Överraskande teckning!
Falgus bebisar växer så det knakar och jag har sett att fem av dem är rex. Könsfördelningen är jag inte helt säker på än. Alla utom en unge är tingade :)
Men nu när pigmentet börjar komma ser jag att hälften av dem har bläs!
Pappan bär visserligen på roan men det finns ingen roan så långt man kan se i Falgus stam. Visst, det kan föras vidare utan att det syns men att det skulle slå igenom i halva kullen?
Och om de inte är roan, vad är de då?
If you fight love, you're always a loser
Ja det verkar ju märkligt! I detta skede ser det ju onekligen ut som en striped roan… Är Falgus stam komplett eller finns det någon lucka någonstans?
Den är komplett så vitt jag vet.
Märkligt! Har inget vettigt svar, men detta skulle kunna bli en väldigt intressant tråd!
Vore ju faktiskt sjukt snyggt med bläsade hoodeds, om det nu är/kan vara det!
Haha ja jösses, Melissa berättade att det synts till bläsar i hoodedkullen, lät lite märkligt! Men jag tror det är roan. Hur ser bläsen ut framifrån, har du någon bild på det?

Finns roans som legat 16 generationer bakåt som tittat fram i kullar, så omöjligt är det inte.
Som jag hört en del säga - recessive are forever…
Ja roan är en rätt tuff gen som kan ligga gömd i många generationer. Därav en del som verkligen inte gillar det. För har man väl fått in på en linje är det svårt att bli av med det helt.
Jag är också helt hundra på att du har roan där i kullen.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
Den ser ut som roan. Och roan är svårt och avla bort. Jag kämpar med det :-)

Ja, roan är en väldigt vanlig gen, det är därför den är lite svår att avla bort. (den är alltså inte. "starkare" än andra gener i sig utan helt enkelt sjukt vanlig så den har större chans att "överleva" i flera generationer och sedan slå igenom). Man kan se en viss skillnad på ögonen redan i det här stadiet, roan ska ha som en röd prick i mitten på ögat medan svartögda inte har det. Men inte helt enkelt att se. När de öppnat ögonen blir det lättare!
Älskar mina stora små vänner..
Kan dom inte helt rätt och slätt vara bläsade? Eller måste det vara roans? I vilket fall är dom väldigt, väldigt söta <3
Den på bilden ser ju nästan ut som en hooded med bläs
Där allt som har med motorer är samlat
http://bilslakt.se/Forum
Ja, själva ryggteckningen är faktiskt väldigt lik en hooded, men kan ju vara en striped roan också. Hur se de andra bläsade bebisarna ut? Har de också en hoodedliknande teckning på ryggen? Som sagt, bilder framifrån skulle nog hjälpa en hel del!

Ja, men absolut, de kan ju vara bläsade hoodeds med. Finns några bläsar/pannfläckar i stamtavlan.
En vanlig skillnad är att roan har mer vitt vid käklinjen. Här är en exempelbild, där man ser att roan ofta har mer eller mindre vitt på nedre kanten av ansiktet: http://uploads.ifokus.se/uploads/e31/e311f63872c9d7a9f44a95d839bc34fe/img-8656.jpg
Bläsade hoodeds ser oftare ut så här:
http://www.spoiledratten.com/_uimages/blazed.jpg
..och så här:
http://www.lux-rotter.dk/uploads/4/7/3/2/473242/4999448.jpg
MEN för att jävlas, så kan de även se ut så här:
http://i753.photobucket.com/albums/xx174/bluefunkslave/website/Aster.jpg
Så det är lite svårt att säga. Men ja, man kan ju kika lite på den vita linjen och t.ex. hur långt färgen går ut vid frambenen och så, det kan skvallra lite.
Jag vet hur jobbigt det är i det här stadiet när man bara vill veta vad alla är för något! Men en tröst är väl att det kommer synas tydligt, tids nog. ;)

