Råttor iFokus

Råttor

Etikettråttägare
Läst 1668 ggr
Bumsibum
0

bäst att köpa ?!? .. =)

jag vill köpa råttor, helst 2 honor :)

har hört att det inte är bra att köpa i djurafär, stämmer det eller?

eller vad tycker ni om det ?

e de ett måste och köppa dom hos en uppfödare ? :)

idaleck
0

inget måste men det är helt klart att föredra.. personligen skulle jag inte köpa i djuraffär. Vill ha koll på djurets bakgrund och att seriös avel ligger bakom.

Ladyinred
0

Ja när du har möjlighet till flera uppfödare nära dej så tycker jag att du ska utnytja den. Det finns så många nackdelar och så mycket som kan gå fel med zooråttor från grosister. Men jag e lite för trött nu och är säker på att nån annan förklarar mer ingående. Om inte annat skriver jag i morron.

Absinthe
0

Det är inte ett måste att köpa hos en uppfödare men allt beror ju på vad man förväntar sig utav sin råtta. Du får oftast mer jobb med zooråttor då de inte alltid är så hanterade och tar längre tid att få dem gosiga. Uppfödare hanterar råttungarna varje dag och man får en bra start med råttorna genom att de nog är tryggare och har fått bättre mat. De är även lätt att få ohyra med råttorna från zoo och även lätt att få sjuka djur.

Jag rekommenderar definitivt uppfödare framför zoo.. =)

Bumsibum
0

okej… :)

tack för era svar :)

LeTigre
0

En stor fördel med uppfödare är allt det stöd du får, du kan alltid vända dig till uppfödaren om det är något du undrar eller om något går fel.

LeTigre
0
Bumsibum
0

ok, jag tycker inte de värkar va så lätt och hita en uppfödare :(  så svårt när man inte har bil.. visst de finns ju tåg.. men

de värkar som uppfödare gillar att göra enfärgade råttor, jag ade velat ha svart o vita eller grå och vita eller något.. det finns på zoo iaf..

Absinthe
0

Det finns visst uppfödare som får hoodeds, roan och andra teckningsvarianter. Behöver heller inte finnas just där du bor, transport brukar gå att lösa rätt bra.. =)

Bumsibum
0

aha okej då.. :)

Kleverin
0

tycker inte jag det ser ut som.. klickade bara på de tre som började på A, men alla tre hade ju flerfärgade råttor med.
DU gör som du vill såklart, men nu vet du vad vi rekomenderar. Det är dessutom mycket större chans att du får friska råttor ifrån uppfödare än från zoo. Syd att säga, men nästan alla (utom en) av de råttor jag har haft från zoo har haft stora besvär med luftrören och lungorna. Mindre vetrinärkostander med friska råttor.:-)

Bumsibum
0

okej… :)
tack för rådet.. då lär de nog få bli uppfödare då..:) ska bara hoitta nån bra hehe ! :)

Ninja
0

En råtta från uppfödare är absolut värd de extra pengarna resandet kostar. :)

Bumsibum
0

okej…:)

ja man vill ju ha bra råttor för pengarna då reser man ju häldre än att köper nånstans nära i en djurafär å så e de skuma råttor

Bullerbytjejen
0

sen måste jag tillägga att en helfärgad säker och mysig råtta från uppfödare är hundra gånger bättre än en panikslagen inavlad råtta från zoo, inte sagt att det behöver va så, men chansen finns ju vilken inte finns hos en reggad uppfödare, sen dom du talar om dom gråvita (roans), dom blir ju ändå i stort sätt vita sen när dom blekts, så du kommer ju ha en helfärgad i slutändan ändå nästan. Sen är det risk att dom har sämre imunförsvar också då det är roans och avlade för zooförsäljning, och kan även dö i förtid av brustna blodkärl.(?) då dom inte riktigt har koll på vad det avlas på oftast.

Det bästa för en råttägare ..speciellt en förstagångsägare ..är att ha en på pass social och trevlig råtta som möjligt, och då e chansen störst hos en uppfödarråtta :D Kostar lite mer vid inköp, men helt klart värt pengarna, när man sitter där med en råtta som är så social och mysig :)

Bumsibum
0

jasså de visste jag ej :/  tack för du sa de!! :)

okej då vet jag de, tack =)

Bullerbytjejen
0

kolla tråden "när bleks roan" så ser du hur dom ser ut när dom växer upp så att säga :) Och jag lovar dig du kommer inte ångra dig om du väljer uppfödarråttor, bra hjälp får man om man undrar nått vilket man vääldigt sällan får på zoo, då dom knappt vet nått om råttor tyvärr..

Bumsibum
0

okej :)

ok, ska kolla!!:)

hund_katt
0

problemet med djuraffärer, är att de flesta som jobbar där, inte haft bra kontakt med djur innan. de jag träffat har både varit de som haft många djur i sina dar, och andra som aldrig haft några djur. jag märker direkt att de som haft djur innan, är mycket bättre än de som aldrig haft innan.

värnamoozoo köper ägaren in råttor (och andra gnagare med) och har dom ett tag och gör dom handtama. mina råttor köpte jag där då min pappa inte orkar leta reda på en uppfödare… :/ , de två första var riktigt tama och kom fram och hälsade, hoppade upp i handen m.m. sen dog en ena av järntumör… vilket kanske är lättare hänt när man köper råttor i en djuraffär… och köpte sedan en ny där. men den gången hade de renoverat och inte haft tid till att göra de så handtama. råttorna kom ju fram och så, men inte så mycket för att hoppa upp i handen, räddare för plötsliga rörelser än vad mina första var. misstänker att den som var bror till den som dog har fått skabb med. vilket jag tror den haft ett tag… men kan inte säga säkert. han kliar sig inte så mycket som han borde göra, men jag ser sår. och såren är inte lika dana som på den som fick järntumör…

jag föredrar nog att köpa hos en uppfödare för att slippa dåliga händelser…

Black Veil Brides ~ Slipknot ~ Three Days Grace ~ Falling in Reverse

zickan
3

Jag tror trådskaparen har kommit på var denne skulle köpa råttor. Tråden skrevs 2008. Så jag tror inte du kommer få så mycket svar.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

hund_katt
0

oj, märkte det också nu 😃

Bumsibum
1

hehe, tack, ja råttorna finns inte mer idag.. 😕…. (gick bort 2010)har möss nu, fast råttor står nära i framtiden igen! 🙂

WarMinerTool
0

Bumsibum. Hur är det att ja möss? Dom är väl ganska skygga?

Vad du än gör, tryck inte på Alt och F4!

zickan
0

#22 nej det är dom inte. Lätthanterade om de är från bra uppfödare som hanterat ungarna under uppväxten. Annars är det som med råttor. Köper man från zoo/grossist så är det en chansning om de ens går att ta i och olika på hur mycket man måste jobba med dom för att de ska gå att hantera utan försök till att springa iväg.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

hund_katt
1

Möss är söta, och små. Varje gång jag ska till nån som har möss, ttämker jag mig att dom är lika stora som gerbiler ungefär, sen när jag ser dom är dom knappt hälften så stora som en gerbil…

Bumsibum
0

dom är små o söta, lätt o få tama…. (kanske inte lika lätt som en råtta) men ändå betydligt lättare än tex en hamster… o roligare djur med.. jag gillar möss mkt.. ! råttor o möss! 😘