Råttor iFokus

Råttor

Etikettkostrelaterat
Läst 342 ggr
Daydreams
0

Zooaffär

Är så fruktansvärt arg. Var och hämtade en liten råtttjej hos en familj idag som inte kunde ha kvar henne pga allergi. Jättego familj som jag verkligen tror har gjort sitt allra bästa för råttan. men det var ju inte så lätt med informationen dem hade fått.

Djuraffären rekommenderade att de bara skulle ha 1 råtta då "djuren inte blev tama om dem var två"

Råttor ska äta gnagarpellets, hamsterblandning och hö.

De ska ha sågspån / kutterspån som bottenmaterial

Jag ringde till djuraffären ifråga och pratade med dom. Ifrågasatte att dom rekommenderade folk att bara köpa en råtta. Informerade om att det enligt djurskyddsverket är olagligt att hålla en råtta ensam om det inte finns speciella skäl.

Hade hon ingen aning om… Ifrågasatte gnagarpelletsen och om hon inte visste att en råtta helst ska ha samma föda som vi människor etc. Hade hon ingen aning om.

Plus åt henne dock för att hon faktiskt lyssnade och erkände att hon inte vetat bättre och att de gärna läste igenom information om jag mailade den.

Men så himla tragiskt ändå att en djuraffär inte tar reda på fakta om de djur de säljer.

Ska påbörja ett informations email till dom nu. Var tvungen att skriva av mig.

Mischa
0

Bra gjort av dig!

Istället för att bara sura åt deras okunskap så kan man informera dom.

Tyvärr finns inga krav på att alla biträden i djuraffäer ska vara utbildade, det räcker med att en i butiken är det och zoorfutbildningen tycker jag är för den delen inte riktigt informativ när det gäller ex. bottenströ och sånt.

≧◔◡◔≦

EmmaG
0

Det är bra att informera, visst! Men i ärlighetens namn tror dom sig ofta veta bättre & slår iväg alla fakta & fortsätter ge ut sin tragiskgt dåliga info till kunderna..

// Emma, aka Althea

Rockerland - En blogg för oss tjejer som är rock/metalheads
Altheatrollets blogg - En blogg för geeken

Mezzzanina
0

All heder åt dig!Detta är precis vad de flesta djuraffärer skulle behöva.Det är sorgligt att man skall behöva utbilda en djuraffär.Men jag tycker det var super av dig att ringa upp.

Läser ofta och hör hur folk brukar tycka att om man skaffar hund eller katt så borde man få gå igenom någon utbildning eller ta något hund-katt körkort.(vilket jag stödjer) men det är även viktigt att belysa råttor och andra djur som även de har stora behov för att få ett kvalitets liv.

Men min åsikt är att det borde vara STORA krav på utbildning av alla de slag av djurarter som skall säljas i en djuraffär.En utbildning för var art som skall säljas i djuraffären.Det tycker i alla fall jag