Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 925 ggr
[Madde&Rico]
1

Sjukbur?

Har funderat en del ang. att kanske införskaffa en "sjukbur".

Mina tjejer bor i en jättestor bur, om någon skadar sig, blir sjuk eller så kanske det kan vara bra att ha någon reserv, en mindre bur.

Funkar det kanske med kattens transportbur? Eller ska man kanske se sig om efter en hamsterbur eller liknande?

Vad har ni för sjukburar?

:)

Fridborg
0

En hamsterbur i stor storlek brukar jag använda :) Både som sjukbur och bebisbur :) har de skadat sig gäller de ju att de inte kan klättra så mycket.

Zolah
1

kattbur kan gå, men det kan bli småjobbigt att få vattenautomat etc att sitta bra.

själv föredrar jag hamsterbur, har två olika sorter ( dock är alla utom en borta av nån anledning )

En som är mestadels plast förutom ett 'tak galler' som fungerar som lucka, den är bra då den inte får mycket drag i sig. Men kan säkert vara små dålig på sommaren om man ska resa ( jag använder dom som transportburar också )

Den andra är den klassiska gallerburen för hamster, om det drar mycket så lägger jag bara på en filt .

det bästa med dom burarna är som fridborg skriver, att dom är låga. För en skadad råtta ska ju inte helst klättra runt, utan ligga och vila. 

Man kan ju ta andra burar också, men just dessa brukar vara billigast då folk vill bli av med dem snabbt.

[Madde&Rico]
0

Tack för svaren! :)

Det blir nog att införskaffa sig en sådan hamsterbur, så man är beredd ifall olyckan skulle vara framme någon gång. :)

Sara FE
1

En Dunabur (eller liknande) funkar toppen, eftersom den inte har gallerväggar som inbjuder till klättring. Dessutom håller nyopererade råttor lättare värmen i en sådan än i en gallerbur. Brukar finnas begagnade och lite halvgnagda burar på Blocket ibland, bara att hålla ögonen öppna. :)

[mitzylinnea]
1

Jag har en hamster bur i plast så att dom inte kan klättra, i den finns det hål på sidan för vattenflaska. Den är väldigt bra när dom har t.ex gjort illa fötterna/benen eller av annan anledning inte för klättra o springa 🙂