror är hon på dag 6 eller 7, men inget är säkert. Har inte parningen tagit får de helt enkelt dejta en gång till.

Man kan antingen anmäla intresse genom att svara i denna tråd, PM:a mig eller Mikeiko (kullen kommer att födas och växa upp hos henne, vi är ett team och kommer sköta denna kull tillsammans). Eftersom jag för tillfället har lite svårt att ta mig ut på internet kan man sms:a eller ringa mig på tel-nr: 070 681 92 69 (det är jag som har koll på stamtavlor och bakgrunder). Mikeiko har mer koll över temperament då honan (och för tillfället hanen) bor hos henne.

Vi kommer att prioritera köpare i Stockholms-området om det blir större intresse än födda ungar eftersom vi har som krav att man kommer och hälsar på och för att vi ska kunna hålla kontakt efter köpet. Kommer eventuellt behöva fodervärdar.

Dessa ungar kommer att kosta 300:- och kommer inte bli reggade i SRS men i Mälardalens smådjursvänner. Stamtavla medföljer.

Fridborg
2

Dessa två connectade riktigt bra 💋❤️

Fridborg
1

❤️

Fridborg
4

💋

Fridborg
0

Hon har idag fortsatt att öka i vikt så jag håller tummarna att hon inte är skendräktig!

Apootie
0

Vilka gullegrisar! ❤️

Fridborg
0

Visst är de underbara ❤️ det kommer bli riktiga kärleksbebisar!

Zizza
0

Kära nån vad mysigt de ser ut att ha det ;)

Mvh. Sanne & Djuren

Smullis
0

Vilka mysråttor 💋

/Smull, Fonso, Denzel, Rowley, Lissi, Birk, Kai, Paisley och jag! ♡

Jiqsaw
0

Vilka sötnosar!!

Ursäkta att jag frågar, men vad är "snygga öron" enligt dig? tänker hur man avgör om en råtta har snygga öron eller inte🙂

Fridborg
0

Snygga öron för mig är inte för stora eller små, inte allt för vikta, Queen har väldigt bra öron i det avseendet. Rajmo har inte de bästa men väl inom ramarna i min smak.

Deras öron ser mer vikta ut på bild än i verkligheten :) Ska försöka hitta bättre bilder framifrån. ^^

Elinisa
0

Han håller ju om henne med svansen! ❤️

Jiqsaw
0

Jaja då förstår jag hur du menar! hade för mig att dumbo ska ha så runda öron som möjligt 🙂

Fridborg
0

#13 Ja ❤️ De har kommit så himla bra överens, men idag ska de säras på och han ska flytta hem till mig. ^^

#12 Finns olika örontyper i dumbo med :) Det finns olika "spetsar" men de ska helst inte ha några veck, vilken örontyp det än gäller (har jag för mig) :)

Fridborg
2

Nu har Lanisen gått upp till 353 gram! Håll tummarna att det inte bara är en skendräktighet! :D

Fridborg
1

Vill också passa på att berätta att jag har bättre tillgång till internet nu så vill man visa intresse i denna tråd så går det bra också :)

Elsis_00
1

Tänkte bara sätta en tass här också så jag ser vad som händer :)

Fridborg
3

Igår hade hon en viktökning på 62 gram! Nu sticker en liten bebisbula ut på sidorna också, bilder kommer sedan! :)

Födseln räknas om 5-7 dagar

Fridborg
6

Liiiiten bebiskula!

Elsis_00
0

Åh :-)

Kaiia
0

tass, vill se söta små bebisråttor :D

Sajtvärd på Lajv och medarbetare på Ätstörningar :)

[pepparkatt]1
0

Spännande!!!

Fridborg
0

Nu har hon gått upp till 370 gram efter ett par dagars stiltje på 360 gram. Ingen speciell bebiskula att tala om, så antingen är hon skendräktig eller så blir det en väldigt liten kull :) Trodde de skulle komma idag men vi får nog vänta tills onsdag eller senare :/

[juunii]
0

Älskar när pappan håller om mamman med sin svans!! 😍

[Miss_björnbär]
0

Så spännande :)

Fridborg
4

Vikten går upp stadigt nu, nära 10g om dagen, så någon gång under nästa vecka kommer de nog, vi var lite för tidiga i beräkningen :P

Elsis_00
0

Hur går det? :-)