Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 518 ggr
[EllenAlicia]
0

hemskt..

Min kompis lilla syrra fick nyss råttor.. bara ''sådär''! hon kan inget om dem och hon köpte dem från djuraffär… De bor i en liten hamsterbur med skitmat och inget hus.. hemskt😢

Min kompis har försökt att säga till dem men dom fattar inte och säger bara emot allt hon säger. 😮

Va ska vi göra? vi kan inte låta dem ha dem i en liten hamsterbur och sånt!! 🥵

[YukiOni]
1

Anmäla till jordbruksverket?

Chese
1

Har ni pratat med hennes föräldrar och visa reglerna från jordbruksverket?

[EllenAlicia]
0

#2 ja… men hon bara ''jag har inte råd just nu'' och vanessa bara: ''men vrf köpte ni då råttorna'' och hon bara: ''hon ville ha dem''

#1 mmmh..

Chese
4

okej :( har du bur och plats för dem.. ett allternativ kanske är att du har dem tills hon har en passande bur, annars så kanske "hota" att anmäla. Kan dina föräldrar hjälpa dig?

[EllenAlicia]
0

#4 min mamma HATAR råttor, och jag skulle inte heller ha nån stans att a dem :P och hennes syster och halv mamma skulle aldrig gå med på det.. :/ Nja mina föräldrar bryr sig inte om djur så mycket och de tycker inte jag ska bry mig om sånna saker.

Systern har haft en hamster innan och den tog hon inte heller hand om och när den dog så var hon glad för hon kunde sälja sakerna och få pengar.. samma när deras hund dog- hon tyckte det va bra för att då fick hon pengar.. har hon inget hjärta? Hon är bara 6 år oxå. :/

Zakaraa
1

Hur gammal är systern som har råttorna? Är hon minderårig så faller ägarskapet på föräldrarna och det är deras skyldighet att de följer lagen så är de omyndiga är det föräldrarna du bör prata med.

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

[EllenAlicia]
0

#6, 6 tror jag

Zakaraa
4

#7 Då behöver du inte oroa dig för att systern ska bli sur för då är det rent tekniskt sett föräldrarna som äger djuren.
Om du visar hur lagen (L80) ser ut för föräldrarna så kommer de säkert visa ansvar för de djur som de köpt in. Om inte så kan man helt krasst anmäla dem som nämnt ovan. :)

[EllenAlicia]
0

#8 jo men hon har ju inte råd med en bur som är laglig just nu. Så säger mamman.. vanessa har sagt till dem flera gånger men hon säger "sluta att du kan allt om alla djur Vanessa" :( och när hon sa va de skulle äta sa hon bara "men jah vill inte mata den med det.." Hon fatta bara inte

Zakaraa
4

#9 Om hon är minderårig så är det föräldrarna som äger djuren och deras skyldighet att följa lagen. Det är det ansvar de tog på sig när de köpte råttorna. Det är bara att hänvisa till lagen så behöver varken du eller Vanessa få snorkiga kommentarer tillbaka :)

En sak att säga emot privatpersoner som du och Vanessa men en helt annat att inte följa lagen (som för övrigt är dålig som den är med bla bursmått osv)

Så om inte föräldrarna tänker följa lagen så skulle jag faktiskt råda dig att anmäla, det kan man göra annonymt så ingen behöver veta att det är du, jag eller någon helt okänd som gjort det. Vet du inte hur man gör eller inte vågar själv så kan du ju fråga någon av dina föräldrar för det är ju inte acceptabelt att hantera djur hur som helst, det är ju därför det finns en lag :)

[EllenAlicia]
0

#10 tycker samma!

Chese
0

http://www.lansstyrelsen.se/Sv/Pages/default.aspx tror du ska välja vilket län de händer..

Ni andra är de rätt ställe? (länsstyrelsen)

Zakaraa
2

Hur anmäler jag dålig djurhållning
en artikel vi har här på Rif 🙂