Men min spontana känsla när jag ser bilden är roan faktiskt!
Så här ser för övrigt genetiken för roan ut:
Ro = Ickeroan
ro = roan
Eftersom roan är en recessiv gen så vinner stora Ro(ickeroan) över lilla ro(roan) så man måste ha två ro för att bebisen ska bli roan.
Om man har två föräldrar som är bärare av roan blir resultatet enligt nedan. (De röda är mammans gener, de blå är pappans) och det som är inom rutorna är alltså ungarna som fått olika genuppsättningar för roan från sin mamma och sin pappa.
25% blir RoRo, alltså inte roan och inte bärare
50% blir Roro, alltså inte roan, men bärare
25% blir roro, alltså roan
4/8 är alltså lite mycket ja, men samtidigt ska man inte se siffrorna ovan vara huggna i sten utan det är ungefärligt utifrån hur det ser ut med föräldrarnas anlagsuppdelning i könscellerna. Om det är många ro-spermier som lyckas ta sig till äggen så har de ju större chans att bryta igenom helt enkelt, och ungefär hälften av honans ägg har ju i det här fallet ro-genen.
Så vad vet jag, det kanske finns en inbyggd "turbo" i roangenen eftersom roan verkar vara en sån rackare på att aldrig avla bort. :P Nä, men omöjligt är det förstås inte, det finns mkt man inte vet om hur olika gener påverkar andra funktioner. ro-spermier kanske är snabbare, haha! :P
En striped roan är för övrigt genetitiskt sett en "Hooded roan":
http://ratvarieties.com/type/striped-roan/
För mig ser bilden ut som en självklar striped roan så ska bli kul att se en annan bild :P
#13 riktigt snygg jämförelsebild på en husky och striped där! Visar ju verkligen hur man ser skillnad på de båda teckningarna! :P
med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning
Spänningen stiger helt klart. Avslöjar ju lite också om Falgus bakgrund i så fall om det är roan, hennes stamtavla är ju inte superlång
Där allt som har med motorer är samlat
http://bilslakt.se/Forum
Om de nu är roan så borde de vara striped eftersom de "borde" vara hooded.
* dubbelpost *
#17 ja en striped är det helt klart på din bild, husky har ju färg mycket längre ner på sidorna så är det roan är det striped.
Mycket intressant :)
#6 Tekniskt sätt så kan en recessiv mutation föras vidare i all oändlighet med lite tur. Men man kan lätt avla bort en mutation från en linje också.
Jag tror mysteriet är löst… Och eftersom pappan KANSKE är dumbobärare så har vi väl sju av åtta dumbo också.
Gah 🤤 Dumbo roan!! ❤️
Ni som kan, är det en dumbo på bilden? I så fall är det en striped roan dumbo rex. Verkar som om det enda vi INTE fick var vanliga hooded.

Men sådär söt kan man väl inte vara!! :O Ja, jag håller helt med, ser ut som en liten striped roan dumbo rex!

#20: Ja, men visst är det så. Den är lika recessiv som alla andra recessiva gener. Den har väl helt enkelt bara större chans att dubbleras fram eftersom den är så spridd. Betydligt lättare att "tappa bort" mindre vanliga varianter. Och här är det ju inte så konstigt, heller, är inte så många uppfödarnamn i stamtavlan på mammans sida och då kan man nästan räkna med att det finns en zoois inte allt ftör långt bak. :)
Är det bara jag eller syns inte roan ögat ganska rejält på den senaste bilden också? :D Det en röd fläck mitt på ögat när man tittar noga, eller är det pga motljuset?
Indeed dumbo är det där helt klart och jag blir inte alls kär.
Jo, jag tycker också att roan-ögat syns tydligt. Falgu är dumbo, och vi visste att Sniff skulle kunna vara dumbobärare. Så där är vi inte lika överraskade. Jag har bara sett en säker flicka.
Vad spännande! 😃

Mvh Stephanie