Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 892 ggr
chade
0

Piss-råttor

Jag har aldrig haft det här problemet med råttor innan varken honor eller hanar, men mina nya grabbar luktar så sjukt mycket kiss. Jag tycker att jag städar buren ofta, och byter kissiga grejer samt torkar hyllplan osv. Men ändå så luktar dom fruktansvärt, vilket inte är så populärt  när jag vill gosa och lukta 🤓 Det är inte själva buren som stinker, utan råttorna i sig när man är nära dem. Har badat dem och använt djurschampoo utan resultat, lukten blir något dold men finns där ändå. Trotts mina försök att hålla rent i buren så är en av dem helt gul av kiss på magen jämt, det är lite smått äckligt också. Det är ju nästan så att de kissar, och sen lägger sig i det så att det sugs in i pälsen 😕

Har ni något bra tips på att få bort lukten/envisa kissfläckar i pälsen? Tycker ju synd om dem när de luktar kiss och blir missfärgade..

Små stjärnor lyser också i mörkret.

[Emelie321]
0

Oj, vilka små sluskar! 😃Är dom toatränade? Det kanske kan hjälpa om dom inte är som mina grabbar, bajsar i lådan men kissar lite överallt i buren 😐

Hur gamla är dom?

Annars kanske borrisdörrmatta eller något liknande på golv och hyllplan kan hålla dom lite fräschare om dom bestämt vill lägga sig i kisset, eftersom det mesta kisset snabbt sugs in i tyget, och dörrmattorna håller lukten borta rätt så bra har jag märkt. Bara tvätta av och lägga tillbaka vid behov :)

nlinds
0

borrisdörrmattor är skit bra ! (ursäkta språket) . Jag använde det i min hemma gjorda bokhylla som vart omgjord till råttbur. Det absorberar bra plus att om dom börjar lukta är det bara in i tvättmaskinen :) Men de hade alltid flera toalätter i buren som de kunde göra ifrån sig i :)

"After every storm, comes a rainbow" Regnbåge

Min blogg, titta gärna in ! http://www.nattstad.se/mikomi

chade
0

Jag har en toalåda åt dem, och kör redan med borrismattor i botten.
dom lär väl vara runt 4 månader.

Det som är det största problemet tror jag är just sputniken, det är deras favoritplats, och kissar där inne, har försökt lägga in filtar och sånt som ska suga upp.. men det puttas bara ut. Det ända som duger är strimlat papper, och det blir riktigt snuskigt efter bara någon dag.. En tjock klump av blött papper och kiss. Så nu är strimlat papper bannlyst från buren sen någon vecka tillbaka.

Vill helst inte ta bort sputniken heller, just för att  de gillar den så mycket. 😕

Sara FE
0

#3 De behöver ju ha material att boa med också. Det som släpas in i sovrummen brukar behövas bytas ofta. Du kan ju helt enkelt se till att tömma sputniken på papper varje dag, och ge dem nytt.

chade
0

#4 Hade jag haft papper som jag skrev, så måste jag byta oftare än en gång  om dagen, och jag har fleecebitar och sånt i buren som de kan boa med om de vill. Men som jag sa, de gillar det inte. Och jag vill inte använda strimlat papper just för att det blir äckligt redan efter en dag, och jag känner att det inte är ultimat att gå och byta flera gånger om dagen.

Cederin
0

#3 Haha åh nej har samma problem. En filt i sputniken får vara kvar max en dag, sen ligger den nerputtad på marken och sputniken är fylld med kiss. Efter att dom knuffat ut filten ångrar dem sig och drar in närmsta hängmattan, tuggar på & boar med istället 😭

Medarbetare på Naglar och Hår

mikeiko
5

Jag har faktiskt gjort en massa hål i botten på min sputnik, för att det ska bli ventilering och inte en kisspöl. Använder tidningspappersremsor i den, men de torkar rätt fort just pga hålen :)

Sara FE
0

#7 Mycket bra idé! :)

chade
0

#6 Jäkla råttor alltså, mina kastar ner filtarna. Rakt i toalådan, så jag kan ju bara tänka mig vad de tycker om dem 🤓

#7 åh, det var ju smart, vad gjorde du hålen med?

Apootie
0

Mina är också riktiga pissråttor!! De vägrar att kissa mer än två centimeter från sovplatsen, men bajar i toalådan (äntligen!! 😃)(eller ja.. oftast…😇)
Mina luktar också mycket kiss och jag brukar ha en liten tygbit på hyllplanet så jag kan byta ut oftare, så luktar det lite mindre. Har BORRIS-mattor, men tyvärr känns det som att det bara går igenom dem och hamnar under (även om de suger upp mycket också!) så beroende på bur kan det lukta väldigt illa ändå (har en bur som det verkligen luktar hemskt i om man har BORRIS-mattor. Men har den inte ofta, utan som bur när jag är hos mina föräldrar, tur som är)

dorkey
0

Prova duscha med Barnängen's schampoo (aloe vera eller pärlglans) och borsta lite med en tandborste. Ha lite balsam i efteråt också. Mild, återfettande, glansig len päls och luktar muuuummmaa 😘

Funkar även kanon på hundar, just sayin' 😉

Sara FE
0

#9 En vanlig borrmaskin borde funka bra, har gjort hål i plasthyllor med en sådan. Se bara till att fila ner eventuella vassa kanter. :)

chade
0

#12 Ja jag får testa det!

Ceciliaolucifer
0

Nu hamnade jag här av ren slump men min första tanke är, dock utan att veta vad en sputtnick är, att göra sputtnicken till en toalett? Är det möjligt? :)

mikeiko
0

#9 #12 Jag hade ingen borrmaskin då, så använde en sån skruvmejsel som är som en pik, och bara stack igenom. Fick ta i lite, men det gick och blev bra storlek på hålen :)

chade
0

#14 nja, det är en typ boll med tre öppningar som hänger i taket, ett sovhus. Så jag vill helst inte ha den som en toalett xD plus att allt hade bara skvätts ut och använts som sovplats ändå :P

#15 typ en syl eller? :P

mikeiko
0

#16 Ja, det kanske de heter xD

Nog lättare med borr, dock :)