Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 1133 ggr
[ThatsDeepßro]
2013-05-03 17:19
0

Löss..

Hej!

Märkte igår att min ena flock råttor åkt på löss.., flocken består av Alice och Skrollan. Jag är 110% säker på att det är löss, men skall ändå uppsöka veten för en koll. Min andra flock är säker och har inte fått några löss alls. Men antar att jag bör avlusa dem med ifall att och för att minka risken för att lössen skall återkomma

Sen är jag nyfiken på Dermocan då jag läst lite om olika medel, någon som testat detta och har något att säga om det?

Mvh Oskar

[mansolsson57]
2013-05-03 17:21
0

man kan bara vara 100% säker

chade
2013-05-03 17:27
0

Har aldrig hört om det medlet, de flesta här rekomenderar stronghold. En droppe i nacken på alla råttor, sen är det klart lixom!

Små stjärnor lyser också i mörkret.

[ThatsDeepßro]
2013-05-03 19:52
1

#1 Det är ett talesätt, men du kanske var ironisk! :)

#2 Men jag antar att veterinären skriver ut det då efter kollen?

[Emelie321]
2013-05-03 20:23
0

Jag skulle också rekommendera stronghold.

Advocate fick jag en gång utskrivet, och lössen var snart tillbaka i full styrka, så det skulle jag inte vilja få igen.

Ett tips är att väga alla råttorna i båda flockarna och skriva ner vikterna på ett papper som du tar med till veterinären, eftersom antalet droppar kan variera beroende på råttornas vikt. Så slipper du ta med allihop.🙂

Jag gjorde så sist och hade bara med mig den värst drabbade råttan till veterinären så att dom kunde se lössen.

(Jag avlusade förövrigt den flocken som var lusfri samtidigt, för säkerhets skull)

wintermynta
2013-05-03 21:53
1

Löss har olika äggkläckningstider så oavsett medel bör man behandla två ggr. Alla råttor ska behandlas.