Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 1483 ggr
kingston&charlie
2013-05-03 22:07
0

Stor blåsa :(

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Chilli har fått en stor blåsa på ena tån på baktassen man kan säga att det är på "tummen" för kanske tre veckor sedan var det bara en liten svart prick men nu har den blivit mycket större nästan lika stor som tän :( vad ska jag göra? behöver man gå till vetten eller kommer den försvinna av sig själv utan att man gör något? 

Här är en liten bild, hoppas man ser.

Mezzzanina
2013-05-03 22:16
0

Hmm mystiskt.Ser nästan ut som en fästing. Är du säker på att det inte är en fästing? 

Om det inte är det så skulle jag nog kontakta en veterinär om jag vore du, för det där ser infekterat ut runt om.

kingston&charlie
2013-05-03 22:19
0

Nepp det är inte en fästing. Den är blålila och verkar inte göra ont alls. Bör jag kontakta veterinär i alla fall?

Mezzzanina
2013-05-03 23:34
0

Jo det tycker jag att du skall göra.Det ser infekterat nere vid fästet på  blåsan, så en veterinär borde nog ta en titt på det där tycker jag.

Elinisa
2013-05-03 23:37
0

Ser ut som en sån blodblåsa man brukar få på fingrarna om man klämt sej. De brukar torka ihop& trilla av såsmåningom.

..undrar om det är något sådant..? Samtidigt lite märkligt att det började som en prick för såpass länge sen för att sen växa& bilda en blodfylld blåsa..

Om du inte får något svar här av någon som med säkerhet vet, så kan det ju vara ide att rådfråga en veterinär.

Jag skulle ha tänkt att bättre vara på den säkra sidan& höra sej för än att gå& oroa sej att blåsan ska gå sönder, börja göra ont, bli infekterad el på ngt annat sätt ställa till med problem.

zickan
2013-05-04 03:31
0

Ja det ser nästan ut som någon blåsa av något slag. området runt omkring ser lite inflammerat ut?. eller är det bara kameran som spelar spratt? men jag tycker det ser ut som det är rodnad, nästan tom nån skrap skada under den.
En sak du kan göra om du vågar själv. Är att göra en nål steril sedan putta håll på den. Kommer det ut vätska är det troligen nån form av blodblåsa, abcess eller liknande. Då är det bara att rengöra och låta det läka. 
Kan även vänta ut det att läka av sig själv eller be en veterinär titta på det.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

kingston&charlie
2013-05-04 10:05
0

Tack för alla svar :) Det blir nog en sväng till veterinären nästa vecka då! :/