Råttor iFokus

Råttor

Etikettråttägare
Läst 794 ggr
mieeow
2013-04-19 11:14
0

Koppel?

Hej! 

Jag har nu pillat ihop några selar till råttorna, efter den där 8-modellen. jag får på dem, även om det inte är super älskat, så går det utan problem. men mitt problem är; hur hårt ska man spänna? jag spänner så mkt att jag känner "om jag spänner mer så kommer det göra ont" och ÄNDÅ kommer de ur den!

Häromdagen hade jag ute en av hanarna, vi satt i solen och tog det lugnt. Och selen satt på största delen av tiden, men efter att han suttit bakom mig en stund så märkte jag efter ett tag att han hade pillat av selen :(

Jag vill ju inte spänna så jag gör illa dem, men om det finns risk att selen åker av så känns det inte säkert att gå ut med dem, vilket jag gärna vill. 

Hur mycket spänner ni? finns det någon annan modell som sitter bättre? Kan någon visa lite bilder kanske?

Zolah
2013-04-19 12:13
0

hmm, Kluring. jag vet ju inte hur en 8 sele riktigt ska se ut , du har inte gjort den fel någonstans?
Jag vet som regel när det kommer till katter så ska ca 2 fingrar komma igenom, du kan ju annars testa en råttsele som ser ut som en väst, inte poppis hos mina råttor men om man vänjer dem kanske det går.

chade
2013-04-19 12:25
0

jag brukar göra så att den där ringen man trätt igenom snöret i, är på råttans bröst, så att det blir ett kors av snöret på bröstet så trycket hamnar där. då kan man spänna mer utan att det gör ont, och inte strypa råttan heller. om du förstår vad jag menar?

Små stjärnor lyser också i mörkret.

mieeow
2013-04-19 13:22
0

#2 jag försöker göra det, men selen glider lätt runt när de rör sig, och är rädd att det ska bli löst runt kroppen och spänna runt halsen. 

#1 Ja, jag vill alltid ha ett litet mellanrum, men har testat lite olika, de kommer alltid ur den :( fastän det känns för tajt när jag spänner på den. men jag kanske kan testa en annan sorts sele… jag har kollat på bilder och är rätt säker på att jag inte gjort fel.

Zakaraa
2013-04-19 13:26
0

På din beskrivning i #3 så låter det som att antingen har du gjort selen fel eller så har du satt på den fel för en 8-sele som sitter rätt Kan inte glida runt så sen sitter runt nacke och skuldror/rygg med korset på bröstet/magen

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

mieeow
2013-04-19 13:55
0

jag ska ta en bild på den, både när de sitter på och utan, så kan vi se om det är det som är felet :)

mieeow
2013-05-01 16:13
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Sorry att det tagit så lång tid, men här kommer lite bilder på kopplet. :)

här är en bild endast på kopplet

mieeow
2013-05-01 16:13
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

och en där det sitter på, detta lyckades han få av sig strax efter att bilden är tagen.